Full version: Mangokärna
Dzad
Christer sade att han sådde mangokärnor med ögat uppåt... förstår inte riktigt hur man ska känna igen "ögat"...
Här är en mango som jag hade i vatten nästan en vecka innan jag sådde.
Tror att det kan hända att den där utstickande saken har växt men jag kan ha fel... åtminstone är den lite rosaaktig nu efter att den stått under lampa ett par dagar... är det nån slags rot som ska ner eller har jag sått rätt väg?
Vad är det ifall jag sått rätt väg...? bara nån annan slags deformation?

Bilder:

Christer i Falköping
Det där ser ut som en rot. Den strävar ju dessutom ned mot jorden. Om jag var dig, skulle jag stjälpa ur kärnan ur krukan(med jord och allt) hälla tillbaka den mesta jorden och lägga kärnan med flatsida mot jorden. Därefter täcka över med resten av jorden. Då får roten det lättare och stjälken med.
Christer.
Dzad
Okej... håller fortfarande på och kämpar med denna... Satte ner den i jorden som du sade, men den senaste veckan har jag tagit bort jorden från delen som är motstående den där roten finns. Tänkte att den kanske behöver ljus för att få stam.
Roten har sedan bilden där uppe växt mycket och är smalare, rosaaktig och går rakt ner i krukan (vet inte hur lång den är)... Men är det inte dags att det kommer upp någon slags stam också!?
Någon som har erfarnhet av mango? Skall det faktiskt ta så här länge mellan det att roten börjat växa tills att stammen kommer upp?
Christer i Falköping
Nog kan det ta sin tid innan stammen kommer, men nog borde den visat sig nu. Ljus för att komma fram, behövs inte. Men om du är där och pillar för mycket, tar det längre tid eftersom den då störs. Kanske har du det för kallt för den? Men i och med att roten sakta växer, bör det komma en stjälk snart.
Christer.
Dzad
Hmm, har nog pillat ett par gånger, men inte så jätte farligt mycket ändå. smile.gif
Har den i rumstemperatur, 22 grader ellerså... delvis under lampa, men jag kan väl ta bort den därifrån om den inte behöver ljus.
Dzad
Jaha. Nu gör vi en uppdatering...
Ingen stam syntes ännu så jag skjälpte krukan upp och ner för att se om roten slutat växa just efter jag satt ner den i krukan... men så var inte fallet. Den har skapat "två rötter", som verkar sitta fast i varandra i kärnan. Rötterna gick ända ner till bottnen av krukan (cirka 20 cm).
Men nån stam syns inte till! biggrin.gif

Den rödgröna stammen satt fast i själva öppningen av kärnan men jag lösgjorde den... därför ser den lite konstig ut.

Planterade om den igen... nu vänd så att halva toppdelen av kärnan är ovanför jorden... få se om det går nåt bättre.
Christer i Falköping
Den andra du skriver om är början på stjälken. Det är nästan så att man kan se bladen börja formas. Pilla inte mer på kärnan, så skall du se att den snart skjuter upp ovan jord. Men jag måste säga att det tagit ovanligt lång tid. Jag hoppas att du har en djup kruka. det är ju en pålrot den skapar och man kan ju redan se på roten att den tvingats svänga i en cirkel.
Christer.
Dzad
Ahaja... smile.gif
Då måste det alltså ha varit så att den p.g.a. att den fastnade i öppningen aldrig kom sig upp. Den skulle nog ha kommit sig upp ändå men den skulle ha tagit en omväg...
serx
hej!
det är allstå så att rot och stjälk kommer från samma öppning, varför brukar folk skriva att man ska göra ett litet hål högst upp i kärnan?
Min mango utvecklade nån form av rot och sen ruttna den bort, men jag har en ny mango på G nu, mangofrukt är ju gott så det gör inget tongue.gif

jag gjorde ett litet hål där uppe och bände lite med en kniv, "phh" sa det och det kom in luft, aja den ska nog klara sig.

man kan ju tycka det är lite undligt att man måste förbereda kärnan på massa olika sätt, i naturen förväntar sig väl inte kärnor att det ska komma nån vänlig figur förbi och skära och bända lite i den smile.gif

ah just det, det var hålet jag undrade över ja.
kerstin z5-6
Nu är det dags för Dzad att sätta ihop fingarana med gummiband laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Dzad
Jaså! smile.gif
Har faktiskt inte rört mangokärnan sen sist... för ett par dagar sen började nåt som jag tror kan vara stammen böja sig upp... åtminstone så växer roten ännu så är det inte stammen kommer den kanske nån annan gång... biggrin.gif
Är bara tålamod som gäller med de här mangokärnorna... Har nog, Serx, haft problem med möglande mangokärnor själv också... de är lite besvärliga att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon