Full version: Romneya/Trädvallmo
carolyn
Hej!!

Är det någon som testat att så den underbara Romneyan?
Jag gjorde det förra året och fick upp EN planta, men tyvärr så glömde jag den med vattning några dagar under lysröret så den hade tyvärr torkat bort när jag väl upptäckte den!
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag har frösått och lyckats efter många om och men få 6 frön att gro, jag övervintrar under växtljus och svalt. Sommaren -04 blommade plantan jag har kvar med 2 blommor, dom doftar ljuvligt, har nu sått fröna från dom frökapslarna, så nu väntar jag och ser ifall de vill gro. Pröva att så igen, det är lite knepigt men kul. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p16505.jpg
kerstin z5-6
Helen _den lever !! Min fina jag fick av dej -nu såg jag nånstans att den ska ha stooor kruka, vilken jord ska jag ta ..? Ska jag klippa ner ngt -de är lite spretig smile.gif Men underbar ändå !
carolyn
VA KUL!!!!! Att du lyckats få upp så pass många Romneya, stratifierade du fröerna? Ja, nu vart jag absolut triggad att försöka igen, jag tror att Rara Växter har frö till den.
Tack för hjälpen!
Carolyn
kerstin z5-6
Hihi Helen ta hela storyn om den smile.gif
Christer i Falköping
Ja, hur många är vi inte som eldat i krukan för de fröerna laugh.gif
Christer.
Jag har en i trädgården. Jag grävde ned den 50cm när jag planterade min. Den överlevde förra vintern utan täckning. Men hann inte blomma. I år har jag täckt den och hoppas att den skall hinna med att blomma i år. En kompis har den också ute, i zon 1, med täckning över vintern. Hennes blommade förra sommaren med 7(tror jag det var) blommor.
Christer.
carolyn
Tack för svaret!! Jag kan nog ha min ute eftersom jag också bor i Zon 1!
Underlättar om man säger så biggrin.gif
Men innan man planerar var man ska ha den så kanske man ska så och försöka få upp den också smile.gif

Hej
Carolyn
Helen i Piteå Zon 5
Fröna från Buskvallmon var det lite jobb med, inne, kylen, inne, garaget, kylen, inne. ja, sådär höll jag på i några månader tills jag fick tipset att elda i krukan tongue.gif Jag nöjde mig med att sätta ca. 1msk aska ovan jorden och förvarade krukan inne, och till sist... 6 små plantor, skam den som ger sig!
Kerstin! Jag planterar min i vanlig plantjord, och näringsvattnar varje dag under sommaren, kanske det var därför jag fick 2 blommor. Jag har aldrig klippt ner den, utan den har skjutit nya skott efter stammarna närmare sommaren. Nu har jag tagit ett skott och ska pröva rota den i jord direkt , har hört att man ska ha rotbitar men det får väl vänta tills man skolar om. Har frösått fröna från de 2 frökapslarna jag fick, så får se ifall det blir något, i så fall ska jag pröva plantera ut en så man får veta om den överlever, vet ingen som har testat i vår zon. /Helen
kerstin z5-6
Det är rätta takter, zonknäck du -jag känner en du kan slå vad med laugh.gif laugh.gif ohmy.gif
Tack för tipsen om jorden
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2005, 15:37)
Det är rätta takter, zonknäck du -jag känner en du kan slå vad med laugh.gif laugh.gif ohmy.gif
Tack för tipsen om jorden

Hahahaa, jo, jag vet vem du menar, jag får väl utmana honom på stråhatten ifall jag får några fler plantor.. laugh.gif /Helen
Christer i Falköping
OBS! Tänk på att det är en halvökenväxt, så vinterfukt knäcker den direkt! Min står i sandjord(med kraftig dragning åt sand). Annars hade det nog aldrig gått. Den skall heller inte ha för mycket vatten på sommaren. Om den trivs, skall den sprida sig med rötterna. Där den trivs (i U.S.A) kan den bli ett redigt ogräs. Det får den gärna bli hos mig laugh.gif
Christer.
kerstin z5-6
men hos mej är det en ren diabetetes typ på sommaren - ohmy.gif dricker hela tiden .. rolleyes.gif ok ska tänka på det .. det blir väl annars /eljest i kruka antar jag

Jo Helen - se till att du får med hatten i vadet smile.gif
Christer i Falköping
Fast det kan ju bli för torrt också. Halva min dog när jag inte vattnade alls. Den står under ett utskjutande tak på uteplatsen och får inte en droppe regn. Tänkte ju inte jag på laugh.gif
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon