sunna
Funderar på att bli med växthus under våren... men är osäkra på om man skall ha odlingsbädd eller stenplattor eller om man kan kombinera?
Helst skulle vi ju förstås kombinera, men hur förbereder man på bästa sätt med utgrävning, dränering m.m.?
Någon som har några erfarenheter och tips?
fiffigafrun
Jag har både och så här gjorde vi:

1. Grävde först ur ca 40-50 cm djupt där växthuset ska stå. Har rätt lerig jord och bor i zon 6. La sedan 2 lager markisolering och sedan grovt grus på detta så det blev nån cm ovan markytan. Innan gruset fylldes på hade vi dragit in kabelrör för vatten och el.

2. En ram av lecablock grävdes ned i gruset till hälften som grund. På den spikades en grov syll i tryckimpregnerat virke fast. Sen fästes själva trästommen i växthuset i denna.

3. Inne i växthuset la vi sedan begagnat tegel som golv men sparade ur där vi sedan snickrade till upphöjda odlingsbäddar. Blir bättre arbetshöjd och jorden värms upp fortare då.

Det finns lite bilder o mer text via länken här:

Mitt växthus
Ellebo
Hej Fiffiga frun, jag har varit inne och tittat på dina bilder och det ser jättefint ut- mest gillade jag att ni hade grus runt växthuset det blir ju lättskött och ser väldigt prydligt ut. Har ni markväv i botten eller hur har ni gjort?

Vi har ett växthus på 9.9 m2 från Willab, det känns lite trångt när man skall plantera alla fröer och sådder--- skulle så gärna vilja ha ett till med kanalplast för sådderna... får väl fundera lite.

Men ett tips för alla på planerar för köp är att inte köpa ett för litet växthus man ångrar sej alltid. Försök även att få skugga mitt på dagen av något träd så slipper man skuggväv.
fiffigafrun
Ähum, vi var lite slarviga när vi anlade tomten. Struntade i att lägga marktäckväv under tyvärr för det är annars rätt bra. Växer fort upp lite ogräs här o där. Annars är det praktiskt o fint. Dock tog vi lite för grovt grus, finare/mindre är skönare att gå barfota på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon