Katarina i Skåne
21-01-2005, 23:17
Lite dum fråga kanske men kan man odla squash på täckväv. Jaja jag inser såklart att man måste göra hål i väven där man planterar, men jag har liksom för mig att squash bildar revor som slår rot och det kanske inte är så bra om det inte kan göra det pga väven.
Nån som vet??
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2005, 23:26
Busksquash går bra

Den funkar också till rankande squash + pumpa (väven finns under bladen, jag har täckt en komposthög med väv och planterat i hålen och sedan leder jag upp rankorna på en bergshäll, duschen är nedtryckt i kanten av ena änden på väven)
Susanne i Linköping
21-01-2005, 23:28
I somras odlade jag pumpa och busksquash på en komposthög med täckväv över, det var lite knepigt att fixa hålen så att de inte fransade upp sig totalt, men när jag smälte kanterna gick det bra. Resultatet blev jag fullt nöjd med trots att många klagade på att det var ett dåligt år för pumpa och squash.
Svårast var att vattna, vattnet ville bara rinna av högen i stället för att rinna igenom väven (det var sån där plastig svart väv med gröna ränder, köpt på COOP). Nästa år gör jag troligen likadant men försöker göra en (grund) grop i mitten av högen så att vattnet inte kan rymma någonstans.
Några revor som slog rot såg jag inte till, visst blev det rankor men inga rötter vad jag minns. Rankorna stack iväg långt, långt bort från högen så hade de velat slå rot fanns det gott om ställen de hade kunnat göra det.
Ingrid på Västkusten
22-01-2005, 16:09
Det går alldeles utmärkt - har själv funderat på att göra så i år i ännu större utsträckning - för å värma jorden - det var ju en fruktansvärt kall start och halv kall sommar 2004 så jag fudnerar på å se till att man kan få ännu bättre i år - håhåjaja så blir det en kanonsommar LOL och inget sådant behövs :-)
Skall man ha rekordstora pumpor så är det bra att rankan får slå rot annars behövs det inte - ur snigelsynpunkt är det dessutom bra med väv!
Ja även slingrande går bra med väv!