Full version: Föröka fläder?
Vicky
Hej!

Finns det någon vänlig människa här ute i cyberrymden som vet hur man förökar fläder? Sticklingar? Nu eller när de grönskar. Frön? För det kan ju inte vara meningen att man ska behöva dela den. smile.gif
Monique
Tror att det beror lite på var du bor, här i Skåne räcker det med att ta en bit och sticka ner i jorden och VIPS så har du en fläder på gång.
Hos mig betraktas de som ogräs och jämnas med marken så fort de sticker upp näsan.
För en så där tio år sedan anlade jag en säng med krasse, (i slutet på mars) för att veta var jag satt fröerna så markerade jag med fläderpinnar ca 2dm långa. när krassen väl blommade så hade jag ungefär femtio fläderpinnar som också tyckte att de hade gjort rätt för sig och sköt små gröna skott. Huvva.

Min sambo som under sin tid i Stockholm försökte få en Skåneimporterad
fläder att ta sig, trodde inte sina ögon när "pinnarna" grönskade.
Hans fläder hämtade sig inte alls under en femårsperiod. Två ynka blommor levererade den busken.

Så bor du långt söder ut är det bara att "trycka ner" några pinnar, längre norr ut så får du nog kontakta någon som kan fläder på din ort.
Eva i Skåne
Om jag visst detta för ett par år sedan Monique!! Jag köpte en på plantskola och betalde nog 40:-. Det har ännu inte blommat.
Jag vill gärna ha fler så jag ska sticka ner några pinnar när det går att komma i marken
Monique
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Eva!!!!! det är ett jättebra pris, du kan få "köpa" av mig, hi hi
Fy bubblan för detta elände, men jag läste någonstans att de i forn nordisk tid var heliga. Det måste varit under den tid vi tillhörde Danmark.
Männen fick inte ens kissa på plantan, då skulle nämligen Fru Fläder bli förnärmad och dra olycka över gården.
Du kan ju tänka dig vilken olycka jag dragit på mig, så som jag behandlar de stackars flädrarna. wub.gif
mynta
Min frösör sig, nå´t så kopiöst... *ler* Bor i zon 4-6 beroende på läge. Fast när jag vill snabbföröka den så gör jag avläggare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon