haggan
Jag Har försökt att få mina amaryllislökar att blomma om men det fungerar aldrig.
Har låtit dem vissna ned och sedan placerat löken i trädgården (grävt ner den utan kruka) vattnat ibland om det varit långvarig torka och nya gröna blad har skjutit upp. Tagit upp löken på hösten och till mitt förtret har löken minskat i storlek och ser eländig och skrumpen ut.
Då har jag kastat den. Nu står en Amaryllis i mitt fönster och blommar på andra stängeln.
Den har inga blad men löken ser ganska tom och trist ut. Vad gör jag för fel? Vänliga hälsningar från "Haggan"
kerstin z5-6
Du får inte låta den vissna ner -den ska ha sina blad -vatten o gödsel inne -fram till sommaren -då gräver du ner den i välgödslad jord -tar upp den före frost o då först låter du den knoppa in/vissna ner ställ svalt o mörkt -ta fram o driv före jul smile.gif
ÅsaF
Jag brukar inte ens plantera ut min amaryllis i trädgården och den har blommat om massor av gånger. Jag har den inne som krukväxt i princip hela året och i december minskar jag vattningen och slutar helt efter ett tag så att bladen vissnar ner. Sen ställer jag den svalt och mörkt i källaren några veckor och tar upp den och vattnar alt. planterar om. Ställer den ljust och väntar på att den ska vakna till liv.

I år blev det lite sent med min amaryllis för den ville liksom aldrig vissna ner förrän jag helt slutade vattna. Vilket resulterat i att den blommar nu. ohmy.gif Men lite vårblommor är ju aldrig fel. tongue.gif

Sen att din lök ser skrumpen ut kanske beror på om du planterat den för djupt i jorden. Halva löken bör sticka upp ovan jord. Sen är det nog bra om den får en vattenskvätt lite då och då, särskilt om den står på ett soligt ställe i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon