Full version: Alpiner
LenaTuring
Är det någon här som odlar alpiner och kan ge lite nybörjarråd om denna "växtgrupp".

Blir sugen till och från att försöka mig på ett "alpinhörn" i trädgården. Men det är ju inte bara att börja med detta om jag förstått saken rätt. Det ska väl vara torvpartier, "specialsten" med kalk i och sånt.

Kanske tips på bra ny-börjar-apiner? Någon bra svensk litteratur om desamma? Skulle behöva en lite grundläggande.
Bor ju i ca zon (5)-6.
Alpiner i Halmstad
Låna boken Trädgård för entusiaster av Gunnar Jansson.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Titta på Alpiner i halmstads hemsida o njut , sen kan du kolla mina försök .. samma zon som du smile.gif
LenaTuring
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 23-01-2005, 21:20)
Låna boken Trädgård för entusiaster av Gunnar Jansson.
M.v.h. Bernt

Ska genast låna den boken, TACK!
LenaTuring
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2005, 23:11)
Titta på Alpiner i halmstads hemsida o njut , sen kan du kolla mina försök .. samma zon som du smile.gif

Har tittat igenom ditt fotoalbum. Hittade Lewisia, kanske jag missade någon? Vilken smidig belysning du hittat till plantuppdrivningen.

Måste säga att Bengt (har kikat på hans sida förut men missat det) hade en fantastiskt fin lista på stenpartiväxter med förklaringar. Men jag kan tänka mig att erfarenheterna i hans lista kanske inte stämmer i allt för oss i zon 5-6?
Vad tror du? Jag inbillar mig att alpiner borde klara sig bättre norrut men har möjligen helt fel.
kerstin z5-6
ja en del av bedriften i Bernts odlande är ju just att han odlar Alpiner i Halmstad smile.gif Dvs han har besvär med vintervätan vilket i slipper ..

Jo jag tror du kanske missade några hos mej :)men jag har inget särskilt alpinalbum -o inte heller alla på bild i detta forum
Lewisia förstås mkt lättodlad
saxifraga -alla typer går fint i 5-6
Gentiana acaulis , scabra Gentiana sino-ornata mfl Gentiana sorter
Dodecatheon-tolvgudablomma -flera olika finns
Papaver och primula -olika varianter ex Primula marginata, Papaver laestadianum
Eryngium
Viola koreana
Campanula -flera låga små kuddbildande sorter finns,C piperi har blanka taggiga vackra blad
Dianthus-kuddbildande nejlikor
Pulsatilla-
Haquetia epipactis-variegerad gullflocka
Penstemon-ska vara rena" inte hybrider, - i stort sett alla jag prövat går utmärkt ,Ex P hirsutus pygmaeus , P leonardii, som är små kuddbildare,
P Ovatus, P clutei
Phyteuma comosum. Djävulsklon -sår jag i år -bör gå fint;)
Phyteuma scheucheri
Haberlea rhodopensis
Dicentra peregrina
Calceolaria biflora
Collomia debilis
Kalmia microphylla -sår jag i år
Ramonda myconi
Vet inte om man ska ta med Meconopsissläktet bland alpinerna , men de går förstås utmärkt bra
Detta var några av de jag testat , det finns många många fler
De små aklejorna tex
Lycka till med Alpinerna smile.gif
K
Alpiner i Halmstad
Varför är det inte fler från norra delen av landet, som odlar låga växter?
Många av de växter som Kerstin nämner växer ursprungligen i södra Europa.
Snötäcket skyddar från frostskador och uppfrysning. Att växterna ligger uppfrusna har Ni väl inte problem med.
Här på västkusten har växterna bara det skydd som vi kan åstadkomma.
Däremot ser vi och kan njuta av kuddaran under hela året. Vi kan redan se vilken färg de olika saxifragorna, bräckorna, kommer att få på blommorna.
Däremot är redan fjällglimsmattorna bruna och fjällsippsheden kommer som vanligt att bli brun under marsnaren.
Vi håller på att uppdatera vår växtbeskrivning, det bör bli mer än 1000 olika arter i tabellform.
I våra förökningsbänkar har vi också några tusen krukade växter, som vi kan byta med.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Ja säg det, jag tror jag ska utöka alpinerna -rosorna får jag ju pjoska en del med -så varför inte rosor och alpiner i olika trädgårdsrum smile.gif
Skönt med de som klarar övervintringen själv
Uppfrysning har vi aldrig problem med smile.gif
Hälsar K
LenaTuring
Bernt, Kerstin odlar ni mest i ren torv eller? (måste göra en ny fröbeställning känner jag, förresten brukar man få göra en extrabeställning från STA lite senare, där finns ju en del alpinfrö) rolleyes.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Nej verkligen inte , de har ju lite olika behov -jag har mycket grus i jorden så de som måste ha väldränerat får det , annars trädgårdsjord-limpajorden smile.gif Beror lite på vad det är för växter .Jag har nog ingen av de uppräknade på listan i torv -däremot är det torv i limpajorden , men också gödsel flis , gräsklipp mm innan den får brinna 9 mån )
Jag har inga särskilda kalk områden heller
men odlar en del i en sluttning med -numer, rätt många och stora till hälften nedgrävda stenar, som bildar skrevor för de som vill ha sådant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon