Ninnemar
23-01-2005, 18:19
Hej! Stormen svepte över söderslätten och mitt fina växthus kraschade. Väldigt tråkigt det, men nu har vi ett nästan värre problem kvar. Hela gräsmattan ca 5-5 m2 är översållad av glassplitter...
Är det någon som har någon erfarenhet, eller något gott råd för hur man skall göra för att få den i någorlunda skick? Att någonsin gå barfota där mera är väl uteslutet?
Undar hur det är om man lägger på ett 10 cm myllalager, och sår ny gräsmatta? Äter sig de små pyttesplittren upp igenom till slut, eller kan man 'begrava' dem? Vi har plockat bort allt 'synligt'.
Vad tråkigt med växthuset! Min grannes gick också i molekyler, de dammsög faktiskt området runt huset med en grovdammsugare. Du kanske också kan testa det?
Glas, porslinsbitar, gamla spikar och annat trycks upp av tjälen varje år.... min tomt har sådant "fylle" strax under matjordslagret på vissa ställe. Jag misstänker att det inte funkar att så över....
Mvh
Fenja
ja du jag e rädd att de blir till o plocka plocka plocka eller byta ut jorden eller sålla för som fenja säger det kommer uppåt hela tiden så barfota vill man nog inte gå där
Ninnemar
23-01-2005, 20:02
Jag anade det... Nå, man vet då iallfall att det gäller att PLOCKA.
Det där med dammsuga kanske skulle vara något. Men nu har man ju klivit omkring och tryckt ner bitarna. Fast jag har försökt att inte, men vissa ställen måste man gå på.
Sen är det ju det att det blir inte just tjäle här nere, längst ner i söder?Eller har jag fel?
Men det är väl så att det är skor som gäller härefter!
ja fy sjutton inte kul alls
Blomstertanten
19-02-2005, 11:57
Du kan ju prova att räfsa ordentligt så du får upp en del av det glas som är nertrampat.
Prova sen att dammsuga ! Men försök göra det när det är ganska torrt.
Och gå inte på gräset utan skor !
Du kanske bör upprepa detta ett antal gånger för säkerhets skull
tjenixen
06-03-2005, 11:27
Hej! en variant är att skära bort grässvålen och lägga på ett nytt matjordslager och lägga på färdiggräs borde täckas av försäkring? kolla
mvh peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.