Maria Alunda/Uppland
24-01-2005, 21:57
Jag petade lite i jorden bland mina sådder och fick syn på en massa små äckliga vita maskar som kröp omkring. Vad är det för något jag har fått i jorden usch... Kan man göra något åt dem jag vill inte ha en maskodling?
Någon som har sett detta tidigare?
Tack på förhand från en äcklad Maria.
kerstin z5-6
24-01-2005, 22:00
AAAAjjjjj sorvmyggelarver -vattna med pyrex -skola om så fort du kan o släng bort jorden -de där är inte kul ..de äter upp rötterna på det nygrodda ..
Förlorade 100 heucera i fjol på de där små äcklen ...
Övervattning o för fuktigt gynnarutv av dem, ta bort all plast o torka så mkt du vågar ..efter pyrex
vattna övriga sådder försiktigt och flytta denna en bit ifrån
Hur vattnar du sådderna förresten -sprayflaska ?
Maria Alunda/Uppland
24-01-2005, 22:02
Var kan jag köpa pyrex och vad är det.... alla frön har inte kommit upp ska jag försöka plocka upp fröna och sätta ner i ny jord????
kerstin z5-6
24-01-2005, 22:04
Ja om fröna är stora nog att hitta men det brukar vara hopplöst...
Du kan sterililisera jorden i micron-innan du sår /utan frö -det hjälper ett tag , men de där slibbisarna finns lite överallt , så det är ingen garanti
Pyrex brukar finnas överallt där de säljer växter o gödningsmedel -tex Granngården o större blomsterhandlare -en liten brun flaska , dryg -blandas med vatten
vattnar man sådderna kommer dessa upp till ytan .. uurk om de finns där ..
har inte märkt nån skada på fröna av medlet
Glöm inte att lufta sådden om du har den täckt o du ser kondens -en stund varje dag -kondens vattnet i plastpåsen brukar jag skvittra ner på sådderna , sen lufta -innan fröna kommit upp är det i stort allt vatten de får ..
Förutom det jag vattnar med vid själva så tillfället
Maria Alunda/Uppland
24-01-2005, 22:15
Jag ska köpa pyrex redan imorgon... usch och jag som tycker det är så äckligt när barnen har haft mask i magen och nu så här ....inte trevliga... jag har chansat och ställt in en del av sådderna i torkskåpet för att försiktigt torka ut jorden lite jag såg dem inte i alla krukor...... är värt att chansa i varje fall.... Finns äggen i jorden som man köper eller vadå???
Är det vanligt eller är det bara min nybörjar "lära mig av erfarenhet" som visar sig i form av dessa små liven?
Jag har bara vattnat vid frösådden och jorden är fortfarande fuktig...
Det börjar ju bra det här undrar om jag vågar använda mig av jorden till änglatrumpetfröna som ska ner imorgon...
kerstin z5-6
24-01-2005, 22:34
ja de kan finnas i jorden men även hemma -de märks ju knappt i flygform -se på fruktflugor -varifrån kommer de -man kan undra ..
Du kan ju pröva att micra jorden
O de här o magmask är inte alls samma sak -fast kul är de ju inte ..
Jag har också de där larverna ibland frösådden. En och annan liten fluga fladdrar också runt i krukorna. Har pyrex hemma, men undrar hur mycket skada larverna egentligen gör. Har läst lite motsägande information. Själv har jag ingen aning. Förra året dog en "rör mig ej"-planta som just tagit sig upp, men nu ser den ut att trivas (satte en ny för ett par veckor sedan). Bland jorden hos rosenvivaplantan finns de också, men jag ser inga tecken på att den ska må dåligt.
Är det bara en tidsfråga innan allt dör, om jag inte "pyrexar"? Eller kan man klara sig om larverna inte är för många? Jag har bara sett enstaka kryp.
kerstin z5-6
25-01-2005, 09:37
Det är inte plantor o krukväxter de är farliga för, utan frösådder
De gror kommer upp 3 mm och kollapsar -Larverna förstör /äter upp rotsystemet
Som sagt 100 jättesnygga Heucera med grå blad o röd melering - nygrodda -totaldöd -i hela lådan i fjol -gick på 4 dygn .. för att jag inte beh
Sterilisera jorden till sådder jag är rädd om gör jag numer
Phyretrin -pyrex hjälper

Gör man inget ökar antalet särskilt i fuktig miljö ..inomhus
Aj då. Jag talar ju just om frösådder. Fast mina plantor har tagit sig upp ca 1,5 cm. Fast nu när du säger det så har vissa bara blivit som en liten skrutt och sedan slutat växa och så dött. Kanske larvernas fel. Ska vattna med pyrex för säkerhets skull, det går ju inte åt några mängder precis. Bättre vara på den säkra sidan antar jag...
kerstin z5-6
25-01-2005, 11:15
De går åt även i 5 cm stadiet , du är inte på säkra sidan med 1,5 cm s plantor -behandla !
direkt när jag kommer hem, åker flaskan fram!
Ja usch.... hoppas inte jag drabbas av sånt! Skulle även själv ta till hårdhandskarna och obarmhärtigt mörda alla maskar...

Är faktiskt vänligt intställd till vanliga jordmaskar förresten.
ARGH!!! Vad ser man då man tittar noga i en av sina krukor, den med den nya mangokärnan i om inte en sån där liten vit mask!
Undrar... om pyrex rensar bort dem, varför skall man plantera om då?
Kan man inte bara så om?
Alltså, jag som bara har en kärna i krukan kan väl ta bort kärnan, skölja den lite under vatten, tömma krukan utomhus och plantera i samma kruka med ny jord.
Behöver jag säga att jag tycker att maskarna är obehagliga? Tyckte det flög omkring nåt då jag tog bort plastpåsen idag, men jag trodde det var nåt jordkorn eller nåt! FY!
kerstin z5-6
28-01-2005, 09:40
Jo om du planterar om din kärna är du väl på säkra .. fast ägg kan följa med ,jag skulle pyrexa o sterilisera jorden i nya sådden med .
Nu lär det väl ta ett tag innan den gror -så du har tid , men de som sått små fröer -de kan ju knappast planera om dem - då räcker pyrexbeh förhoppningsvis -ev x 2
Kan man ta död på dem med att vattna diskmedel också?
Fick idéen av en kanske mindre vetande än självsäker person.
Nån som provat?
Har förresten bara sett en mask... har vattnat dem idag och stått och tittat, men inget kom upp.
Ska slänga ut jorden ur krukan och diska den före jag sår om.
kerstin z5-6
28-01-2005, 16:18
Def inte !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.