Ingrid på Västkusten
Hallon!

Jaaa-a - vad skall man välja? Jag är ägare till en matberedare - en variant inte alltför stor med många delar som skall diskas efetr användning om än jätteliten.
Har ögnat det där käcka med en överdel i glas - jag ahr ögnat de där som man kan köpa till en mixerstav.

Vilken/vilka är bra?

Jag vill ha nått enkelt - hackar gör jag ibland - gör sällan aldrig drinkar men vill göra majonäs, mina alla BBQsåser marinader pestoexperiment chilisåser etc etc - och ja - inte speciellt avancerad användare som Ni ser - men gillar inte att shoppa skaer å ting som går lätt sönder - det skal hålla och vara med ett tag och inte samla damm som min nuvarande matberedare gör då den ju är lite stor lite otymplig samt - ja nu har vi ju diskmaskin, men ändå?

Funderar Ingrid
Tirre
Ett litet råd bara; Om du köper en mixerstav, så köp en MED tillhörande burk/skål.
Den jag har kom utan och det om man stoppar ner den i en vanlig vid bunke så sprätter det över halva köket när man mixar.
Man behöver en sån där hög lite smalare burk.
Finns det nån slags lockhistoria med, som man stoppar mixerstaven i ett hål i, liksom, så är det nog ÄNNU bättre.
Men en hög, anpassad burk/skål är ett måste!
// Tirre
Sulawesii
Och en mixterstav med avtagbar nederdel, så att man kan diska den utan att vara rädd för att förstöra "det där eliga där uppe".
Dr_Westerlund
Min nästa mixerstav blir med nederdelen i metall. Plasten på min är repig och har fått lite sprickor. Inbillar mig att metall håller bättre och är lättera att hålla ren.
Magnolia
Min mixer är jättesvår att diska - knivarna går inte att ta loss och det är jättesvårt att komma åt att göra rent under dem. Se till att den går att plocka isär!
evelina
Jag har en Braun införskaffad för flera år sedan, helt oumbärlig är den.

Den har mixerstativ, mixerstav och en bytta med kniv + lock som man sätter staven i och en hög burk allt detta köpte jag tillsammans.
Kan varmt rekommenderas.
Ska man göra såser så är det så enkelt att mixa lök och diverse mojs man ska ha i den ,sedan tar man stativ och stav och gör resten med.

Själv tror jag på att lägga lite mer pengar på riktig kvalitet till maskiner man ska ha i massor med år.
Allt utom stativet går att köra i diskmaskinen.
Bettson
Jag fick en matberedare i julklapp. Den hade jag nog inte köpt sjäv. Tyckte den var vek i bunken och plasten.

Sedan så är det det där med disken. En apparat jag använder ofta vill jag inte handdiska. Hushållsassistenten som gör grova degar kan jag gärna diska för hand. Den ger mig arbetsunderlättnad även om det är handdisk.

Dyrt men som jag har varit sugen på att köpa är den där hackprylen på TV.shop. Visserligen med mycket tillbehör men nästan tusen spänn...
Där var själva motorn så liten att den kan stå framme. Hacka lök kan man göra utan att gråta och bara slå direkt i pannan.Men det bästa av allt.
Allt gick i diskmaskinen, köra i micron osv. Det kan nog i långa loppet vara värt extrapengarna.

Hade jag inte fått matberedaren så hade det blivit en sådan.
Ingrid på Västkusten
Ahaaa- ja nu är dte så att mixerstaven här oftast används till tvåltillverkning vilket gör att jag tvekar att använda den till mat ( den är väldans ttrevligt parfymerad hehehehe) - - det var ju kul å se att det inte bara är jag som har tvekan inför matberedaren!

Hacka lök! Det hade jag så när glömt.....det hade ju varit guld å göra med! Hacka örter gör jag gärna för hand - det blir bttre konsistens men all lök och vi använder MYCKET lök med all indisk matlagning...

Hmmm nu fick jag mera att fundera över - vad bra!

Tackar!
Inga från Närke
Jag har köpt en liknade som denna men min skål ser mera ut som en liten gryta med handdag på båda sidorna. Rymmer 6 dl. Den höga rymmer även den 6 dl. Allt går att diska i maskin utom själva staven förståss. Namnet är AGAT och fabrikat Idé Liné köpt på Elektromontage för 195:- för ca 3 veckor sedan var extraerbjudande. Den är jättebra. Handtaget är rätt tjockt för den som har lite problem.

Bilden är från NetOnNet finns även på Rusta men annat fabrikat kan ej uttala mig om denna.
Se mitt album:
http://www.odla.nu/album/data/inga/2395_p22323.jpg
evelina
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-01-2005, 18:25)
Ahaaa- ja nu är dte så att mixerstaven här oftast används till tvåltillverkning vilket gör att jag tvekar att använda den till mat ( den är väldans ttrevligt parfymerad hehehehe) - - det var ju kul å se att det inte bara är jag som har tvekan inför matberedaren!

Hacka lök! Det hade jag så när glömt.....det hade ju varit guld å göra med! Hacka örter gör jag gärna för hand - det blir bttre konsistens men all lök och vi använder MYCKET lök med all indisk matlagning...

Hmmm nu fick jag mera att fundera över - vad bra!

Tackar!

Precis ! Jag använder också mycket lök, för vi äter som ni indisk mat ofta.
Skulle GRÅTA ihjäl mig utan mixern!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Här fäller vi inga tårar! ohmy.gif
Sulawesii
En sån vill jag också ha, Inga!
lisselbo
CITAT (Bettson @ 25-01-2005, 17:20)
Jag fick en matberedare i julklapp. Den hade jag nog inte köpt sjäv. Tyckte den var vek i bunken och plasten.

Sedan så är det det där med disken. En apparat jag använder ofta vill jag inte handdiska. Hushållsassistenten som gör grova degar kan jag gärna diska för hand. Den ger mig arbetsunderlättnad även om det är handdisk.

Dyrt men som jag har varit sugen på att köpa är den där hackprylen på TV.shop. Visserligen med mycket tillbehör men nästan tusen spänn...
Där var själva motorn så liten att den kan stå framme. Hacka lök kan man göra utan att gråta och bara slå direkt i pannan.Men det bästa av allt.
Allt gick i diskmaskinen, köra i micron osv. Det kan nog i långa loppet vara värt extrapengarna.

Hade jag inte fått matberedaren så hade det blivit en sådan.

Såg också den på TV, vill ha den jag med.
Tyckte också att den var lite dyr, men vid närmare eftertanke så kanske den inte är det med tanke på att man kan göra så mycket med den som man kanske måste ha många andra maskiner till.
mvh Marie
Ralf
Jag köpte en Philips mixerstav för några år sedan. Livsfarligt bra, enkel att diska. Ja dn är så bra att potatismoset blir som klister, man måste vara försiktig när man använder den. Pannkakssmeten blir som grädde smile.gif
Inga från Närke
Om ni förmodas ha Elloskatalogen och det kommit erbjudande om att köpa en mixer för 39:- så är det samma mixer som jag har fast jag betalade 195:- på extrapris.
Man blir lite förb.... men jag ska fixa en till ändå.
Ville bara tipsa er att den tydligen finns på Ellos också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon