LillaTiger
Jag tror att det är en phalanopsis, men jag är inte hundra.

Någon som vill sätta ett namn på den?

kristerh
Va SNYGG wub.gif wub.gif vet inte vad den heter men det ser som sagt ut att vara någon slags phalaenopsis släkt, vad har du den i för jord?
Om du nån gång får en keikis till kan du inte tänka på mig då??
krister
LillaTiger
Den sitter i ren vitmossa just nu men jag funderar på att blanda i lite orkidékompost.

Om moderplantan får nån mer keiki ska jag ha dej i åtanke.
Du kanske har något roligt att byta med. wub.gif
kristerh
CITAT (LillaTiger @ 23-01-2005, 19:20)
Den sitter i ren vitmossa just nu men jag funderar på att blanda i lite orkidékompost.

Om moderplantan får nån mer keiki ska jag ha dej i åtanke.
Du kanske har något roligt att byta med. wub.gif

Jo jag har en phalaenopsis equestris rosea som börjar visa att den vill producera en keikis, det är en småblommande sort (rosa). men det kommer säkert fler av de andra sorterna, har blåblommande oxså, det är mest de småblommande som ger "bäbisar"
krister
LillaTiger
Phalanopsis equestros är faktiskt väldigt lik. Eller vad tycker du kristerh? öppna länken och titta under E.

http://www.phalaenopsis-natur.de/html/phal...alaenopsis.html
kristerh
Jo väldigt wub.gif kan vara någon släkting, hur stora blommor har din? equestrisen ha väldigt små blommor ca 2-2,5 cm men desto fler.
krister
LillaTiger
Blommorna är sådär små på moderplantan, och stängeln är väl en meter lång skulle jag tro. Stängeln är lindad runt så att det inte ska växa iväg. =)
Ska se om jag hittar en helhetsbild på den.

Blommorna syns ju inte så bra, men den visar storleken på blommorna lite bättre. Ganska små och många.

wub.gif
kristerh
Typiskt equestris, stänglarna kan bli hur långa som helst wub.gif
testa med att sätta den i en ampel, ta bort pinnarna o låt den hänga fritt med stänglarna, jättesnyggt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon