kristerh
Varför använder de flesta bilister inte sina blinkers när de skall svänga nånstans, det kan vara att de skall byta fil eller svänga in på någon annan väg, använder de blinkers så sätts de på när bilen börjat svänga mad.gif
får man inte lära sig det i bilskolorna längre eftersom så gott som ingen använder dem?
krister
Nanna
Åhh, gud! Vad glad jag blir att det finns fler än jag som blir störtsur på folk som inte kan blinka, eller blinkar när de svänger.
Lika med rondeller, folk borde lära sig köra eller blinka i rondeller.
lisselbo
Man kan nästan tro att fabrikanterna har glömt att sätta dit blinkers på bilarna, speciellt dom nyare modellerna.
mvh Marie
ninnisky
Nu sticker jag ut........
Tillhör gänget som för det mesta inte blinkar, men brukar hålla något så när koll på de som är bakom. Behövs det blinkas, så vet jag var blinkern sitter i alla fall.

I Göteborg är vi nog i förhållande till andra städer ganska dåliga på att blinka wub.gif wub.gif wub.gif men trevliga och vakna ändå! biggrin.gif biggrin.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (lisselbo @ 24-01-2005, 15:13)
Man kan nästan tro att fabrikanterna har glömt att sätta dit blinkers på bilarna, speciellt dom nyare modellerna.
mvh Marie

Så tror jag att det är smile.gif

men det är ännu värre som cyklist när man står och väntar på en bil och sen svänger den mitt framför näsan på en mad.gif

/Ewa zon 4-5
Kakaduan
Jaaaa! Man blir ju ap-tokig på det! Man kan stå och vänta och vänta på att få svänga eller vad det nu är man vill göra och så visar det sig att man gjort det förgäves bara för att den man väntat på inte orkar röra fingrarna lite till spaken.

Begriiiper inte varför det är så svårt att göra denna enkla lilla insats för att visa andra sina avsikter så att de kan planera sin körning.

Kakaduan
eldhroka
Jag stör mig också på det. Själv börjar jag blinka i god tid så att andra bilister ska ha en chans att veta vart jag är på väg. Ofta får man stå och vänta för att köra ut på en väg och så visar det sig att de ska svänga så att man hade kunnat köra.

Mvh Anna
Gabi
Håller med Krister. Har lärt mig att man aldrig kan vara tydlig nog i trafiken. Jag råkar tom blinka i en 90-kurva för att handen automatiskt drari blinkersen.

Gabi
Anki på Öland
CITAT
Jag råkar tom blinka i en 90-kurva för att handen automatiskt drari blinkersen.

Jag svänger av till min lilla bygata just där stora vägen gör en 90 graders kurva. Det är MåNGA som blinkar när dom följer stora vägen...... men det är väl bra, då behöver jag aldrig tveka vilken väg en bil skall ta när jag skall ut på vägen.

Men............. dom som ute på en landsväg helt plötsligt börjar bromsa och man undrar vad i he..... dom håller på med. Tills dom helt plötsligt, när dom nästan stannat, slänger på en blinkers och svänger i samma andetag.
Man är nästan ute ur bilen för att fråga vad i hela friden dom håller på med och snuddande nära en hjärtinfarkt.
Tänk vad lätt för alla parter det hade varit om han först satte på blinkersen, då visste jag ju att "nu kommer han att bromsa för att snart svänga"
Anki
ninnisky
CITAT (ninnisky @ 24-01-2005, 15:34)
Nu sticker jag ut........
Tillhör gänget som för det mesta inte blinkar, men brukar hålla något så när koll på de som är bakom. Behövs det blinkas, så vet jag var blinkern sitter i alla fall.

Usch och fy vad jag skäms..... Lovar att bättra mig redan ikväll.
TeliaNet
nu när vi är på området, hur använder ni teckengivnig i cirkulationringar?
man ska, enligt körkortsboken, bara ge tecken ut ur cirkulationen.
använder ni den innåt när ni ska runt?
Yin o Yang
CITAT (ninnisky @ 24-01-2005, 15:34)
men brukar hålla något så när koll på de som är bakom

Är väl av intresse även för andra än de som står bakom vart Du ska ta vägen wacko.gif
Annlo
Jag använder blinkers för att markera när jag ska till vänster i en rondell(alltså tre kvarts varv) och blinkar även då jag ska ur den! Jag tycker själv det är irriterande när man står o väntar i en rondell och inte vet var de ska....

Annlouice
TeliaNet
CITAT (Annlo @ 24-01-2005, 17:17)
Jag använder blinkers för att markera när jag ska till vänster i en rondell(alltså tre kvarts varv) och blinkar även då jag ska ur den! Jag tycker själv det är irriterande när man står o väntar i en rondell och inte vet var de ska....

Annlouice

en del taxiförare säger att man ska göra så,
det öker samspelet mellan trafikanter vilket leder till mindre missförstånd och olyckor.
Sulawesii
Som cyklist är jag så dötrött på alla bilister som inte räknar med mig i trafiken.
Det är allt säkrast att vara väldigt försiktig vad gäller bilarna, för de verkar inte tycka att det skulle vara så farligt att köra på en stackars cyklist....... sad.gif
Det är så uppenbart vilken skillnad bilister gör mellan andra motorfordon och cyklister.
En gång fick jag fick svart gummi på ramen efter en bildrummel. Cykeln åkte i marken, men inte jag (fråga mig inte..... har ingen aning.....). Idiotdårföraren bara fortsatte åka. I sin dyra bil. Såklart. Man blir så ledsen.... är jag inte värd mer??
mekare
ibland känns det som om en del bilister försöker preja så många cyklister som möjligt.....

Även jag efterlyser blinkers på bilar.
Gabi
[nu när vi är på området, hur använder ni teckengivnig i cirkulationringar?
använder ni den innåt när ni ska runt? ]

Öh, jag tror jag får ta om mitt körkort. Trodde absolut att man måste blinka då man skall till vä eller hö in i en rondell. Jag blinkar oxå ut, alltid.
Varför skall man inte visa vart man skall när man kör in i en rondell?

wacko.gif

Gabi
Nanna
CITAT (TeliaNet @ 24-01-2005, 17:04)
nu när vi är på området, hur använder ni teckengivnig i cirkulationringar?
använder ni den innåt när ni ska runt?

När jag gick på körskolan för ca fem år sedan så fick jag lära mig att blinka runt (alltså det håll jag ska åt) och sedan blinka ut.
Om man bara blinkar ut så tappar ju själva blinkingen och rodellen sin funktion. Man vet ju ändå inte då om folk ska runt runt...
Magdis
Jag blir lite förvirrad när jag kör i rondeller för jag har inte heller vetat hur man ska blinka. Jag har blinkat när jag ska köra ut men brukar inte blinka när jag kör runt. Jag gillar inte två-filiga rondeller. Ingen annan här i stan verkar heller veta hur man blinkar i rondeller. Däremot var det en som tutade på mig höromdan för att hon försökte köra om mig inne i rondellen. Tänk att det ska vara så bråttom så man till varje pris måste komma två sekunder tidigare fram till rödljuset. En dag som det är blixthalka dessutom. wacko.gif
Eva i Skåne
CITAT (TeliaNet @ 24-01-2005, 17:28)

Annlouice

en del taxiförare säger att man ska göra så,
det öker samspelet mellan trafikanter vilket leder till mindre missförstånd och olyckor.

Så gör jag också.

Nu säger jag nåt som ni kan slå ner på unsure.gif MEN

så lärde jag mig när jag gick på körskola....

Dock vet jag att det kan vara förenat med livsfara att konsekvent köra så som man lärde sig när man tog körkort för...
min mamma kör också i rondeller som hon lärde sig för 40-50 år sedan och DET håller på att ge mig panik när jag nån gång måste åka med henne blink.gif
ohmy.gif
cic
Min kära sambo är SÅDÄR duktig på att blinka.. *ironi* Glömmer han att blinka, och då särskilt när det är bilar bakom, brukar jag simulera blinkersljudet.. blinkeblinkeblinkeblinke.. Eller konstatera att det ju i alla fall var tur att HAN visste om att han skulle svänga.. rolleyes.gif

Självklart ska man blinka. Hellre i tid och otid än inte alls. Man gör ju det för att UNDERLÄTTA så att trafiken kan löpa smidigt. sleep.gif
anna_rispan
De pratade om rondellkörning på radion för ett tag sedan. Om rondellen/cirkultaionsplatsen är två eller flerfilig blinkar man när man ska in i rondellen. I en enkel behöver man bara blinka ut ur rondellen.

Och , ja en rondell är till för att få ner hastigheten och minska olyckor.

Trist för dig som blev tutad på.

O så måste man ju hela tiden hålla koll på nya saker. Det man lärde sig vid körskoletiden blir förnyatt... smile.gif
Exotic
Håller helt med ang blinkers ,kanske är det så att vi i Göteborg är dåliga.

Men jag blir så sur på dem som går rätt ut..
och släpar sina ben eftersig vid våra övergångs ställen
blir jag Skogstokig på mad.gif

Bara för att dem har lagen på sin sida att få gå ..så skall man nog tänka både 1 & 2 gånger för vem gör det mäst ont på ...låter elakt men jag förundras alltid över att dem vågar
Vet att det blir mitt fel ....men jag ser till att få Ögonkontakt med föraren för man vet aldrig....var bara oxå tvungen att skriva detta för det händer var vecka att jag retar mig på det.

Exotic
Inga från Närke
Hej
Här kommer reglerna för körning i rondell

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Jag tillhör dem som blinkar mera än vad som gäller men jag tycker det är bättre än inget.
För ett tag sedan skrev jag en insändare i vår lokaltidning NA och undrade om inte bilskolorna lär ut att man ska använda blinkers, i samma insändare ifrågasatte jag även bilprovningen. Om de hade missat alla blinkers eftersom de verkade vara trasiga på nästan alla bilar där jag bor.
Ingen reagerade fick inte ett svar, hade väntat mig några när jag gjorde dessa påhopp.
Susanne i Linköping
Hellre använda blinkersen lite för mycket än för lite. Blinkar du vänster vet i alla fall andra bilister att du tänker fortsätta runt, och inte är på väg att svänga höger utan att blinka.

Om ni tycker det är knepigt att köra i rondeller, kolla denna länk:
Magic roundabout

laugh.gif
hagglundlarsson
Jag sticker nu ut hakan en hel del men jag tycker tyvärr att det ofta är äldre herrar, ofta i keps, som inte blinkar. Jag har också funderat på om det är så att det inte sätts blinkers på vissa dyrare bilar eller att man är rädd nöta på den eftersom jag ofta ser dyrare bilar inte blinka. Kan det tänkas bero på att tillbehören är dyrare på dessa?
Hannele
CITAT (kristerh @ 24-01-2005, 14:56)
får man inte lära sig det i bilskolorna längre eftersom så gott som ingen använder dem?
I bilskolan i Göteborg på 80-talet fick man inte börja blinka för tidigt!!
Det tyckte jag var konstigt... men innan uppkörningen gjorde man som läraren sa.

Sonen säger, att man ska blinka innan man börjar bromsa in.
Han tror att det är en reflex att blinka samtidigt när man svänger ratten.
*Felix matte*
Lagen säger att du skall ge tecken när du kör ut ur rondell
men... det finns inget förbud mot att även "blinka" och visa vart man skall när man kör in in i rondellen (så som bilskollärarna lär oss)
tvärtom så tycker jag att det blir säkrare trafik om man visar ifall man t.ex. ska svänga vänster.

Att det skulle vara mest äldre herrar i keps som inte blinkar.. det kan jag inte hålla med om..iaf inte här i stan.
Här är den yngre generationen mest vårdslös....tror väl att de är odödliga unsure.gif ohmy.gif sad.gif smile.gif
Zanna
Jag blinkar också så tidigt jag kan för att andra bilister ska kunna planera sin körning "bättre". Jag blir sååååå irriterad när bilister inte kan blinka - ibland står man i en korsning och väntar och så när bilen är nästan framme - DÅ blinkar den/de mad.gif

Något som jag också tycker är väldigt irriterande är alla som kör om på tvåfilig motorväg, även fast det ïnte är någon annan trafik runtom så svänger de in så snävt framför en att man nästan får bromsa blink.gif mad.gif Även fast det inte är mycket trafik på motorvägarna så använder jag blinkers vid filbyte och önskar att alla gjorde det, ibland är man på väg att accelerera och rätt som det är svänger en bil in framför en från vänsterfilen - efter att den åkt där ett bra tag.

Medans vi ändå är inne på trafik så vill jag passa på att uppmana alla gångtrafikanter, cyklister mm att använda reflexer - mycket reflexer! Nu när det är så mörkt så är många som mörka skuggor vid vägkanten och på gångvägar - även fast man är på gångväg så måste man ju ibland över ett övergångsställe och då kan det ju vara bra att synas bättre.
tomas99
Instämmer med alla här att det är dåligt med blinkers.Jag tycker att vi borde ha flera trafikpoliser och hårdare straff specielt vid trafikonykterhet det finns en svensktopps stjärna som har åkt dit flera gånger varför hon inte behöver sitta i fängelse är en gåta för mej.
Berith
CITAT (Zanna @ 25-01-2005, 07:31)
Medans vi ändå är inne på trafik så vill jag passa på att uppmana alla gångtrafikanter, cyklister mm att använda reflexer - mycket reflexer!

Japp! Reflexer behövs verkligen. Men jag är lite tveksam till hur dom ska se ut för att synas allra bäst. Har ibland sett gångare/joggare med såna där västar, och dom borde ju synas bäst av alla. Men neejdå, ibland misstar man dom för att vara nåt "annat". Kan inte säga vad, men det är som om dom har för mycket reflex så dom försvinner i allt annat glitter utefter kanterna, t.ex. skyltar, snöstakar, postlådor.... huh.gif Tänk om man körde på nån bara för att dom saknar reflex. Oh hemska tanke! sad.gif unsure.gif Fast ännu värre om man skulle köra på nån som har för många reflexer. ohmy.gif

Ska ut och köra nu snart och lovar att blinka i alla korsningar och avfarter. rolleyes.gif Och rondeller....
MrNorth
Hej på er! intressant diskussion. Kan börja att säga att jag är en av de där "livsfarliga förarna" enligt försäkrigsbolagen "kille runt 25"...

Jag kör mycket bil runt 10 mil om dagen... och dagligen blir jag urless på alla de som inte använder blinkers. Jag hör till den skaran som ALLTID (kan säga det utan skryt...) blinkar när jag ska svänga nånstans eller byta fil. Därför blir man urless på alla de som bara kör som om de vore själva på vägen. Och det är allt ifrån unga till gamla, gubbar till tanter. I just detta fallet finns det ingen åldersgrupp som särskiljer sig tycker jag.

En enkel regen för när man skall blinka som de flesta nog känner till är "blicken-pilen-filen"... dvs först titta så det är fritt, sen blinka och sen vrid ratten. Man blir såååå sur på de som blinkar först när de är med två hjul i den andra filen... vad är det för mening med att blinka då????????? Man börjar ju undrar hur visssa tänker.

Men alltså det där med att blinka i rodell... det är väl självklart att man skall blinka och tala om vilket håll man ska, precis som en korsning. Det är ju helt meningslöst att endast blinka när man kör UT ur rodellen. För folk väljer ju knappast alltid rätt fil beroende på om de ska rakt fram eller svänga. Att blinka förtydligar ju då en hel del!!

kan tillägga att jag endast kör på trafikförsäkring.. pga försäkringsbolagens hutlösa avgifter.... 14000 om året för en helförsäkrad volvo 740 som jag köpte för 30000... nä tack.

Man kan ju börja undra när vägverket skall ta sitt ansvar istället för att hela tiden tjata om hastighetssänkningar, förbjuda unga att köra om kvällarna osv (snart börjar väl stasi patrullera gatorna oxå). Ta in alla bilförare vart 6e år eller nåt och låt dem göra ett enkelt körprov. För har man körkort så skall man väl klara det eller hur? Annars har man inte på vägarna att göra. Då hade man förhindrat MÅÅÅÅNGA olyckor... eftersom då hade man upptäckt många (inte alla) av de farliga bilister som finns.

MVH
Henrik
Gunvor Nilsson
Det finns en kategori bilförare som är ännu värre än dom som inte blinkar! Slalomåkarna som dessutom aldrig blinkar! mad.gif mad.gif mad.gif
Praktexemplaren kan beskådas på Essingeleden med sina fyra filer i Stockholm! Det är inte så underligt att det varje dag händer olyckor där wacko.gif

/Gunvor
niklaswik
CITAT (tomas99 @ 25-01-2005, 07:46)
det finns en svensktopps stjärna som har åkt dit flera gånger

Hon köpte jordgubbar av mig i somras... smile.gif *skryter* biggrin.gif
Ciczi
Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller och blinkning fick jag lära mig att:
ska du köra höger i rondellen blinkar du höger .
Ska du rakt igenom rondellen börjar du att blinka höger först när du passerat 1/4 del av rondellen.
När du ska svänga vänster i rondellen blinkar du vänster innan du kör in och fortsätter att blinka vänster tills du kört 1/2 rondellen. Då börjar du att blinka höger.

För att göra det lättare kan man se på rondellen som två korsningar. Folk brukar ju vara hyfsade på att blinka i korsningar... unsure.gif

Ciczi
*Felix matte*
Köra i rondell.
160kvm stort hus
Jag blir oxå skitförbannad över att folk inte kan blinka..
Brukar säga högt til sambon. Titta, den bilen var så dyr att han inte hade råd med blinkers...

Mvh G
Hannele
CITAT (ciczi @ 25-01-2005, 10:53)
Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller

Ja, gamla förare kan inte de helt nya reglerna i cirkulationsplatser, det får ni unga tänka på.
Utom vi, som övningskör med våra barn, vi har lärt oss det nya också.
Bra repetition att ha barn. tongue.gif
Anki på Öland
CITAT
Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller och blinkning fick jag lära mig att:
ska du köra höger i rondellen blinkar du höger .
Ska du rakt igenom rondellen börjar du att blinka höger först när du passerat 1/4 del av rondellen.
När du ska svänga vänster i rondellen blinkar du vänster innan du kör in och fortsätter att blinka vänster tills du kört 1/2 rondellen. Då börjar du att blinka höger.

Jag tog mitt körkort för, oj........, 30 år sedan, och det var precis så jag också fick lära mig rondellkörning.
Anki
fruberglund
Det finns inte blinkers på nya bilar, det vet ni väl laugh.gif laugh.gif wub.gif
Tesa
Uäääähh...jag som redan e nojig för att köra i rondeller.....inte blev det bättre av det här...... unsure.gif wacko.gif
Jag brukar blunda och köra bara..... blink.gif
Sulawesii
tongue.gif Bäst att akta sig för dig, Tesa..... Tur att jag inte cyklar i rondeller....
Sollan
Jag blinkar mig ut ur en rondell. Blir vansinnig på människor som har vänsterblinkern på och sedan svänger ut ur rondellen.
Så kan jag också vissna på:
Bilförare som ligger för nära (sätter då på dimljusen en snabbis)
Snikare som kör i bussfilen och klämmer in sig i sista minuten i rätt fil.
Gångtafikanter utan reflex. Såååå läskigt, det är svårt att stanna för någon man inte ser...
Cyklister som vill trängas mellan bilarna trots att det finns en cykelväg 20 m bort.... och som cyklar mot rött!!!
Jag tror att många incidenter i trafiken skulle undvikas om vi kunde sätta oss in i hur andra trafikanter har det...
cic
CITAT (Berith @ 25-01-2005, 08:03)
Medans vi ändå är inne på trafik så vill jag passa på att uppmana alla gångtrafikanter, cyklister mm att använda reflexer - mycket reflexer!

Japp! Reflexer behövs verkligen.

Reflex är en väldigt billig livförsökring. Typ 15 spänn på apoteket. Många delar ut gratis i reklamsyfte.
Har massor, överallt, i alla fickor. Ren självbevarelsdrift.

Samma sak gäller när jag cyklar för övrigt. Lagliga lampor och reflexer både på cykeln och på mig..

(Hjälp vad jag låter snusförnuftig.. sleep.gif huh.gif tongue.gif )
Inga från Närke
CITAT (cic @ 25-01-2005, 16:30)
Har massor, överallt, i alla fickor. Ren självbevarelsdrift.

I fickorna vad gör de där??????????? tongue.gif tongue.gif wub.gif

Ursäkta men jag kunde inte låta bli hoppas du tål lite skämt tongue.gif
Inga från Närke
Något som jag också tycker är väldigt irriterande är alla som kör om på tvåfilig motorväg, även fast det ïnte är någon annan trafik runtom så svänger de in så snävt framför en att man nästan får bromsa  :blink:  :angry:  

Håller med dig helt. I synnerhet när det är regn och slaskigt väder och man får hela vindrutan igenmurad av skit p.g.a av att de svänger in mitt framför.
Ibland kan jag inte hålla mig utan kör om och gör samma sak för att de ska få en smutsig ruta de också, möjligen förstå vad de själva gjorde.
Man ska inte leka polis men frestelsen är för stor ibland.
cic
CITAT (Inga från Närke @ 25-01-2005, 16:46)
I fickorna vad gör de där??????????? tongue.gif  :P  :wub:

Ursäkta men jag kunde inte låta bli hoppas du tål lite skämt  :P

ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif

Har hur mycket humor som helst!!
Dzad
CITAT
Varför skall man inte visa vart man skall när man kör in i en rondell?

I enkla rondeller är det ju bara ett håll man kan åka åt... inte blinkar man ju heller då man kör på landsväg och vägen kröker sig eller så... smile.gif
Fast blinkers är ju till för att förtydliga... så tycker man att det blir tydligare om man blinkar in är det väl bra om man gör det.

Blinkar alltid själv också... Andra saker jag stör mig på är folk som väntar med att svänga in i högerfilen på en esplanad och gör det först då vägen igen blir enfilig... då kan det vara så mycket bilar i högerfilen att det inte finns rum så att den måste tränga sig in och alla andra måste anspassa sig för att undvika en farlig situation.

Blinkar själv på nästan alla gator, föruom den lilla väg vi bor på själv, om inte det finna andra bilar eller människor på vägen.
Hannele
CITAT (Sollan @ 25-01-2005, 16:21)
Jag blinkar mig ut ur en rondell.

Du gör helt rätt! smile.gif
fruberglund

Annlouice

Jag har alltid gjort så innan för det blev jag lärd att göra men jag har numera gått ifrån det mer och mer för alla idioter som då istället ska kasta sig ut framför mig. Om man inte blinkar förrän man ska ut ur rondellen så slänger sig inte folk ut eftersom de inte vet när man ska ut ur rondellen smile.gif Alltså rent olycksförebyggande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon