Caprice
Läste på någon hemsida, har såklart glömt vart, tror det var i Danmark.. wink.gif

Han stratifierade fröna torra, alltså så som man får hem dem när man beställt dem..

Självklart måste det ju testas tongue.gif så jag provade med Papaver Royal Wedding, perenn lupin samt iberis... Och det funkade..!!
De kom alla upp inom tio dagar..

Trodde att vattnet behövdes för att "väcka" fröet..?

Erfarenhet, någon..?
(typ Kerstin.. tongue.gif )

Caprice
kerstin z5-6
Att stratifiera torra fröer är lika effektivt som att stoppa ut tungan genom fönstret o tro att man blir mätt laugh.gif

Däremot kan många många fröer som har sårådet -kallgroning -gro varmt i lika hög eller nästan lika hög utsträckning såvida de är nåågorlunda färska .
Många fröslag som tidigare har haft kallstratifiering som rek . tex gentiana -har man nu kommit fram till ,att de gror i högre utsräckning varmt ..
Fick du upp många ? eller få - ?
menade man lägg påsen -fröpåsen i kylen -ute utan jord ?

jag är inte skeptisk till ditt resultat men orsaken till det bara smile.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Caprice
Kerstin,
enligt hemsidan jag såg så var det bara att lägga fröna i en påse och stoppa påsen i kylen / eller ute i en torr låda utan hål..
Att det funkar för honom kan ju kanske förklaras med att det är hans egna frön, dvs väldigt färska..

Vad arg jag blir att jag inte kommer ihåg vart jag såg det... mad.gif

Själv stoppade jag fröpåsarna i kylen i sex veckor, sådde sedan som vanligt.. Och det var ganska många som tittade upp, ca 50% av det jag sått..

Om inte du är skeptisk, så är jag det.. biggrin.gif
Det borde väl inte funka..

Jag kan ju ha haft ur att få väldigt färska frön... Papavern samt Lupinen (My Castle) har jag fått...
Iberis sempervirens köpte jag däremot hos Botan i Götet Juli -04... !

Jaja, det är ju kul att experimentera lite iaf.. biggrin.gif

Caprice
kerstin z5-6
ca 50% av det jag sått..

Ja det var så jag menade -jag tror de hade grott hursomhelst, jag har diskuterat detta många gånger med erfarna och vi har alla samma uppfattning , dvs att ha fröpåsen i kyla är fullständigt meningslöst -det lagrar fröna bra möjligtvis .

Däremot är frösådd ingen exakt vetenskap smile.gif o experiment är alltid kul ..

Jag är skeptiskt till kylfröpåsemetoden , men alltså inte till dina resultat smile.gif

Vad gäller fröer som opuntia -frilandskaktus -gror de bättre om de lagras minst ett år .. vet inte om Iberis tillhör den kategorin ...

Undantag finns till allt
jag gratulerar i alla fall till uppkommna frösådder !
smile.gif
LenaTuring
CITAT (Caprice @ 21-01-2005, 22:23)
Självklart måste det ju testas   tongue.gif  så jag provade med Papaver Royal Wedding,
Caprice

Jag visste inte att vallmo skulle stratifieras ohmy.gif Det var tur att inte mina vallmofrö visste det, det året jag sådde dessa då.
Grodde gjorde de i alla fall. Hade fin valmo flera år men nu börjar de sina. Måste så nya. smile.gif
Caprice
Perenn vallmo, Papaver Orientale... det är den som stratifieras..

Andra sås som vanliga sommarblommor..

Caprice
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Caprice @ 22-01-2005, 14:58)
Perenn vallmo, Papaver Orientale... det är den som stratifieras..

Andra sås som vanliga sommarblommor..

Caprice

Jag stratifierar aldrig mina frön från P.orientale utan sår dom bara inne i mitten av mars, planterar om då dom är stora nog för att hantera, ställer sedan under växtbelysning och svalt tills jag startar upp växthuset. Det händer att några hinner blomma redan samma sommar. /Helen
kerstin z5-6
nej , P .orientale är varmgroende smile.gif
Caprice
Hjälp, nu har jag fått hjärnsläpp.. biggrin.gif unsure.gif

Stämmer, de ska inte stratifieras..

Jag satt och tänkte på helt andra saker..

Caprice
Sollan
Helskotta! Jag har sått en hoper vallmosar ute.... sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Spelar ingen roll Sollan -de gror när de får värme o dör inte av kylan .. smile.gif
carolyn
Hej alla!

De frön som ska stratifieras brukar jag lägga i fuktig vermiculit i en liten plastpåse i kylen, men jag sätter alltid några i vanlig rumstemperatur också, ibland går det precis lika bra. Blå Bergsvallmo kom upp innan de stratifierade av samma sort kom igång biggrin.gif
Så även perenn Vallmo. Man kan ju testa i vanlig rumstempertur först och sen kan de ju åka ut o in i kylen eller utomhus i flera omgångar. Man ska inte ge upp i första taget, en del tar tid på sig som ni säkert vet.
Igår såg jag blommande snödroppar här i Skåne, men idag ligger snön, så nu får de verkligen göra skäl för namnet unsure.gif
Hej
Carolyn
kerstin z5-6
Ja det senaste om Meconopsis betonicifolica o Shelidonii -den blå, är så direkt under lysrör utan kyla -men då ska man ha möjligheter att ta hand om dem också -när de grott
Generellt så gör det inget om fröna kyls även om de är varmgroende
De kallgroende kan gro -särskilt om de är färska i värme utan kyla
De verkliga segisarna har den knepiga tendensen att två frön gror men resten inte .. o vad gör man då med de två som grott när resten ska ut i kyla ..
Sen avgör utrymme lysrör , vad man prövat förr som funkat mm smile.gif
Huvudsaken att det gror laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon