Camilla J
Hejsan!
Vill så gärna ha lite blommor på mitt landställe. Är där kanske en gång i månaden, iblandmer ibland mindre. Har tänkt lite på självattnande krukor men vet inte hur ofta man måste fylla på dem. Vet ni några bra växter som kanske klarar längre torka?
Vad tror ni om i sommar? Vågar man ha krukor med blommor ute? Älskar ju pelargoner men om det blir en varm och torr sommar så är jag rädd man måste vattna demoftare. Bra tips?? Funderar på om de där kristallerna som sväller fungerar då?
pejori
hej och välkommen hit smile.gif
visst kan du ha självvattnande krukor. rolleyes.gif
det finns en mätsticka på dom som visar när du ska fylla på wub.gif wub.gif
oftast så kan man vänta några dar innan man fyller wub.gif
men annars så kan du ha olika kaktusar, (bladkaktusar) och tex. clivia
tolv apostlar, aloe, agave,yuccapalmer,dracenor.
det är växter som klarar torka rätt bra, om du inte har dom i söderfönster smile.gif
visst kan du ha krukor utomhus smile.gif smile.gif
du kanske kan be nån granne att vattna om det blir väldigt torrt.
annars kan du ha självvattnande krukor ute också. rolleyes.gif
lolo
Ett annat tips, förutom de bra tipsen tidigare, är att plantera taklök i utomhuskrukor. Paradisträd(crassula) är tåliga inomhusblommor och tål såväl heta som svala temperaturer.
netaave
Svärmors tunga, fetblad, suckulenter.
lotta_
Kristi törnekrona är en tålig blomma. Köpte själv två stycken idag .. kunde inte låta bli. smile.gif
annie
Har själv stuga med 12-14 grader innomhus, som vi besöker med 4-6 v intervall. Har Hoya, kaktusar, svärmorsliljor, garderobblomma som mår toppen.
kristerh
St Paulia är oxså mycket tålig, jag var hos mina föräldrar och vattnade för en vecka sedan, och st paulian såg väldigt fräch ut, den hade inte fått vatten på 2 månader eftersom de bor i spanien över vintern, så den verkar klara torka väldigt bra.
krister
Sulawesii
Jag kommer dragandes med min garderobsblomma (Zamioculcas
zamiifolia) igen. Behöver varken mycket vatten eller ljus.
pejori
CITAT (Sulawesii @ 25-01-2005, 11:36)
Jag kommer dragandes med min garderobsblomma (Zamioculcas
zamiifolia) igen. Behöver varken mycket vatten eller ljus.

DEN ÄR BRA!!!! och snygg tycker jag biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
älskar min smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon