Full version: 6000 kvm tomt
trädgårdssmurfar
Vi har en stor tomt som behöver staket omkring eftersom vi har hundar som har en tendens till att rusa iväg, nära stor väg. 3/4 del av tomten har granhäck, men där tar sig hundarna igenom.
Vad är bäst och billigast?
Fenja
Skulle tro att en hundgård är det billigaste alternativet, ganska lätt att spika ihop av impregnerad plank och gunnebostängsel.
Mvh
Fenja
trädgårdssmurfar
Hihi,,
Jag får väl svara på mitt eget inlägg.
Jag fick ett ganska bra tips från annat håll.
biggrin.gif
Man kapar granhäcken i mitten (så bara yttersidan bli kvar), där fäster man hönsnät. Sedan växer häcken ut igen och stängslet syns inte, men är ack så funktionellt.
Lena i Torslanda
Gran växer inte ut igen!
trädgårdssmurfar
Vadå inte växer ut igen, Lena?
Gran slår väl skott och växer?
carren
Som jag har förstått det så är det enbart idegran av barrväxterna som klarar att komma igen efter en radikal beskärning. Övriga barrväxter kan man bara forma varsamt genom att toppa de färskaste skotten eftersom de inte kan bryta nya skott på gammal ved. Får väl lägga in en brasklapp om att jag kan ha fel men det går ju att kolla upp i någon beskärningsbok!
Lena i Torslanda
Carren, du har alldeles rätt. Gran bryter inte nya skott från veden.
ingmet
Kan tipsa om att Överskottsbolaget har billigt "gunnebostängsel" - till halva priset. Kvaliteten är något sämre, tål inte t.ex att barn ständigt klättrar och hänger år in år ut.. Vi har satt upp 80 meter utmed vägen som döljs av en sibirisk ärtbuskshäck och den var mycket prisvärd.
gammelnalle
"Smålandskt slanstaket" Gärdesgård.
dvs tunna granstavar som sätts på diagonalen . Som "stolpar" använder man ene..

snyggt och billigt... men mycket jobb...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon