kamrate
23-01-2005, 17:39
Stormen blev för mycket för en av grenarna på den magnifika magnolian.
Frågan är vad man bäst gör med brottytan? Nu går den diagonalt längs grenen - är det bättre att såga av så den blir vinkelrät mot grenen? Något annat att tänka på?
Grenen är helt av och ligger på marken, så det är ju inte mycket att göra åt den. (Eller är det det? Kan man ha den till något, den är ganska stor, kanske tre meter och massa knoppar vill jag minnas?)
Sen gäller det väl att stötta upp den andra grenen som kan tänkas ligga i riskzonen. Jag hade tänkt mig en enkel konstruktion med en grov planka som jag sågar lite i klyka, men tar gärna emot tips och förslag.
Tack på förhand hälsar en rudis i trädgården!
Lena i Torslanda
23-01-2005, 18:51
Såga av den rakt över så att du får en så liten såryta som möjligt.
Jag skulle väntat med detta till JASperioden, dvs juli-augusti och låta trädet sköta sig själv ett tag. Om grenen var grov, dvs över 5 cm, skulle jag med magnolia till och med vänta ett par år och låta grenen vara.
Så här gjorde jag aldrig förr, med grova grenar lämnade så kallade "tappar" som till och med var fläkta, men efter några års observationer av hur träden förbereder sig för att invid grenkragen förlora sin gren och skydda den som den växte ut ifrån, har jag blivit övertygad om att detta är det bästa.
Måste jag kapa en grövre gren eller om jag kommer till en som kapat sig själv, låter jag grenen vara till dess att jag ser att grenkragen bullar ut. Det kan ta ett eller ett par, tre år beroende på hur snabbväxande trädet är. Då kapar jag den strax intill grenkragen som då är mer förberedd att sårförsvara och övervalla snittet.
Det är inte fel att göra som Lena föreslår, men det är nog dumt att göra det på vintern - bättre att vänta till dess att trädet har som bäst försvarsförmåga.
kamrate
28-01-2005, 00:08
Mja, nu är den då redan kapad...
Min käre far hjälpte mig med detta, och förseglade (på eget bevåg) även sårytan först med träolja och sedan med Plastic Padding.
Jag tänkte kanske pilla av Plastic Paddingen, men oljan är ju som det är.
Kommentarer?
Skär av palstic paddingen med en kvin och gör sårytan så slät som möjligt utan att fnasa kanterna vid barken.
All påstrykning av täta såväl som otäta material (som alla blir efter ett tag dessutom) gynnar svamptillväxt och försvårar trädets egna försvarssytem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.