Betty
Är inte det lite väl tidigt?
"Ska" inte clivia blomma på sommaren?
Monique
rolleyes.gif Njuuuut..... Har en 25åring som inte blommat på flera år, vet inte vad jag gör för fel. Friska frodiga blad och jättestor. Får gödning och vatten plus att jag svär åt den ibland. Ja Ja..
Eva i Skåne
Jag köpte min första för några månader sedan. Den har blommat med över 40 blommor på två stänglar, men nu har den gjort sitt och kommer förpassas till bakom gardinen. Den är ju inte så kul utan blommor, tar mest plats, men förhoppningsvis är den inte som Moniques unsure.gif utan kan göra sig förtjänt av att komma fram igen.
Blommar de mer än en gång om året? Ja, nu vill jag förstås inte jämföra den med Moniques smile.gif
Betty
CITAT (Monique @ 04-03-2003, 19:22)
rolleyes.gif Njuuuut..... Har en 25åring som inte blommat på flera år, vet inte vad jag gör för fel. Friska frodiga blad och jättestor. Får gödning och vatten plus att jag svär åt den ibland. Ja Ja..

Mina clivior blommar för det mesta inte så gärna de heller.
Tror att det beror på att jag sköter om dem lite för bra.
Har fått höra att de trivs bättre om man "missköter" dem lite,
hoppar över dem ibland när jag vattnar de andra blommorna.
Den clivia som till min stora förvåning blommar nu har stått ensam och
bortglömd hela vintern. Men nu har den hedersplatsen på fönsterbrädan, medan den blommar i alla fall.
Sen åker den tillbaka till sin "bortglömda" plats bakom gardinen!
Hannele
"Är inte det lite väl tidigt?"
Hade du tänt plocka bort blommorna...?? ohmy.gif
Eva i Skåne
Vad gör man med blomstängeln när den blommat färdigt? Vissnar den ner själv? Den ser väldigt grön och frisk ut nu. Eller ska jag skära av den?
Ina
Det är helt ok att skära av den. Fast jag brukar inte klara av det - jag måste kolla om det kommer några frön först!! rolleyes.gif
BELLA
Min clivia blommar åxå nu och den brukar blomma vid den här tiden. De ska stå svalt över vintern och då ska de heller inte vattnas mycket. När blomstängeln börjar blomma för tidigt, dvs innan den kommit upp en bit ur bladen har den fått för mycket vatten. Ja, det är nog rätt att de ska misskötas! Jag har fått ärvt mina 2 exemplar av mamma och de hör inte till mina favoritblommor. Jag missar de ofta med vattenkannan, dels står de på golvet, iofs på min inglasade altan. Jag vet inte ens om jag göder mina!
Harebra!
Betty
CITAT (Hannele @ 05-03-2003, 18:11)
"Är inte det lite väl tidigt?"
Hade du tänt plocka bort blommorna...??  :o

Är du alldeles to... blink.gif
Det skulle jag aldrig i livet ha hjärta till!!! biggrin.gif
Vem vet när den får för sig att blomma nästa gång!!? wub.gif
...det skulle ju kunna ta flera år till dess... huh.gif
Monique
rolleyes.gif Fick några förslag till varför utebliven blommning.
- Blomman har gått i frö. Minskar villigheten att blomma nästa år.
- Att växten inte fått sin vintervila .

Min Klivia har både fått gå i frö och varit utan vintervila, säkert därför som den inte blommar längre.

I min iver att vårda den så har jag istället missgynnat den stackarn.

wub.gif Tack för tipsen.
Jennan
Hejsan!
wacko.gif En liten dum fråga, kanske.. men man blir inte dummare av att fråga unsure.gif

Vad menas med att: Blomman har gått i frö??

//Jennan
Monique
rolleyes.gif Jag har låtit blomstängeln stå kvar efter det att blommorna trillat av, då kommer strax en vacker rund och röd frökapsel.
När frökapseln börjat se tråkig ut har jag klippt ner hela stängeln.
Nu har jag lärt mig, om jag vill ha nya blommor skall man vara lite snabbare med saxen.
Det är ingen dum fråga du ställer, tänk om jag vetat för några år sedan....
Jennan
Halli hallå!!
Jag är ganska ny på detta med blommor, har inte brytt mej så himla hårt om hur man sköter dem... Har köpt nya när de slokat & inte engagerat mej om varför de kanske inte gillade sitt nya hem rolleyes.gif

Ser att många växter ska ha vintervila, vad innebär det?

//Jennan
Åsa, mälardalen zon 2
Växter kommer från olika världsdelar så vintervilan kan skilja lite beroende på vilken del av världen den kommer ifrån. En del växter kommer från delar av världen där det finns torrperioder som följs av en period med gott om vatten, dessa växter brukar blomma direkt efter torrperioden för då finns det vatten när fröerna mognar.

Sedan finns även växter som kräver lite kyla under sin vintervila ex. medelhavsväxter, i de flesta medelhavsländer är det inte dåligt ljus, varmt och torrt som vi har inomhus utan det är ljust svalt och fuktigt på vintern så dessa växter bör få en sval och ljus vintervila, allt handlar om att man ska härma klimatet där växten kommer ifrån.

Själv har jag en bollilja som har vaknat från sin vila i rumstemperatur (tror det är ljuset som styr denna lökväxt från afrika), den har även en synlig blomknopp. (bollilja = min signaturbild för närvarande)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon