Full version: Polarblågull
Inger GMT
Hej.
Jag ska så Polemonium boreale , polarblågull. Har liten erfarenhet av att så perenner och behöver tips. Kanske har någon på Odla sått just denna någon gång.
Tacksam för hjälp.
Hälsningar Inger
kerstin z5-6
Stratifieras ute -kan ta tid -Häv ut dem nu o låt stå ute till i vår !
Helen i Piteå Zon 5
Jodå jag har sått Polemonium boreale flera gånger, den är så superfin. Jag sår inne i början på mars och fröna gror på ca. 1v. har sålådan under växtbelysning. Då den blir hanterlig skolar jag om den och sätter den svalare till och fortfarande under växtbelysning, sen är det bara att sköta om den och invänta sommaren. Lycka till! /Helen
Inger GMT
Tack för svaren. Tror att jag ska så i olika lådor. En enligt Kerstins råd och en enligt Helens.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
kerstin z5-6
Så med Helens du -Hon har prövat just Borale smile.gif

Så hon har nog rätt smile.gif
alltid bättre när man testat själv ,

Jag tittade på en annans råd i sålistan , -hon hade problem .. antagligen var det dåliga fröer ,

Inger !! Kan du meddela här hur det går ! när de gror , hur du gjorde -jag vill lägga in dina råd på sålistan -för de som står där stämmer ju inte -.. tongue.gif blink.gif Pleaase biggrin.gif
Helens råd snyter jag nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ja, gör du det, om du vill så finns det en bild på hur plantorna ser ut i mitt album frösådd -04 på AoT.
/Helen
Inger GMT
Kerstin , jag hör av mig hur det går. Ska till att så nu.
Håll tummarna att det går bra.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
kerstin z5-6
Klart vi håller tummarna -må de gro !:) laugh.gif
Inger GMT
Hej .
Två månader har gått sedan jag sådde enligt Helen i Piteås råd.
Jag är glad och stolt över hur bra det gått. Funderar redan på vad jag ska så för perenner nästa gång.
Bild på polarblågullen finns i dagboken på min hemsida.
Glad Påsk Hälsn Inger

GMT trädgård
kerstin z5-6
Jättefina ! Du ska se att du har trillat dit på att så perenner nu smile.gif
Visst är det kul smile.gif?
Helen i Piteå Zon 5
Kul att du lyckades och fick fina plantor rolleyes.gif nu är du nog fast i "frösåddarklådan" när man lyckas med en, vill man pröva nästa och nästa och nästa och.............sen finns det inga begränsningar biggrin.gif Grattis! / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon