Full version: Aloe vera
Samot
Jag har en litena loe vera som stått sig fin hela vintern, men nu börjar den bli brunaktig samt tappa spänsten i bladen. Jag har vattnat sparsamt men inte tillsatt någon gödning under vintern. Kan det vara därför? eller har den någon sjukdom?
Hjälp uppskattas.
lolo
Hej Samot! Är den mjuk eller är bladen "fnasig" och torra? Har du kollat rötterna?

Ann-Louise
Samot
Bladen är mjuka och nästan lite brunaktiga, rötterna har jag inte kollat till.
lolo
Hej igen! Ja, är växtens stjälkar brunsvarta och mjuka, dvs ruttnade, så har den fått för mycket vatten. Är stjälkarna däremot bruna och torra så kolla rötterna. Växten är antingen för torr eller har haft en tidigare övervattning. Om den är torr, så sänk ned hela krukan i vatten i en halvtimme. Nu misstänker jag dessvärre utifrån din information att orsaken är övervattning. Men ser du "friska" delar på plantan kanske du kan försöka avlägsna dessa och sätta dessa i ny, torr jord som vattnas försiktigt och låt stå ljust? Aloe Veran får också avläggare, så kolla det och se om du kan avlägsna en sådan med samma behandling som ovan. unsure.gif

Aloe Veran är oerhört känslig för övervattning och man måste framförallt se till att den inte står i vatten. De tål uttorkningar betydligt bättre, det är min erfarenhet.

Gödsling av den ges ett par gånger under sommaren, annars inte.

Hoppas att du lyckas rädda denna fina växt! Lycka till!

/Ann-Louise i Umeå
e_sedell
Hej!

Kan man ta bladsticklingarsticklingar av aloe? I så fal, ska de torka innan man sätter dem i jord och var är det bästa substratet? Blomjord blandat med sand?
lolo
Hej! Vad menar du med bladstickling? Aloe Veran består ju av en rosett med flera "flikar", är det dessa du menar? Kallas avläggare, då det bildas nya "rosetter". Såvitt jag vet är förökning via avläggare det som gäller. Avläggarna kan gärna torka lite innan plantering görs i torr, sandblandad krukväxtjord, ev blandad med vermaculite eller lecakulor.
/Ann-Louise smile.gif
e_sedell
ja det är så jag menar!

Men avläggare bildas ju inte så ofta ju, finns det inget annat sätt?
Jag ska i af ta och pröva med pladsticklingar med lite rot!
lolo
Prova det! Meddela gärna hur det går!

/Ann-Louise smile.gif
e_sedell
det ska jag göra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon