Hej
Skrev till trädgårdforumet krukväxter fick inget svar kanske r jag inne på fel område kanske jag ska försöka här eftersom det gäller räddning,skriver jag under fel forum ber jag om ursäkt.
Undrar ifall någon har tips när du ser att stammen börjar ge med sig och bli brun ,kan man rädda undan den?Några av mina håriga/buskbegonior börjar stammarna bli bruna på men gick inte att rädda tog en bit av stammen men den tog sig inte utan längst ner var det lite grönt levande kvar,Kan man få igång den igen o hur gör man.Jag prövade med lite undervärme men icke några har jag kastat..nu finns en kvar..tips..mvh as
kerstin z5-6
23-01-2005, 13:54
jag kan inget om begonia alls -krukväxter är inte min specialite , men tecknen tyder på övervattning i kob med för lite ljus
Hoppas du kan rädda den sista o att någon begonia expert hör av sig
Du behöver inte flytta inlägget , men jag gissar att svaren finns i krukodlingsforat
Hej Kerstin
Tack för ditt svar.
Dessa som strök med har stått under lysrör i 12 timmar som de övriga dessutom har jag högtrycknatriums lampan på i 5 tim varje dag--Däremot när jag tog in dem så blev det ju dåligt med ljus.Funderar på om jag gav dem för lite vatten så att deras känsliga rottrådar inte orkade med,För jag har blandat ut min jord med grus,perlite o lecakulor,så den är bra utblandad pga gillar att vattna för mycket,,mvh as
kerstin z5-6
23-01-2005, 23:21
Jag vet inte , men iblad ger de bara upp -en del växter trots alla konstens regler .. Bättre lycka nästa gång ..
Har jag blandat ihop blommorna nu eller visst är det möjligt att ta bladstickling av begonia? Man stoppar ned den i jord med en plastpåse över? eller är det så att man tar ett blad, lägger det mot jorden, skär några skär kring bladnerverna o sedan kommer det upp nya plantor i skårorna, som med sainta paula? Då kan du ju förnya blomman äeven om moderplantan är på väg att dö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.