Har på cypern för flera år sedan sett en vacker blomma. Var på kanarieöarna nu och hittade samma blomma igen.
tänkte inte på att ta foto på den tyvärr.
Den växer som små buskar, blommorna har olika färger (gula, rosa och lila) och sitter i klasar. ibland är det olika färger inne i blomklasen också. min mamma sa att de bytar färg eftersom de "mognar", men det vet jag inte om det är riktigt. min man frågade på cypern efter namnet och han för sig att de kallade den lavent. men det måste vara fel för det är ingen lavendel. Det var små blåsvarta bär på den som också satt i klasar med ett frö i varje bär. dem tog jag hem och ska plantera. Nån som känner igen vad det kan vara för blomma?
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2005, 15:17
Eldkrona kanske vetenskapligt namn Lantana camara
http://images.google.se/images?q=Lantana%2...lr=&sa=N&tab=wiLantanor brukar man kunna hitta i blomsteraffärer och gardencenter framåt våren, det brukar gå att hitta både rotade sticklingar, stora plantor i kruka + uppstammade lantanor som ser ut som små träd. +Man kan såklart också köpa frö hos en del fröfirmor. Lanatanan går bra att ha i krukor utomhus på sommaren på vintern vill den ha det frostfritt svalt och ljust.
tack så mycket åsa. det är precis den. har aldrig sett den i sverige, fast jag har inte letat heller. vet du hur man driver upp de frön jag plockade?
mvh
också en åsa
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2005, 15:46
Lägg fröerna i blöt i något dygn. Så dem sedan i såjord, täck med någon milimeter jord, vattna och sätt plast över. Ge gärna sådden lite undervärme så jorden har en temp på +20-25C låt gärna sådden stå ljust jag har för mig att de är ljusgroende.
Sedan är det bara att vänta det kan ta några veckor till ett par månader innan fröerna gror.
ska man inte torka fröna först? varför ska de ligga i blöt?
kan man plantera året runt?
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2005, 16:03
Jaha du har superfärska frön (med fruktkött på?) då kan det nog räcka med att pilla bort fruktköttet och tvätta fröerna så ev. groningshämmande ämnen från fruktköttet försvinner.
Nu i jan-mars är nog lämpligaste tiden att så, då börjar det bli bättre ljus när fröerna börjar gro. Skulle fröerna vara riktigt snabbgroende så de gror snart kan det vara bra med lite extra belysning så de inte blir rangliga.
(Torka frön behöver man ofta inte göra ifall man inte ska lagra dem, många frön har bäst grobarhet när de är färska. Torkade frön kan ibland behöva ligga i blöt ett tag innan sådd så att de lättare börjar suga vatten = sväller = det går lättare för grodden att tränga igenom fröskalet)
kristerh
23-01-2005, 17:16
Tycker lantanan är underbar

tycker att den finns på varenda plantskola nuförtiden

tom uppstammad, om din plantskola inte har den, be att de beställer.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.