Bettson
Vår hörntomt med anslutande gång och cykelbana har väl ingen undgått att höra talas om. Vi önskar inget hellre än lite privatliv samt att få ha vår trädgård i fred.

Tre och ett halvt år tog det att få lokaltidningens tidningbud att sluta köra med bilen över tomten.

Så startade vi projekt återuppbyggnad av häck. Började med trettio meter längs cykelbanan för att kunna sitta ute i trädgården ifred. VI har jordförbättrat planterat vattnat och nogsamt ruskat av all snö för att de nya veka grenarna inte skall brytas.

Så kommer snöröjarna och börjar ploga upp snö på hörnet av tomten. Kör in med schaktbladet en och en halv meter in på tomten. Dessutom så tar de med sig våra nyinköpta slipers som var förankrade med armeringsjärn i i snöhögen. Det såg ut som plockepinn ungefär.

Först när det händer för tredje gången lyckas vi få kommunen att ta itu med det hela. Detta enbart för frågan vem som skall ersätte ett eventuellt sönderkört traktordäck för minst femtusenkronor eftersom armeringsjärnen som skulle förankra slipersen nu står fastfrusna och skadeglada rätt upp ur marken. Ersättning för skada har vi inte hört talas om ännu. En av snöröjarna var rejät hotfull också när jag påpekade att han lagt in snö en och en halv meter på vår tomt och dessutom förstört vår tomtavgränsning.

Till våren skall vi plantera även detta hörn med thuja. Hörnet planteras för fjärde gången sedan vi kom hit och vi hoppas det skall bli den sista.

Idag på morgonen tittar jag ut genom fönstret. I vanlig ordning står det hundägare utanför och låter hunden kissa på häckplantorna. Det är så vanligt så jag orkar knapp bry mig. Vi spolar häcken så snart det är lenväder för att bli av med urinen och framtida döda bruna grenar.

Men mattarna....... den ena går fram till häcken och drar av ett toppskott.
Sedan går den andra fram och tar ett sidoskott ända in vid stammen.
Följden blir två förstörda plantor. Den ena som blev av med toppskottet kommer att stanna i höjden nittio cm när de andra plantorna växer vidare.

Den andra plantan kommer att ha ett hål eftersom grenar som är klippta ända in vid stammen inte växer ut.

Två hål i väggen är det inte men det kommer att bli två hål i häcken.

Jag springer ut i bara morgontofflorna och kortärmad t-shirt och kräver en förklaring varför de gör så med mína plantor samt en ersättning på 2 x 75 kr som är vad plantor i enmetersklassen kostar. Sedan skall vi i vår ha besväret att köpa in, ta upp de gamla plantorna samt plantera på nytt.

Varken ursäkt eller förklaring fick jag men ett löfte om att de skulle komma och betala plantorna om en halvtimma. Det är sex timmar sedan nu. Mattarna var i övre tonåren så de borde veta bättre tycker jag.

Nu finns det säkert större problem än det här och vad gör en förstörd häck för skillnad om hundra år,försöker jag intala mig i alla fall.

Men det är bara det att jag har totalt tappat lusten att var ute i trädgården pga av alla påflugna pensionärer som skall lägga näsa i blöt över vårt liv och leverne. Vi kan inte ens sitta ute och äta mat med vänner utan att de kommenterar vad vi äter eller dricker. Sista året har min man fått sköta trädgården själv och trädgård är ju ett intresse för mig. Tråkigt.

Sedan alla ansträngningar och pengar vi lägger ner på att få upp denna förbenade häck och till sist tjejernas löften om att göra rätt för sig som man struntar i.

Idag är jag bannad....... mad.gif
niklaswik
Vore jag du skulle jag antingen dra upp ett 3 meters plank eller flytta.. Skulle aldrig orka ha det så... wacko.gif mad.gif
kristerh
Det låter INGET kul unsure.gif har ni testat med att sätta upp skyltar om att det är privat mark wink.gif
Stå på dig wub.gif tillslut måste folk lära sig att det är tomtmark, tror inte att de förstör med flit.
krister
yla
jösses
jag skulle bygga en gärdesgård runt hela o så sätta häcken på insidan för att verkligen markera reviret
jag skulle bli ARG som fn
på ALLA som inte verkar bry sej
men de e klart att de måste va avgränsat så att dom verkligen fattar vad som är ert o vad som inte är allmänning eftersom dom verkar ha använt den där biten ALLTID
så klara gränser som syns
tre,metersplanket skulle jag också ta till o börja med
skulle nog köpa de direkt
o förresten inte ska väl ni ersätta dom som kört fram järnen om dom sen råkar köra pådom va
mad.gif mad.gif
pisanggoreng
elstängsel..?
yla
CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2005, 17:22)
elstängsel..?

me högspänning tongue.gif
cala98
Vi har också en hörntomt...häggmispel växer fort..Plank eller staket är mitt tips till våren.
Efter några års tillväxt av häck går det äntligen att sitta ute i lugn och ro, och vara hemlig.
Ps...du kan få min ölandstokhäck gratis tongue.gif
Annlo
Milda makter, jag skulle bli GALEN!!! ohmy.gif
Jag tycker absolut att du ska kräva ersättning av kommunen för det de förstört! Sätt sedan upp staket (högt) och en häck innanför!!!

Det var ju då självaste F-n om det inte skulle vara tydligt nog för alla marodörer mad.gif

Annlouice
Bettson
Elstängsel skulle sitta fint. De är bara det att man inte får använda det i tätbebyggda om råden förmodligen.

Ute på landet måste jag har varningsskyltar var 25 m angående den självklara saken att det är ström i tråden. ALlt för att personer med pacemaker inte skall utsättas för livsfara.

Det är bara de att jag blir så f...d för att folk inte visar en respekt eller har respekt för ens egendom.

Vadå..... det gjorde väl ingenting. Är du inte klok i huvet som blir arg eller...

Själv så tycker jag inte ens man skall behöva ta ställning till om det gjorde något eller inte. Man rör inte andras egendom, punkt. Därmed som hamnar man heller inte i problem.

Till och med min egen son tycker jag är knäpp som blir upprörd över en sådan "småsak". Fast det är klart han går inte ut ur sitt rum annat än för att äta eller duscha och sedan går han ur huset ut på byn så det är väl skämmigt att ha en morsa som blir förbannad.

Fast det gör mig ännu mera förbannad att dessa gränsöverträdare inte ens tycker att jag har rätt att bli förbannad. Fast snäröjaren som blev så hotfull för att jag påpekade att han gjort åverkan på vår tomt att sonen låste in sig i bilen och tog upp mobilen för att ringa polisen han hade tydligen rätt att bli förbannad.

Jag tycker nog att jag har rätt att bli arg.

Det känns faktiskt värst när folk kliver över ens gränser vilka gränser det än är och sedan ifrågasätter att man inte tycker om det.
Berith
Jösses! Och jag som tycker att jag har "rätt" att bli förbannad när folk plockar kantareller i dikeskanten/vår tomgräns vid vägen. Står till och med och blänger några meter ifrån dom utan att dom så mycket som tittar åt mitt håll. Tycker att dom borde höra när jag frustar som en ilsken tjur, men neejdå.

Och din situation är ju femtielva gånger värre! *svärord* *svärord* Ut med kameran och ta kort på marodörerna och det dom ställer till med, om det händer igen. mad.gif mad.gif mad.gif
Annlo
Brrr... Berith jag hör ända hit hur du frustar biggrin.gif tongue.gif
Jag skulle då aldrig våga plocka kantareller hos dig!!

Annlouice
Hajjen
Jag skulle sätta upp taggtråd! tongue.gif
Gossen Ruda
Staket är en självklar sak, precis på tomtgränsen. Gör ett glest så får det vara högre, tror jag. Sen en häck innanför. När den vuxit till sig ordentligt så kan du ta ner staketet för att slippa underhålla det.
Bettson
Får inte tjuja bruna kvistar av nätning mot ett staket??

Vem vet?
renate
Som jag ser det är staket det ända som hjälper mot så hänsynslösa människor som inte kan acceptera andras privategendom.Jag hade blivit sprittgalen över så mycket oförskämthet.
mad.gif mad.gif Står på dig Bettson.
ninnisky
Har bara haft tankarna på betongsuggor i flera lager, på höjden och bredden, sedan jag läste ditt inlägg. Måste erkänna att det inte är särskilt vackert och att du förmodligen kommer att välja något annat.

Vår grannes son körde vid flera tillfällen ner hörnet på vårt staket vi hade kring tomten. Sonen flyttade hemifrån biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Malvia
CITAT (Bettson @ 23-01-2005, 16:08)
Så kommer snöröjarna och börjar ploga upp snö på hörnet av tomten. Kör in med schaktbladet en och en halv meter in på tomten. Dessutom så tar de med sig våra nyinköpta slipers som var förankrade med armeringsjärn i i snöhögen. Det såg ut som plockepinn ungefär.

'
I....... mad.gif

Jo, detta känner vi igen, har tomt längst ner mot Vägverksgata, kommunens snöröjare gör allt för at bli av med snön, kör ned den i vår garege infart!!!!
Om vi inte är där då, så har vi massor av vatten i garegekällaren när det töar.
netaave
Herregud vad förbannad jag blir när jag läser sånt här, kan bara råda till staket jag också som så många andra, men det är väl då själva den att det ska bli nödvändigt.
Tesa
Jag förstår att du är för---d...jag hade nog gjort mig olycklig vid det här laget...
Du får väl stå på huvve i en av di däringa snödrivorna om du ska coola ner dig lite.... tongue.gif
Jag är så gla att jag bor på vischan......
Bjäbban
Fyy sjuton, jag hade blivit arg så det rök om mig!
Tänker på att jag blir så sur på att granens katter har toalett i mina rabbater, och vad är det mot detta....!
kerstin z5-6
men Bettson !Bor det dårar där du residerar ???? Här var ett husledigt med trevliga grannar -smile.gif JAG -med familj smile.gif
Nu är det sålt till en barnfamilj med 2 schäfrar 3 katter o 5 hästar o 4 barn
Det blir säkert bra , men jag hade nog hellre haft dej här -
Eftersom vi har samma trädgårdsfilosofi
Trespassers will be composted skylt + elstängsel Bettson ..

biggrin.gif jag lider med dej trots den käcka tonen
K
Bettson
Nog sjutton kan man tro att det är dårar.

Men huset stod tomt tio år inna vi flyttade in så omgivningen som använt tomten hur som helst anser att vi är trespassers wacko.gif
Bettson
I kväll är jag barnslig. Undrar om man inte skulle kunna använda sådana där färgkulor som finns i låtsasgevär.

Kan man åka dit på det tro. Vi hade paintballkrig i vår trädgård, höll oss inom tomtgränsen........... laugh.gif laugh.gif
yla
mitt torp ligger på toppen av en kulle
ingen har tagit stigar i närheten av min topp förut för de har varit bete för får hästar o biffkor runtomkring
men staketen är ändrade o så också markerna
och vad händer jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten rätt jobbigt då man e van att inte behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
jag gjorde en ny stig
klippte upp den i ängen me klipparen
o så la jag en halv tall mitt i de dom gärna ville gå i
med ägarens goda minne för han sa att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
dom ville nog kolla in mina båda vackra söner
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
numera går stigen där jag bestämt den
men de va en del jobb förstås att köra klipparen i ogådd terräng
hoppas du kan få folket o respektera dej o dina gränser
Ullet
Vi bor "mitt i byn" om man sägser så, o har under flera år haft problem med att kommunen använt vår öppna tomt som snöupplag från den gemensamma parkeringen, från gatan o från det bredvidstående pensionärsboendet. Sedan har folk utan skam i kroppen genat över gården när de går förbi, ibland har ungdomar kört med cyklar, det har stått folk på vår gård o bråkat (!!) o jag har varit mäkta less på att ha folk på vår gård. (Bakgrunden är att maken bott här som ungkarl i många år o det har mest bara varit gräsmatta o då har folk tyckt att det varit helt okej att använda vår tomt som allmänning.

I somras fick vi en gärdsgård som bostadsanpassning för vår lilla pojke o i år är det ingen som skottar snö in på vår gård, de vet att de kommer att få ersätta varenda stolpe dom förstör av vår fina gärdsgård o att vi satt dom en bit innanför tomtgränsen precis som vi ska. Ingen går över vår gård o vissa har uttryckt förvåning över hur stor tomten "egentligen" är o att de "inte visste" att det var vår gård.. Jo, hejsan! *suckar*

Att du inte använt dej av våld än förvånar mig. wink.gif wink.gif
amaira
Åh jösses! Jag skulle inte vilja "lugna ner mig" eller "bli cool" i ett sånt läge. (Fast min läkare kanske skulle tvinga mig sleep.gif ).

Det där med kamera var en BRA idé!!!

Sätt upp en skylt "Gräsmatta och nysatt häck som tillhör OSS, ta hänsyn tack!"

Om det inte hjälper att säga till, säg inget då, gå bara tyst ut och fota, och gå in igen. Se till att texten på skylten syns även från ditt håll.
Hämd är ljuv sleep.gif rolleyes.gif - och medans du väntar på att tillräckligt många har blamerat sig, njuter du av tankarna på allt vad du kan göra med dina foton!!

Kanske kontakta lokaltidningen (och kanske även stora. Säkerligen kommer många "med hörntomt" att bli glad över ett sådant initiativ.)

Gör en fotoutställning på biblioteket: "Min hörntomt" rolleyes.gif

Ja, jag vet inte ... Kanske helt enkelt "slopa" själva yttersta hörnan av tomten? Kräv att kommunen köper ut den, eller sätt dit något rejält tungt (betongsugga) och sätt er häck innanför den så ni slipper se den.

Nä, jag vet inte. Nåt måste du ju "hitta på". Staket är väl det enklaste...
Det går inte att gå omkring och vara arg jämt, det blir det ju bara du själv som förlorar på...

Knepigt läge du sitter i ...
Berith
CITAT (oldwolfie @ 24-01-2005, 00:40)
mitt torp ligger  på toppen av en kulle
ingen har tagit stigar  i närheten av  min topp förut för de har varit bete för får  hästar  o biffkor runtomkring
men staketen är ändrade  o så också markerna
och vad händer  jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten  rätt jobbigt då man e van att inte  behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
jag gjorde en ny stig
klippte upp den i ängen  me klipparen
o så la jag en halv tall mitt  i de dom gärna ville gå i
med ägarens goda minne för han sa  att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
laugh.gif  :lol:  :lol:
men de va en del jobb förstås  att köra klipparen i ogådd terräng
hoppas du  kan få folket o respektera dej o dina gränser

Du är så klok Birgitta. smile.gif Här försöker vi andra hetsa Bettson och ropar "buss-på-dom-bara!" medan du kommer med goda råd och tips om hur grannsämjan kan funka med enkla och jysta medel. wub.gif

Fast jag tycker iaf att Bettson kan morra lite när hon ser att marodörerna är på gång... huh.gif
Bettson
CITAT (oldwolfie @ 24-01-2005, 00:40)
mitt torp ligger  på toppen av en kulle
ingen har tagit stigar  i närheten av  min topp förut för de har varit bete för får  hästar  o biffkor runtomkring
men staketen är ändrade  o så också markerna
och vad händer  jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten  rätt jobbigt då man e van att inte  behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
jag gjorde en ny stig
klippte upp den i ängen  me klipparen
o så la jag en halv tall mitt  i de dom gärna ville gå i
med ägarens goda minne för han sa  att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
laugh.gif  :lol:  :lol:
men de va en del jobb förstås  att köra klipparen i ogådd terräng
hoppas du  kan få folket o respektera dej o dina gränser

Har precis ett sådant torp kring mina ridvägar.

Jag rider aldrig förbi där sommartid för bosätter man sig längst ute i skogen så kanske man vill ligga och sola ifred med hur lite eller inga kläder alls.

Vintertid däremot så har jag bett om lov och fått det att rida fram till huset och ta stigen bakom deras uthus. Jag rider alltså inte in på tomten. Jag behöver egentligen inget lov eftersom jag har markägarens tillåtelse men jag tyckeratt vanlig normal hänsyn är att föredra.

De ser mig sällan eller aldrig men det känns skönt för dom att veta att jag inte rider där sommartid. VIntertid är det bra för mig att slippa ta den steniga stigen som går före torpet upp till nästa väg. Jag skulle aldrig våga det när snön ligger eftersom jag är rädd att hästen skall bryta benen av sig. När det är barmark är det inga problem.

Man kan faktiskt lösa saker på bästa sätt om båda parter visar hänsyn.

Men hos nog är motparten så många så jag vet inte riktigt hur man skall få kontakt. Dessutom så tar de bara för sig mera och mera om man inte protesterar.
amaira
Jag tycker man har rätt att sätta gränser, och kräva att de respekteras.
160kvm stort hus
Det enklaste sättet är nog ett högt staktet medans platorna växer upp..
Eller skaffa en riktigt rabiat hund, iofs så får du ju betala allt som hunden #förstör# eftersom man har strikt hundägaransvar, men det finns en skylt som brukar avskräcka det flesta.

Innanför denna tomt finns X antal hundar. Jag vet att jag blir skadeståndskyldig om hundarna tillfogar en inbrottstjuv något. Jag betalar gärna!"

Eller den klassiska:

On hunden anfaller, ligg eller stå still tills hjälp anländer..

Eller:

Mina hundar tar sig från dörren till grinden på 0,3 sekunder.

Gör du?"

och så en bild/siluett på en schäfer där alla 42 tänderna syns tydligt...

Man kan ju alltid "luras" lite om man inte har hund.

Eller sätt ut vad heter det?? Spanska ryttare va? Som tjuvar brukar punktera polisernas däck med.
Sen om traktordäcken går sönder skiter väl du i? Dom har ju inget att göra på din tomt.

Oj nu låter jag verkligen hämdsugen.. *s*
Menjag blir så arg när jag hör talas om sånt här.. FY fasiken va folk är fräcka!

För att coola ner dig lite föreslår jag att du räknar till 10 ( eller kanske 100 ) innan du säger nått, samt drar ett par djupa andetag.
En duschar lite kallt. Elelr varför inte springa runt tomten?

Kanske får du rykten om att vara galen, men då håller väl folk sig borta? *skrattar*

Åh en sak till.. Införskaffa en sensor med vatten sprut. Så fort nån närmar sig, hund, människa eller troll. Sprutt!!

Mo hahahahahaha!!! *skrattar elakt*

Mvh G
amaira
"Varning för tjuren!" är också en bra skylt, fast den kanske inte funkar på en villa tomt...

Jag satte en gång för länge sen upp en sån på skoj, på grinden till hästhagen, när jag hade gäster en valborg, och brasan var inne i hagen.

Vilket sjå jag hade att sen förklara att det bara var ett skämt, och försöka locka med mig gästerna ändå... ohmy.gif

Gillar dina förslag på hundskyltar "G"!!!

*skrattar gott*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pisanggoreng
Det kommer ju många bra förslag- mer eller mindre elaka och hämndinriktade. Tänk på att du också i fortsättningen ska bo kvar i samma kvarter och på ett eller anant vis fungera tillsammans med dina grannar. Arga skyltar och annat kommer förmodlingen inte förbättra relationerna på lång sikt.

Hur skulle det vara med ett stort saftkalas med hela kvarteret inbjudet och visningar av de nya planteringarna..? rolleyes.gif
Yin o Yang

Staket är nog det enda rätta. Så här fint blev vårt (fast av det som syns på bilden blåste 10-12 meter sönder mad.gif i ovädret den 8 januari). Det är ca 130 cm högt (högsta punkt) och vi har fått så mycket beröm för det av förbipasserande, grannar m fl. Modellen har jag "snott" ur en bok om staket sleep.gif .
anna_rispan
hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för dig bettson. Du kan ju prata med så många du kan. Kankse skriva till nån på kommunen så att iallafall deras servicemaskiner respekterar er tomt. Kanske hitta nya trädgårdslösningar innanför staketet???
Susanne i Linköping
Hörntomter har ju ett annat problem också, nämligen att häckar o dyl inte får skymma sikten. Det var väl cykelväg runt om? Då går det ju inte att ha ett högt plank eller en hög tujahäck där. Fast det gäller kanske bara bilväg? Det borde i alla fall gälla cykelvägar också.

Förslaget om att få kommunen att köpa hörnet på tomten tycker jag var det bästa. Då kan de ha gräsmatta, snöupplag eller vad de vill där. Innanför kan du ha ett snyggt staket eller häck.

Pisanggoreng kom också med mycket tänkvärda ord!
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Susanne i Linköping @ 24-01-2005, 12:05)
häckar o dyl får inte skymma sikten. Det var väl cykelväg runt om? Då går det ju inte att ha ett högt plank eller en hög tujahäck där. Fast det gäller kanske bara bilväg? Det borde i alla fall gälla cykelvägar också.

Jag har en hörntomt med cykelväg på ena hållet och grönområde på det andra och det är 80 cm högt som gäller

Genom min brors hörntomt kör det bilar mad.gif

/Ewa zon 4-5
Bettson
Vi ligger med i ett villakvarter strax bakom samhällets butik.
Vi ligger mellan butiken och ett hyreshusområde med ca 450 hushåll.

Gångtrafiken utanför på cykelbanan är ju därför ganska omfattande för alla skall ju till affären och då passar de på att rasta hunden samtidigt.

Utanför häcken vi planterat nu så finns en gräsmatta 1,5m bred som skall hjälpa till att markera cykelbanan. Med andra ord så är denna gräsmatta den absolut mest genomkissade kvadratmetrarna i hela området.

Grannarna vill att denna gräsmatta skall tas bort eftersom kommunen sköter den så dåligt. Jag vill nog ha den kvar för annars så kommer vår häck att bli genomkissad i stället.

Nu tycker jag inte speciellt illa om hundar, tvärtom. Vi skall skaffa hund själva. men koncentrationen. Alla tycker ju att det är bara min lilla hund som kissar på häcken men om det är hundra om dagen?

Nu är det inte hundarna som stör mig mest. Det är alla påflugna människor.
Skulle vi sitta i trädgården och äta sill och nubbe på midsommarafton?Skulle inte tro det. Då vet alla presic hur många nubbar var och en tagit.
Vad folk nu har med det att göra, vi har aldrig varken blivit störiga eller högljudda.

Sedan det där med att man förstör. Det gjorde väl inget att jag ryckte av en gren eller... Vad har man för rättighet att avgöra det med andras egendom?

Eller kära lokaltidningen. i tre år höll vi på och klagade och dom skulle säga till budet. Denne körde över tomten nästa morgon igen. Jag klagade högre och högre upp och blev lika nonchalant bemött på varje nivå.

Till slut så tog jag ut registreingsbeviset PRV för tidningen och koncernen för att ta reda på styrelseledamöternas adresser.
Så skrev jag ett brev med bilagor som talade om vad som hänt under tre år. Två gånger fick vi ersättning för plantvärdet men som jag sagt så var jag inte nöjd med det .Jag ville att häcken skulle få växa upp inte få ersättnig för nya plantor och plantera varje år.

Som sagt brevet till högsta chefen på tidningen som talade om att om han inte omedelbart såg till att ofoget upphörde så skulle jag skicka kopia av brevet till samtliga styrelseledamöter och ledamöter i koncernstyrelsen.

Min fråga till samtliga ledamöter skulle då vara om de ansåg det förenligt att tidningen som är satt att granska samhällmaskineriet, myndigheter och politiker, att samma tidning anlitar distributörer som bryter mot lagen och åker olagligt på cykelbanorna. Om deras distributör inte gjorde det så skulle de nämligen inte behöve snedda över min tomt och orsaka skada på min egendom.

Den släggan tog och inom en kvart efter att chefen läst brevet så var problemet avklarat. Innan hade jag bråkat i tre år. Dessutom så kan jag inte säga att jag bråkat egentligen utan jag hade väldigt affärsmässigt förklarat min ståndpunkt.

Det tycker jag är bristande respekt. man respekterar inte folks rättigheter utan åtgärdar bara problemet om det orsakar obehag för en själv.
Då har organisationen missuppfattat sin uppgift.

Jag tycker inte om att föra bataljer och villl inte hålla på att utkämpa strider för att få ha min tomt ifred.

Jag sitter hellre under korkeken
wub.gif wub.gif
pejori
hjälp att lugna ner dej?...hm...har fortfarande dina vinbärsbuskar i färskt minne laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men jag tror nog på samma som så många andra. sätt upp gärsgård eller staket, tills häcken har växt upp. smile.gif smile.gif
sätt en slånbärshäck, den rör dom bara en gång. wub.gif wub.gif
yla
Det kostar mer att hämnas oförrätter än att svälja dem. Thomas Wilson

rolleyes.gif hitttade den just nu
Inga från Närke
Har du tagit upp detta med kommungubbarna på t.ex. gatukontoret eller tekniska förvaltningen. Bjudit in dem till dig och berättat och visat.
Hade samma problem med våra snöröjare men när jag var ute personligen och pratade med dem så ändrade de sig.
Nu har vi tur att det alltid är samma gubbar som röjer men kommer det någon annan så fungerar det nog inte.
Det är inte meningen att du måste arbeta, köpa nytt m.m. bara för att andra förstör. Skicka kravbrev till kommunen och bildbevis.

LYCKA TILL
Tirre
CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2005, 17:22)
elstängsel..?

Min första tanke också!
Eller nån slags strömförande skena i marken utanför häcken, så att den som ens närmar sig blir som slagen av blixten?
biggrin.gif
Vi har haft problem med bilinbrott i vår lilla by.
En god vän föreslog nån slags anordning med stora macheteliknande knivar under bilen, som skulle utlösas och hugga fötterna av den som ens funderade på att närma sig bilen olovandes...
Min sambo var allt bra sugen på att börja skissa på ritningar... tongue.gif
Så jag förstår din frustration.

Ärligt talat - det låter ju rent för j-t!
Har era grannar samma problem eller är det bara er tomt som är utsatt för att det är på hörnet?

Jag hade INTE kunnat hålla mig lugn jag heller.
Blir upprörd å dina vägnar också!
Och genast poppar massor av ogenomförbara - men skojiga att fantisera om... - planer upp i mitt huvud...

Sätt upp skyltar att kameraövervakning görs och att all åverkan kommer att medföra åtalan...
Hårt mot hårt och skrämseltaktik!
tongue.gif

Pepparspray som utlöses i buskarna när matte o husse låter vovven närma sig med benet lyft...?

Ett högtalarsystem som vrålar otidigheter till ovälkomna?
Eller som bara talar om för alla inom (långt) hörhåll att "Ditt intrång på vår tomt är nu registrerat..."

Sätt en skylt vid grinden med tydliga prisuppgifter på vad entrén kostar för att få stå och glo på er när ni äter middag!

Plantera stora köttätande växter i häcken...? (Adrian kanske har nåt bra på lager??!! smile.gif )

Gör en 2 m lång upphöjning i gräsmattan innanför häcken, plantera lite blommor och sätt upp en skylt; "Här vilar en som inte kunde hålla sig borta från våra buskar..."

Allvarligt talat...
Jag hade nog skickat iskalla kravbrev till kommunen VARJE gång nånting blev förstört. Kanske skulle kunna få dem att se till att avgränsning görs på ett fungerande sätt. Ett staket några decimeter utanför er häck t ex?

Lycka till med att få ersättning åtminstone för snöröjningsmalörerna!
Våra grannar fick ersättning i vintras efter att en kedja lossnat från en snöröjningsmaskin och farit iväg och slagit hål i deras tak!
Så det är inte omöjligt att få dem att hosta upp pengar.

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon