Lars-Olof Arvids
Hej!
Nu i helgen hörde jag ett påstående att blomman för dagen (Ipomoea) skulle vara förbjuden att odla och handla med i Sverige, eftersom den räknas som knark. Det är inte första gången jag hör sådana rykten (första gången var nog 15-20 år sedan) men om jag inte minns fel fanns denna växt med i de stora fröfirmornas sortiment förra året. Hur är det egentligen? Räknas jag som knarklangare om jag skänker plantor av blomman för dagen t ex till kyrkans second hand-butik här i Stenungsund?

Olle
kerstin z5-6
Nej ! Däremot brukar fröna finnas bakom disken -på vissa affärer o inte i fröställ -av samma anledning dvs man TROR att de ger rus .. de ger mest illamående o andningssvårigheter
Jag fick mina påsar i veckan
Maria i Helsingborg
laugh.gif tongue.gif

De två sista meningarna får det att låta som om du just testat dina nya fröer, Kerstin!

Själv har jag aldrig hört om detta men ska vara noga med att inte stoppa några av mina insamlade frö i munnen blink.gif
kerstin z5-6
nej smile.gif men jag har haft unga patienter som testat en gång i tiden .. sad.gif
Lars-Olof Arvids
Tack för bra svar! Testa tänker jag inte göra smile.gif men däremot fortsätta att sälja plantor på växt- och loppmarknader och skänka en och annan kruka till välgörande ändamål emellanåt.

Olle
Fenja
Den stora ljusblå Blomman för dagen som fanns på sjuttiotalet och faktiskt gav ett narkotiskt rus säljs ej längre. Jag minns inte det latinska namnet, men det är inte samma som saluförs idag.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Ipomoea 'Heavenly Blue' säljs, det är samma dvs den är lika giftig ... om det nu fanns ngn annan variant förr .?
Lars-Olof Arvids
Nu blir jag osäker igen. Ibland hör man att "den riktiga blåa" är svår eller omöjlig att få tag på i Sverige men att någon har fått tag i frön utomlands. Hur är det då med lagligheten i detta? Varifrån mina blåa kommer från början har jag glömt (Mamma har haft dem i flera år) men nu har jag även bytt till mig en påse blandade färger av en forumist. Kanske ska jag satsa på dem i fortsättningen? Det skulle i så fall vara synd, för det är ju de blåa som folk vill ha.

Olle
Betty
Jag har köpt en fröpåse blå Ipomoea idag. Den fanns i fröstället i vår handelsträdgård.
kerstin z5-6
Cool it -du har säkert den riktiga blå, och den är INTE förbjuden,OAVSETT vilken fröfirma du fått den ifrån !Trams...
Stormhatt och Gullregn och änglatrumpeter är i samma giftiga sällskap , för att inte tala om röd flugsvamp
...
Ipomoea Purpurea - Blomman för dagen SOG SOG = Sannolikt ogiftig, förgiftningar ej kända-giftinformationscentralen
Färg har ingen betydelse och ruset" man får är kräkningar , ångest och vanföreställningar under kort tid -du ska så ,inte äta fröna eller hur ?
De jag träffat hade även inmundigat alkohol + frö -de kanske mådde dåligast av det senare ..
Färgen .. har ingen som helst betydelse
sälj på smile.gif
Lars-Olof Arvids
OK, du har säkert rätt så jag kör på som vanligt! smile.gif

Olle
Fenja
Jag har sparat en länk till www.naturensdroger.nu som inte fungerar längre, där stod det om den ljusblå narkotiska blomman för dagen... Tyvärr kommer jag inte längre än så. Men jag tror inte att den är förbjuden att vare sig odla eller sälja, utan bara att den ersattes av mindre "farliga" varianter.
Mvh
Fenja
netaave
Jag hade svårt att hitta frön förra året, letade naturligtvis de blå. Till slut fann jag med lite hjälp, då hade den bytt svenskt namn till något jag inte minns idag, just på grund av knarkstämpeln.
Boxer
Detta hittade jag på nätet. Ipomoea
jendah
CITAT (Betty @ 24-01-2005, 14:49)
Jag har köpt en fröpåse blå Ipomoea idag. Den fanns i fröstället i vår handelsträdgård.

Den säljs absolut smile.gif

Jag har en påse inköpt härifrån Odla, Ipomoea Heavenly Blue (Suttons)... Tänkte så den om ett litet tag. Står på påsen att den är giftig, men jag hade inte heller tänkt äta varken blommor eller frön tongue.gif Så visst går den att få tag på ja smile.gif
mr bojangles
Det är läkemedelsverket som ansvarar för narkotikaklassning av växter, liksom för läkemedel och kemikalier. Det är bara enstaka växter som man inte får odla, kika på

Läkemedelsverket

och rulla ner till underrubrik Narkotika, där finns hela listan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon