-Läste tråden om hönsgödsel, och började undra om jag kan använda avfallet från mina små svin. Jag slänger ca. 1 stor säck i månaden.
Kan man använda det till att gödsla med? Blanda i jorden?
Vet att hönsgödsel är ett vanligt gödsel många använder, har dock aldrig hört nån som använder marsvinsskit.
Hej Humla!
Jag använder marsvinsskit och spån som kompost/förbättring medlel till mina rabatter. Jag har hårt lerjord i rabbatterna och då verkar spånet fungera bra till att jorden ska bli mer lucker. skiten är nog mums för växterna, maskarna älskar det iallafall. Jag har haft mindre mängd i landet då jag hört att grönsakerna kan bli giftiga av det annars. Jag har hittills hällt ut ca 10 säckar använndmarsvinnsspån i mina två stora rabbatter. Jag häller det uppe på jorden så drar maskarna ner det.
Testa tycker jag.
Kul att det funkar!
När på året lägger du på det? Hur mycket/Hur tjockt lager?
Är det själva spånet som kan förgifta grönsakerna?
Intressant!
jag lägger ut på rabbaterna året runt. nu på vintern lägger jag spånet på snön så åker det ner i rabatten när snön smälter.
jag tror att det är själva spånet som bildar något giftigt när det bryts ner. Jag vet inte riktigt måste jag erkänna.
Helena Zon 3-4
24-02-2005, 17:15
Spånet, speciellt från gran, innehåller terpentin. Inte bra för grödor.
lilla mamma
20-03-2005, 19:33
Terpentin, förångas inte de?. Har ni aldrig luktat på en gammal spånhög? Inte känner jag någon doft av terpentin.
Det blir så små mängder så det finns säkert mer bly och kvicksilver än terpentin i skörden när det är nedbrutet.
Själv öser jag ut både marsvins och kaninskit med spån i rabatter som länne. Under vintern placerar jag det i nämnda element och på sommaren blandar jag det i kallkomposten. Luckert, lätt och TORVfritt. Jag fick torv av grannen att ha hos kaninerna en vinter. Lättarbetat och lätt att ha ut över rabatterna men ack så lortigt på vårkanten i burarna. Dessutom har jag lite svårt för att mossarna ska förstöras till ingen nytt, de återbildas inte.
peterinas
20-03-2005, 19:41
verkar som jag ska köra med kanin och marsvins skit med då

har ju mängder här hemma eller en grön soptunna i veckan + lite till visseligen från råttorna då o det vette tusan om det går att använda?
lilla mamma
21-03-2005, 08:20
Sprid det då istället för att kasta, det gör inget att prova,
peterinas
21-03-2005, 17:35
håller med :9 värt att chansa och gratis ( lite självhushållning)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.