|
Hej
I förra tråden om bonsaier drömde jag om mitt eget lilla azaleabonsai. Nu har jag inhandlat en vanlig azalea ( de hade inga småblommiga) och just nu håller jag på att njuta av blommningen.
Jag tänkte att låta den blomma färdigt först och sedan plantera om dem (det är ca 4 st olika plantor i krukan), klippa rötterna och formklippa och vira upp grenarna.
Jag har sökt på internet en del men har inte hittat hur man gör en bonsai från början.
Hur lätt är det att få den fina tjocka stammen? Hur lång tid tar det ungefär?
Kan man använda om azaleajorden i bonsaikrukan?
Alla tips och bilder mottages varmt.
/E
Du kan ju alltid läsa den här tråden..
Caprice
22-01-2005, 12:03
Du hittar all info, väldigt bra sådan, hos Bonsaisällskapet Vackert, är ordet... Caprice
Tyvärr har jag varit inne på både tråden och på Bonsai sällskapet där jag inte har hittat den information som jag söker. Vad jag söker är mer bilder på uppstammning etc. Tex så här binder du grenen för att du ska få ett vindsvept träd.... Men tack annars för de snabba svaren  /E
wolkenkrabber
22-01-2005, 18:18
låna en bok om bonsaier på biblioteket, dom har ofta bra bilderpå hur du utför det sstilar o skötsel
Jag som inte har varit på Bibblan sen internet uppfanns  Jag får glatt söka vidare med andra ord  /E
LillaTiger
23-01-2005, 17:37
Vill du ha stammen tjockare måste du låta grenarna vara kvar där. Stammar du upp den nu tjocknar stammen mycke långsamare. grenarna drar upp näring som gör att trädet växer, ganska logiskt. *funderar* det är en såndär innomhus azalea du har? Låt den göra sig hemmastadd i den nya krukan innan du börjar klippa. Du måste nog ansa rötterna, så att den får plats, men vänta med det gröna. (är det väldigt lite rötter kvat jämfört med väldigt mycke blad kan du ta bort en del av det gröna också, skillnaden får inte bli föör stor) Gör man för mycket på en gång blir det jobbigare för den att ta igen sej. När du klipper rötterna sparar du så mycket som möjligt av de fina små sugrötterna och rensar bort de kraftigare stora rötterna. Det är de små som suger mest vatten. Låt den stå ljust så att fotosyntesen bildar en massa druvsocker. Det stimulerar hela växten. Akta för direkt sol bara, har för mej att de inte tycker om det, eller är det tvärt om.. Tror jag också ska prova att göra en egen azalea bonsai. Bästa tiden för beskärning är ju från juli-september, när tillväxten är som bäst. Så vänta med klippningen tills dess. Under tiden kan du ju fundera på vilken form du tycker att den ska ha och se ut de huvudgrenar som ska sitta kvar. Nu ska vi se. Låter detta någorlunda vettigt, eller ska jag ta på funderarmössan igen...? Det är alltid kul att experimentera lite. Själv har jag en liten lind som jag håller på att forma till ett minimini träd. =)
Tycker ditt svar låter logiskt, Lilla Tiger. Det är en inomhusazalea ja och just nu blommar den jättefint så jag hade tänkt att den skulle få blomma över och sedan bli bonsai. Tack för svaret Tiger  /E
kristerh
24-01-2005, 09:49
CITAT (Evin @ 23-01-2005, 20:45) Tycker ditt svar låter logiskt, Lilla Tiger. Det är en inomhusazalea ja och just nu blommar den jättefint så jag hade tänkt att den skulle få blomma över och sedan bli bonsai. Tack för svaret Tiger  /E Jag tror att det är bäst om du låter den växa någorlunda fritt innan du börjar att klippa i den  jag vet att tålamodet inte är det bästa när man bästämt att man vill göra en bonsai men tyvärr måste de få växa till sig innan man klipper för mycket, speciellt gäller detta rötterna, mitt råd till dig Evin är att du borde skaffa dig fler som du kan forma till bonsai, en planta som jag kan rekommendera och som växer fort är småbladig fikus, Evin om du mailar till mig så skall jag hjälpa dig efter bästa förmåga, bla kan jag skicka dig lite info om hur du skall linda o forma grenar, har mycket sådan litteratur i mina gömmor. krister
Eftersom jag är nyfiken av mig, och (nästan) "på g" när det gäller bonsaier, så föreslår jag att ni inte mailar utan pratar på forumet istället, så får jag också lyssna  . Jag har några "utomhus-halv-bonsaier" (eller nåt). En liten alm som är närmare tio år, i en kruka. Den är fin, men aldrig uppbunden på något vis, bara klippt. Väntar tyvärr på att den ska dö, som alla andra almar härikring, av almsjukan. Har också nåt litet krikonträd, men de har verkligen "långa raka grenar". Och nån rönn och lönn och syren och björk och ... nått. Små uteträd alltså, som jag "plockar" som små. Och det börjar rycka i min "bonsai-tarm".
kristerh
24-01-2005, 12:28
CITAT (amaira @ 24-01-2005, 11:36) Jag har några "utomhus-halv-bonsaier" (eller nåt). En liten alm som är närmare tio år, i en kruka. Den är fin, men aldrig uppbunden på något vis, bara klippt. Väntar tyvärr på att den ska dö, som alla andra almar härikring, av almsjukan. Har också nåt litet krikonträd, men de har verkligen "långa raka grenar". Och nån rönn och lönn och syren och björk och ... nått. Små uteträd alltså, som jag "plockar" som små. Och det börjar rycka i min "bonsai-tarm".  Almen låter väldigt intressant, bara inte rötterna har vuxit så mycket att det inte går att göra något åt dem, passa på att kolla det nu på våren INNAN den börjat växa, klipp bort ca 1/3 del av rötterna, försök att spara de fina "sugrötterna" korta in de grövsta rötterna, du kommer då att få en tillväxt av nya "sugrötter" men som sagt klipp hellre för lite än för mycket, du bör passa på att klippa o forma grenarna samtidigt så det blir balans mellan rot/krona, har den för lite rötter orkar den inte försörja en massa blad o grenar. Jorden bör du passa på att byta ut samtidigt, gör en ny med vanlig blomjord som du helst skall sålla fast jag brukar bara ta bort de grövsta partiklarna, dessutom bör du blanda ut jorden med akvariegrus den minsta(finaste) sorten ev kan du använda de minsta lecakulorna. Lägg gärna någon slags nät, typ myggnät fast med grövre hål, för hålen i botten av krukan, detta förhindrar att jorden åker ut den vägen. om du lyckas att få tag i ett metallnät som är det bästa, kan du binda fast plantan i dessa eftersom det är viktigt att bonsaien står stadigt. Linda ska man göra med aluminiumtråd, eftersom den är lättböjd man får inget bra resultat med koppartråd eller vanlig ståltråd, de är för hårda. linda med ett varv runt stammen innan du fortsätter in på grenen, och linda inte för hårt eftersom det då blir fula märken om tråden växer in i grenen eller stammen, sen finns det ju så många olika stilar man kan forma dem i men det kan jag inte redogöra för här. Det var mycket info på en gång, Pust Pust har säkert glömt något, krister
Emmaibäcka
24-01-2005, 13:34
Har haft flera fina bonsaifuchsior, de förvedar sig snabbt och blir fantastiska små blommande träd. Om man vill ha en lite mer färdig bonsai finns det alltid en chans att hitta det i en grusgrop eller liknande, de är lätta att få upp och är naturligt lite knotiga och småväxta. Ofta tallar som är jättesöta. Dessa ska naturligtvis inte vara inne i rumstemp sen... Finns som sagt bra böcker inom ämnet, om hur man "karvar o plågar" de små träden, så de får rätt gammelkänsla
kristerh
24-01-2005, 13:50
CITAT (Emmaibäcka @ 24-01-2005, 13:34) Har haft flera fina bonsaifuchsior, de förvedar sig snabbt och blir fantastiska små blommande träd. Om man vill ha en lite mer färdig bonsai finns det alltid en chans att hitta det i en grusgrop eller liknande, de är lätta att få upp och är naturligt lite knotiga och småväxta. Ofta tallar som är jättesöta. Dessa ska naturligtvis inte vara inne i rumstemp sen... Finns som sagt bra böcker inom ämnet, om hur man "karvar o plågar" de små träden, så de får rätt gammelkänsla  Hur övervintrar du bonsaifuchsiorna? tycker det är lite knepigt, om man inte har växthus Håller med, grustag är en utmärkt fyndplats för bonsaier likaså våtmarker, där kan man hitta ursnygga tallar. krister
Emmaibäcka
24-01-2005, 16:49
Kristerh! Ja de är helt klart lite knepigt...har haft turen att ha ett extra rum där jag inte har någon värme på. Extra lysrör är bra att ha oxå, de får visserligen ingen vila, men klarar sig förvånansvärt bra ändå
kristerh
25-01-2005, 09:29
CITAT (Emmaibäcka @ 24-01-2005, 16:49) Kristerh! Ja de är helt klart lite knepigt...har haft turen att ha ett extra rum där jag inte har någon värme på. Extra lysrör är bra att ha oxå, de får visserligen ingen vila, men klarar sig förvånansvärt bra ändå  Får testa med blomlampan nästa år, de är ju så snygga krister
Emmaibäcka
25-01-2005, 10:41
Ha ha  Jag som har så snygga gröna lysrör (ser ut som om de är från 70-talet...) Hittade föresten några bilder på snygga bonsaier  från en resa jag gjorde i höstas, de finns i mitt album.
kristerh
25-01-2005, 11:28
Ja de var verkligen snygga, många års slit bakom dem krister
Min lilla alm är nog okej att "bonsaia" om jag törs ge mig på det. Den är ju nästan bonsai redan. Men jag tror fortfarande att den kommer att dö av almsjukan, för det gör alla almarna här ikring. *snyftar* Jag som älskar almarna, stora som små! De är så fina, och jag vill inte ha några "ersättningsträd, jag vill ha mina gammelsortiga almar! Vill inte att de ska bli utrotade p.g.a. miljöförstöringen. Hittade ett foto från i somras, där almen kom med, och så har jag manipulerat bilden lite så att den ska synas.  Jag tror rötterna skulle kunna gå att fixa, den har alltid växt i en låg "kruka" och aldrig fått utveckla någon pålrot rakt ner. Och den har rötter ovan jord som ser häftiga ut. Ryckte upp den från gårdsplanen när den var nyfödd. Det jag vill helst med den almen, är att den ska överleva, och jag vill inte göra något som riskerar den i onödan. Har däremot andra småträd på gång, som det skulle vara roligt att börja forma och planera med. Det tråkiga är att jag har så svårt att "se abstrakt" i tanken, hur något ska bli "innan det blir" så att säga. Behöver få prova mig fram, och det är ju lite svårt såna här gånger. Har läst alla era råd och tips här  , och fortsätter läsa. Och återkommer nog till våren när det börjar bli dags.
Hej Nu är jag tillbaka efter att ha tittat på tv en vecka istället för att sitta framför datorn. Då låter jag dem växa vidare ett tag (till sommaren eller längre?) Går det snabbare om man planterar om dem en och en? De är fyra nu i en kruka. Jag pmar min emailadress Krister  /Eva
kristerh
29-01-2005, 11:23
CITAT (Evin @ 29-01-2005, 10:04) Hej Nu är jag tillbaka efter att ha tittat på tv en vecka istället för att sitta framför datorn. Då låter jag dem växa vidare ett tag (till sommaren eller längre?) Går det snabbare om man planterar om dem en och en? De är fyra nu i en kruka. Jag pmar min emailadress Krister  /Eva Ja, jag tror att de kommer växa till sig bättre om du planterar dem separat, var föriktig när du delar dem bara så du inte skadar rötterna. krister
Ojoj va trevligt med bonsai intreserade här  Har nyss beställt japansk lönn frön, hoppas jag lyckas med det, har tillomed fått min sambo intreserad av växter 
kristerh
31-01-2005, 11:15
CITAT (Tessa @ 29-01-2005, 21:43) Ojoj va trevligt med bonsai intreserade här  Har nyss beställt japansk lönn frön, hoppas jag lyckas med det, har tillomed fått min sambo intreserad av växter   Tänker du få en sån där fin bonsai av ett frö får du ha tålamod  det tar måånga år. Bättre att köpa en i en plantskola, försök hitta en som ser lite knotig, vinpinad och grov om stammen. krister
tycker det är charmen med det hela.. att de kommer ta aslång tid, o man får se den växa.. sen kommer ja säkert köpa en med  tycker dom e så charmiga
kristerh
31-01-2005, 13:14
CITAT (kristerh @ 31-01-2005, 11:15) [Tänker du få en sån där fin bonsai av ett frö får du ha tålamod  det tar måånga år. Bättre att köpa en i en plantskola, försök hitta en som ser lite knotig, vinpinad och grov om stammen. krister Menade förståss en "vanlig" lönn som man formar själv, genom klippning och lindning. Färdiga är väldigt dyra att köpa. krister
förstod de
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|