Jag har mårbacka pelargoner som jag vill föröka...
De ha stått i källaren i totalt mörker och ca 2-5 grader varmt. Nu tänkte jag plocka fram dem men är det för tidigt? Jag ska ha fröodlingen i källaren med växthusbelysning och tänkte ställa pelargonerna där också, vad tror ni? Ska de få växa till sig där ett par veckor och sedan, efter omplantering, kan man ta sticklingar?!
Har även en kaskad (tror den kallas så) pelargon inne som ser lite klen ut men som jag också vill föröka. Är det samma behandling av denna som övriga pelargoner?
Annlouice
Jag tycker att du kan prova ta skott av dina pelargoner, sätta dem i fuktig jord med tillskottsljus och värme. Alternativt kan du sätta skotten i vatten för rotning där och ställa dem i ditt fönster.
Kaskadpelargonerna har jag ingen åsikt kring.
Men ska jag ta skotten redan nu? Det finns ju knappt något grönt alls på pelargonerna, bara skälken...?
Ska de inte växa till sig först?
Annlouice
Jag klippte ner mina pelargon runt den 1 mars förra året, med stor tveksamhet, och de satte så mycket nya skott så det var inte sant. Fast mina hade övervintrat inne.
cinis74
26-01-2005, 08:58
Jag brukar inte ta fram mina pelargoner förrän till sportlovet och då klippa ner och sedan plantera om. När ljuset återvänder så kommer det nya skott där man klipper så jag väntar ett tag till. De sticklingar som tas nu är så svåra att få rötter på tycker jag, och så vill de gärna bli gängliga om man inte har tillskotts ljus.
Jag skulle låta dem växa till sig lite innan jag klippte, men i princip kan du klippa av "pinnar" och få dem att ta sig. Du gör likadant med kaskadpelargoner, fuktig jord och en påse med hål över. Sticklingar lär rota sig lättare om du sätter dem i kanten på krukan för att syre tillförseln blir bättre. Glöm ej att "vädra" dem en stund varje dag så slipper du mögel.
Mvh
Fenja
Tackar för instruktionerna!
Nu ska här planteras....
Annlouice
netaave
06-02-2005, 23:42
När ska man börja göda dom?
cinis74
07-02-2005, 08:45
Jag brukar börja med gödningen ett par veckor efter omplantering. Har funkat bra hittills.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.