Oftast på fröpåsarna står det att plantorna ska gros och dras upp lite i rumstemperatur, och sedan ska de odlas vidare ljust och vid svalare temperatur. Hur svalt kan man ha dem i ? Beror väl lite på växt fattar jag ju med, men om man tänker sig de vanligaste typ petunia, pelargon, impatiens, lite sån't där. Tomat och gurka.
Vi har ett uthus som går att värma upp aningen, och jag funderar på om man kan konvertera det till drivhus av små plantor men lite extrabelysning från lysrör och vid ett fönster. Men då vill jag ju inte att de ska dö för mig för att det blir för svalt på nätterna, såklart. De löper inte risk att bli söndertrampade eller tuggade på av nyfiken liten kattflicka där ute heller.
Skulle det funka? Hur kallt kan det få bli utan att det går åt skogen (om det står någon kvar nå'nstans...)?
Åsa, mälardalen zon 2
22-01-2005, 23:20
Om det är ett ställe du har alla och de växterna ska odlas där bör det nog vara åtminstone runt +15 för gurka gillar inte kyla men det är ju ett bra tag till innan det är dags att börja så sådant som tomat och gurka (tomat sås ca 8v innan utplantering, gurka sås ca 4 veckor innan utplantering).
Men även pelargon, petunia och impatiens vill nog också ha runt +15 ifall de ska växa och må hyfsat bra, de brukar oftast gå bra att odla på fönsterbrädan i ett rum där man sänker tempen något det brukar även fungera ifall det är något varmare än +15.
Odlar man sådant som violer och penseer kan man låta det bli ännu kallare än +15 de klarar kyla bättre men alltför kallt bör det nog inte bli för då stannar de nog upp helt i utvecklingen.
Det är just det där med fönsterbrädan som är problemet....Blir lite fullt lixom. Sambon suckar, katten välter, you know... Tänkte at tjag kunde underlätta lite för alla inblandade. Så i princip skulle jag kunna evakuera plantorna senare i vår när jag har kollat att det inte blir kallare än 15 grader i uthuset? Det är mest nätterna jag oroar mig lite för.
Åsa, mälardalen zon 2
22-01-2005, 23:28
Pelargon, petunia, impatiens + många andra sommarblommor och tomat kan klara av ifall det blir nedåt +7 eller kanske t.o.m något kallre om nätterna utan att det brukar bli skador, gurkan däremot kan vara känsligare, men det dröjer ju innan det är dags att så gurka.
Kanon. Gurkfröna ligger där dom ligger ett bra tag till, så det gör ingenting. Jag planerar framåt ett par månader. Oj, vad jobbigt det blev, nu måste jag ju rensa ut boden. Fast jag tror det kan bli bra, med ett bord vid fönstret och sedan lysrörsarmatur som extrabelysning.

Tack för råden Åsa! Blir en låååång söndag imorgon. Men hela hushållet blir nog lyckligt om man får ha matrummet ifred i vår (läs sambo och katt).
kerstin z5-6
23-01-2005, 00:54
Fönsterljuset ska du inte lita på för mkt -det ger inte mkt ljus även om vi tycker det , lysrör är utmärkt och placerar du en termometer som går att avläsa lägsta temp under dygnet på/digital finns på bensinmack för 150 kr ung / så behöver du inte få magsår -utan du vet på ett ung hur svalt det blir ..
Näe fönsterljuset är nog inte att förlita sig på i den boden, mest bara som lite tillskott. Fast å andra sidan kanske det blir kallare vid fönstret. Hmm. Jag får lura lite på det där tror jag. Kanske får börja med att röja fram någon sorts golvyta därute...

Jag TROR att det finns en såndär termometer här någonstans, jag vet att jag hade den i växthuset förra året för att se max/min tempen innnan jag vågade sätta ut växterna. Vart den är NU är en helt annan femma....
HALLÅ lite...kan jag inte bara stoppa ner dem i vårt avvecklade akvarium som står i nämnda bod? Så har jag ju en lysrörsramp utan plastkåpa på köpet? Om man pallar upp lite så att det blir luftcirkulation.
Jag hade växter i akvarium förra året...funkade utmärkt.....fast det blir ju varmare i akvariet än om plantorna står fritt...men i din bod så är ju det kanske bara en fördel...
Du kanske får sätta krukorna på nåt i akvariet så att de kommer närmare ljusrampen till o börja med....
Skall plocka fram mitt i dagarna för det har börjat gro i mina krukor....
Ja, jag tänkte bygga upp något så de kommer ca 20-25 cm från...kan det vara lagom tro?
Det skall väl helst vara ännu närmare men jag hade ungefär så...di växer ju så snabbt de må liven så det hade varit bökigt att ändra höjden flera ggr...eftersom man här får flytta växterna i stället för ljuskällan.....
Jag satte folieklädda pappskivor i akvariet för att reflektera tilbaka det ljus som ville "smita" också...men det är viktigt att folien är slät har jag förstått annars kan ett veck reflektera så intensivt att det kan skada plantorna..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.