AnnaE
Lite tips, hur få rabarbern att växa. Det brukar inte vara några problem, snarare tvärt om! Men i min trädgård vill det sig inte! Kalkrik jord, mager mark, en del sten, Norduppland. Brukar slänga på brunnen koskit. Blandar in! Var köpa bra ny knöl/rot efter Norrtäljevägen? (lite spec fråga men trevligt om nån vet)
Mvh och tack
AnnaE
ebh@telia.com
Fenja
Rabarber växer bättre ju fetare jord de har, du bör också hålla den ogräsfri och lucker runt plantorna. För lite vatten under torra perioder kan också ge dålig tillväxt. Du kanske testa att hälla på en säck påsjord också som jordförbättring om jorden är dålig och gödla massor och vattna in det.
Mvh
Fenja
Sollan
Kan det bero på rabarbersort? Har själv en monsterrabarber som jag grävt upp från en övervuxen åkerplätt. Har sedan jag grävde ner den inte gjort ett smack med den, ingen gödning, vattning eller något annat.
Men den växer och sprider sig glatt, hittar varje år massor av bäbisrabarbrar (hm..)
Det är en okänd gamal sort (den stod på ursprungsstället i säkert 50 år)
Åsa, mälardalen zon 2
Japp sorten spelar roll majoriteten av plantorna som sålts de senaste hundra(?) åren är Victoria som har en kraftig tillväxt och som blir stora plantor.

Numera i handeln hittar man ofta den oxalsyrefattiga sorten Elmblitz och den blir inte så stor (och jag tycker inte den smakar lika bra som Victoria)
Johan.S
Hej!
Angående rabarbersorter så hittade jag följande sorter i Zetas katalog 2006 (http://www.zetas.se/).

RABARBER, Rheum rhabarbarum

Elmblitz (oxalsyrefattig)
Rosenhagen (låg oxalsyrehalt) ++
Spangsbjerg (smakrik) +
Viktoria (traditionell) +

Vilka erfarenheter har ni av de olika sorterna?

Zetas bedömning handlar i första hand om smak, hur härdiga och odlingsvärda är de?

Jag har ett gammalt traktordäck liggande med jord i, är det en lämplig plats att plantera rabarber i, eller bör jag välja en annan plats?

Vänliga hälsningar Johan
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att plantera rabarber i traktordäcket, blanda upp den befintliga jorden med rikligt med gödsel så lär rabarbern trivas.
Johan.S
Tack, det låter bra.
Min tanke är att få tidig fart på rabarberna om vårarna, såvitt jag vet reagerar de snabbt på värme i jorden.
Jag vet några som har dem sitter invid en ladugårdsvägg, där kommer de jättetidigt.

Då återstår bara val av sort... -Om ingen vet bättre, så väljer jag Viktoria.
Ophelia
Jag har hört att Spangsbjerg är en av sorterna med den bästa smaken. Elmbitz ska vara en av de vackraste smile.gif

Enligt Odlas köksväxtflik ska det finnas en sort som heter Marshalls Early Red. Låter som en trevlig kombination av god smak och röda stjälkar smile.gif

Smaken är ju i o f s som baken...
Johan.S
Under följande länk finns en lättöverskådlig tabell, längst ned på sid.2.
Fakta-Trädgård_SLU_2/1996

Den styrker Ophelias uppgifter.
I tabellen kan man också se att tillexempel Spangsbjerg (Spangsbjerg nr. 1115) är en sort med sen skörd.
Désirée
Spangsbjerg är jättegod! Jag har Elmsfauer också (inte Elmbliz alltså, utan en annan sort) som också är god.

Canada Red lär vara fin också, men den har jag inte fått tag på.

Jag köpte mina via Elitplanstationen som figurerar i Johan S's artikel nedan.
(Men dom anställda där var tydligen oense om huruvida dom verkligen skulle sälja enstaka plantor för när deras första paket blev liggande hos budfirman och jag fick vissna plantor ville dom inte ersätta dom eftersom jag ju "inte skulle fått beställa så lite från början". Men jag fick igenom mina krav (med rätta).)
mulle
Vad heter rabarberns urmoder? Den klassiska som våra mormödrar odlade och som man fortfarande hittar vid gamla torp?
Mulle
Merlin
Den vill stå i ett halvskuggigt läge. För mycket sol = oftast för torrt. Om den står i sol vattna lite extra de första åren. Tillför mycket gödsel + mull när du planterar! Lycka till smile.gif
Désirée
CITAT
Vad heter rabarberns urmoder? Den klassiska som våra mormödrar odlade och som man fortfarande hittar vid gamla torp?

Min mormors mor odlade Viktoria.

Men jag är inte säker på att det finns någon urmoder. Det finns faktiskt väldigt många sorter helt naturligt (eller i allafall sedan väldigt, väldigt många år).
Powerowic
har en kompis som tycker att rabarber blir sega och träiga om man tar dem för sent vad har ni för erfarenhet av det, tycker själv att en rabarberpaj gjord på rabarber skördade i juni,juli är jättegod
Johan.S
CITAT (Désirée @ 16-05-2006, 12:40)
"...Det finns faktiskt väldigt många sorter helt naturligt (eller i allafall sedan väldigt, väldigt många år)..."

I boken Hem-konservering, tryckt 1942 (upplaga 11) står det att Elms jubiläum, samt Loher Blut är de sorter som har bäst egenskaper som köksväxt.

Ovannämnda sorter hittar jag dock inte omnämnda någon annanstans än i denna bok. Antingen har de bytit namn, eller så odlas de inte längre.

cinapuff
En annan rabarberfråga, ang träigheten..

Om man skördar sin rabarber kontinuerligt under hela våren och sommaren, så att det alltid kommer nya blad och den aldrig hinner gå i blom, blir den verkligen träig då också?
För i så fall så har jag en väldigt snäll och välartad rabarber! wub.gif
Vid ett endaste tillfälle har jag märkt av träighet (tror jag det var i alla fall), det blev liksom som små stickor i rabarberkrämen, nästan som mjuka fiskben..
Johan.S
Undertecknad har också funderat över detta. Bland annat läste jag att man bara skall plocka de späda stjälkarna om våren, oavsett vad man tänkt göra av rabarbern.

Jag brukar aldrig göra rabarbersaft, men det skulle förvåda mig om det inte går precis lika bra att göra saft av grova stjälkar som av tunna.

Träigheten, gissar jag, utgörs av de trådar som uppstår i grova stjälkar (särskilt i stjälkarnas ytskikt), de är naturligtvis inte önskvärda i tillexempel kräm.

evarina
Jag odlar rabarber i kruka (modell stor). Kanske vore något om jorden hos dig inte fungerar. Det blir iofs inte lika mycket rabarber, men det blir iaf wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon