JonasQ
Här florerar det av massor med trevliga och nyttiga recept, vackert så. MEN när man ser på vad vi faktist äter överlag här i norden så blir man lite fundersam. Av någon anledning har vi lyckats anamma alla länder/kulturers skräpmat här. VI äter italiensk pizza, turkisk kebab, amerikanska hamburgare, belgiska pommes o.s.v.

Dessa i sig är inte dålig mat men om man tar till sig allt och dessutom "försvenskar" dem blir det lite annorlunda. Ex. pizzan är ju i sin grundform inget annat än bröd med tomat och ost. Här däremot vill vi gärna ha på 5 fyllningar...
pisanggoreng
Men... vad är problemet..?

[Jag har förresten ätit en och annan pizza i Italien som hade mer än ost och tomat på sig... Hade de varit här och försvenskats först, månne..?]
JonasQ
Problemet sitter vääl runt midjan antar jag...

wink.gif
Sollan
Vad är egentligen "skräpmat"??? All mat kan väl anses vara skräpmat om man överkonsumerar den....
Sulawesii
Skräpmat tycker jag är sånt som innehåller mycket onyttigt (animaliskt) fett och lite nyttigt "annat" (vitaminer, antioxidanter, fibrer mm).

Det enda raka är att laga maten hemma med bra ingredienser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon