CITAT (humla @ 23-01-2005, 10:17)
Ang. dyra tandläkarbesök för studenter -har inte ni fått erbjudande om frisktandvård? Alltså att man betalar en fast summa i månaden och sedan får fri tandvård. Ska själv anmäla mig till det, om man har "bra" tandhälsa kostar det bara 35 kr/månad (alltså under 500/år) och då ingår det mesta som undersökningar, lagningar, mer avancerade behandlingar o.s.v. Fast jag vet inte om det är alla landsting som har det.
MVH/Humla
Undrar om det är samma sak som de har börjat med här, som en försäkring? De gör en bedömning om vilken tandstatus man har och så får man betala efter hur hög risk de bedömer att man har att råka ut för nåt dyrbart. Jag tänkte teckna en sån försäkring när jag var hos tandläkaren sist men då upptäcktes att jag hade ett hål som antagligen måste rotfyllas och då skulle jag inte få teckna försäkringen förrän efter det var lagat. Det innebar att jag även fick betala för de 30 minuter jag blev undersökt och det gick på 750 spänn. Rotfyllningen kommer väl att gå på ca 4000 kronor.
Kort sagt, försäkringen lönar sig tydligen iinte för dem som behöver åtgärda nånting hos tandläkaren.