carolyn
25-01-2005, 00:15
Hej igen, tänk så kul att vara här och få prata lite växter när man är som mest besatt av frökataloger och internetbeställningar av frö
Jag har köpt några olika Clematisfröer, är det någon som lyckats driva upp sådana från frö? Har testat C.integrifolia men inte ett enda frö fick jag upp, ändå står den beskriven som EASY i Thomson&Morgans katalog.
Hej och godnatt alla
Caprice
25-01-2005, 01:27
Stratifierade du dem...?
Så i rumsvärme.. Om inget hänt efter ca 4 veckor, flytta ut dem / eller in i kylen... Då behöver de stratifieras.. Låt dem stå där i ca 4 veckor...
Sedan kan du ta ut dem.. Håll koll, de kan få för sej att börja i kylen / ute, då ska de in i lite varmare klimat..
Caprice
carolyn
25-01-2005, 07:25
Hej o tack för svaret. Jodå, jag stratifierade den, ut och in flera gånger i kylen och även på balkongen under vintern.
I T&:s katalog står det att man ska ytså den, och ha ljus över, så gjorde jag definintivt inte, nu pratar jag om Integrifolian här, men jag ska testa det, återkommer om vilket resultat jag får!
Hej
kerstin z5-6
25-01-2005, 09:30
Clematis stans o integrifolia har jag sått såhär utan problem , om fröna är gamla gror inget ..
Frö finns här i höst om nån påminner ..
Frösådd av Clematis stans
Gror lätt efter 4 veckor i kyla,- inne under lysrör. Örtartad ganska hög 1,40 hos mig i zon 5.Får vackra ljustklarblå klockor i augusti-september. Doftar liljekonvalj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.