Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Min julklapp till mig själv var Amy Goldmans utmärkta ' The Compleat Squash' - en 214 sidor bok i storformat med utmärkta tydliga vackra fotografier av Victor Schrager och Amys odlingserfarenheter, personliga kommentarer ochlite om varje sorts bakgrund / historik. Varje sort som presenteras finns också uppgifter om vart man köper fröna - det var en otroligt lång fröfirmelista i slutet av boken. Boken är amerikansk och inga europeiska fröfirmor nämns i listan vilket inte är så konstigt med tanke på de nya importlagarna för frö i USA.

Boken inleds med ett förord - ett mkt entusiastiskt ett - och följs av odlingstips bl a med odlingsväv som täcker hela marken och bevattningssystem - medans jag inte håller med om odlingsavstånden så är råden utmärkta och fungerar även för oss. Kapitlet som handlar om skörd innehöll en del överraskningar för mig då jag har som regel för de flesta vintersquasharna att de skall sitta kvar så länge som möjligt - tydligen inte :-) i alla fall - vilket jag har märkt i ett par fall!
Amy bor och odlar i New York trakten så har lite annorlunda betingelser( hon kan odla de värmekrävande sorterna men de dominerar inte i boken!) - jag är glad att vi inte har den squashplanteohyran här i Sverige!!! Tänk å leta 'squashborers' vilket tydligt är en fet larv som borrar sig in i själva plantan!

Ett av de tydligaste kapitlen om handpollinering med utmärkta fotografier som jag ahr sett. ....Amy är en aktiv 'frösamlare' d v s medlem i SSE.org, Seed Saver's Exchange och uppmuntrar oss att samla våra egna frön - med tanke på hur sälllsynta vissa sorter i boken är så måste man nog om man får tag i dem och vill behålla dem i flera år!

Ja och hela boken är en absolut kärleksförklaring till squahsläktet! En mera entusiastisk odlare får man leta efter som verkeligen kan sitt ämne och har odlat allt i boken! Och det som värmde mitt hjärta mest är hennes kärleksförklaring till Cucurbita maxima och hon höjer den över t o m Acorns & Butternuts - de sistnämnda inte odlingssäkra i vårt klimat för fem öre men är ändå oftast måttstock på vad en god vintersquash skall smaka som - Acorns t ex behöver också en längre säsong för att bli bra och även om detta lyckas så är den inte lika god som t ex Gold Nugget, Crown Prince....äntligen nån som säger det och med eftertryck!
Sommarsquashen har också sin givna plats - hon förklarar en hel del skillnader emellan de olika 'sommarsquashfröstammarna' - och visar en hel del roliga sådana!

Ja så mkt squash så lite tid. Jag har redan köpt två omgångar extra frön för att testa efter ha läst hennes bok :-) och 'faran' är att man nog gör det. En hel del som nämns säljs av Runåbergs fröer och Graines de Baumaux i Frankrike och Baker Creek i USA. Bara med de firmorna kommer man långt!

Ja - denna boken är något av det bästa i squashböcker jag har läst - och är otroligt snygg och har t o m en fantastisk receptsektion. Pizzan som man tillverkar av sommarsquash ( som deg) och med mozzarella kan nog få vem som helst på fall - Amy har åsikter och recept och man kan inte annat än å bedåras!

Köp den läs den smile.gif kostar ca 300 på www.adlibris.se

Hälsar Ingrid

PS Amy har också skrivit en fantastisk bok om meloner - men sådant ger jag mig inte in på :-))
Susanna
Hej Ingrid!

Det här lät ju helt otroligt! En hel bok om squash, suveränt. Jag ska omedelbart beställa den. I allmänhet tycker jag det kan vara svårt att hitta ex recept på olika squshrätter, särskilt med vintersquash. Runåbergs har ju ett bra repecpthäfte men den här boken kompletterar säkert det.

Jag har inte prövat så många olika sorter förut men beställde några nya tills i år. Kommer nog beställa fler efter att ha inspirerats av boken.

Tack för tipset!
Susanna
Nu har jag beställt den. Köpte melonboken också när jag ändå var i farten!
Ingrid på Västkusten
Oj - vill gärna höra om melonboken fast meloner hör nog till nånting jag inte kommer att satsa stort på förrän jag har det där slottet med alla hektaren och den där trädgårdsmästaren och jag är en slottsfru och - och och.......
Susanna
Böckerna kom idag! Återkommer när jag läst melonboken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon