Full version: Liten grundkurs?
Airamya
Hmm... Jag är inte så bra på det här med frön, men eftersom jag numera har stor trädgård så tänkte jag ge mig på att försöka smile.gif
Vågar jag be om lite tips, ja, nästan en liten grundkurs från er?
Jag har en relativt stor inglasad altan i soligt läge och antar att man kan använda den men jösses... När och hur?
Finns det några grundläggande regler vid frösådd, allmänna sådana alltså?
Jag har ju glömt precis allt... (Kunde det här för 17 år sedan. Minnet funkar inte som önskvärt vore).

Hm, ja, utan tvekan kan ni skriva hela uppsatser i ämnet, det kräver jag inte smile.gif (Men skulle ni göra det så får ni gärna maila dem wink.gif ) hehe
Jag vill bara få lite grundläggande regler att hålla mig till. Typ: steg 1 - ta fröna ur påsen. Steg 2 - ja, vaddå? laugh.gif

Nå, ja, hm, som sagt, jag har inte hållt i ett frö på 17 år och känner mig helt nollställd unsure.gif , men full av glädje inför uppgiften smile.gif

Tacksam för all hjälp wub.gif
TeliaNet
fråga på, vi blir bara glada.
1. läs på påsen hur de ska sås, djup & värme.
2. täck med plast, men lämna lufthål.
3. när de kommit upp, sänk tempen och ställ i fönster eller på med ett TLD 840 lysrör.(standardrör fr. philips)
Caprice
Sommarblommor är ju "bara" att så, de fixar sig själva..
Antingen på plats där de ska vara, när risk för frost är över, eller så försår du inomhus ngr veckor innan du planterar ut dem...

Perenner däremot behöver sin kylperiod (oftast).
Så i ngt lämpligt.. Vattna innan du kommer med fröna, de kan flyta runt om man vattnar efteråt.... Jag brukar lägga smågrus i botten, sedan vanlig jord, sedan såjord... Då slipper man skola om...
In i kylen, eller ställ ut direkt och täck gärna krukorna litegrand..
Efter ca 8 veckor tar du in dem, eller ut ur kylen... Där får de sedan stå i några veckor... Händer inget vill de ha en ny skjuts av kyla...

Detta är generella råd. Som sagt, läs på påsen, det är lite olika beroende på vad du sår..
En del är varmgroende, andra kallgroende, vissa vill ha ljus, andra gror gärna i mörker..

Caprice
kerstin z5-6
Du har fått en del bra råd så jag fyller på smile.gif
Om du sår sommarblommor börja inte för tidigt/ har du glasveranda kan du köpa en värmefläkt o starta tidigt o få blommande växter att plantera ut om du vill
perenner kan man behöva sätta igång nu , alla ska inte ha kyla , men många behöver en lång utvecklingstid för att hinna bli något ..
Gro inne o ställ ut på verandan när de grott
Ljus är viktigt för lyckat resultat -före mars april är fönsterljus för lite

jag bredsår i tomma askar, plastförpackningar godislådor mm
Skolar om när växten fått fler blad än hjärtbladen -tycker att tillväxten kommer igång ordentligt i och med att man gör så
Såjord i lådorna-Planteringsjord -mer näringsrik till utskolning
Här är en länk med hur olika växter ska sås
återkom gärnaSådd o förökning
Airamya
Tack o tack o tack smile.gif

Nu har jag lite koll på läget smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon