Full version: Doppresent?
*hehoc*
Har någon förslag på DOPPRESENT åt förstfödda dotterSON? Sked, mugg och kors är inte roligt. Nej, något roligare eller häftigare! Något OFÖRGLÖMLIGT! Min man och jag är helt urblåsta och yra!
ninnisky
så svårt det är..... och man vill ju ha något oförglömligt.

Har du tid på dig till dopet och om du lider av "skrivklåda" så kommer här ett tips.

Det finns en bok som heter "Till mitt Barnbarn". Kom ut 1990 på Norstedts förlag. Här kan man skriva om bla sitt familjeträd, något om sina förfäder, din egen barndom, högtider och fritid- hur vi firade dessa, jag bildar familj, intressen, ditt yrkesliv, samhället förr och nu.
Den ska med andra ord handla om dig (er) själva. Tänk så roligt för barnet att läsa senare i livet.

Den är inte så pretensiös som det kan låta. Alla rubriker är förtryckta i gammal stil. Dessutom behöver man ju från början inte skriva allt utan man kan komplettera allt eftersom.

Har börjat - den kanske blir klar till barnets tioårsdag!
KURT
I ett växtforum så kan man ju föreslå en växt! Finns det uttrymme i trädgård (eller någon annan stans) så kanske ett dopträd skulle kunna vara något. Det är i alla fall något som förhoppningsvis är beständigt.
evelina
Mina svärföräldrar började sätta in pengar på en säker fond så att barnen inte skulle behöva ta studielån eller köpa en lägenhet eller vad dem nu behövde det till,när dem blev äldre.
Idag är väl inte fonder kanske så säkert men man kan ju bospara åt dem.
Jag tycker det är en bra present för babyn fattar ju inte vad den får.
Och pengarna växte och blev till en stor summa tillslut.
Och barnen blev otroligt glada när dem var stora nog att förstå innebörden.
pisanggoreng
Jag gav en "bit regnskog" till min brorsdotter.
kiki
en stor fin sagobok
Jejja
Det bästa jag vet att ge bort är böcker!
Som doppresent skulle jag rekommendera "Den vita barnkammarboken" ISBN: 9163824396

Eller "favoritboken", som är en bok där barnet själv är med som huvudperson och familjemedlemmar och kompisar också kan vara med. När man beställer den får man skriva upp namnen på personerna och sedan trycks boken med de namnen i. Jättefin bok!!
Läs mer om den på Favoritboken
Malvia
Många bra förslag här!
MINA FÖRSTA ÅR har jag haft till mina barn och även gett bort till släkt o vänner. Man skriver i allt från födseln och upp till 10-15 årsåldern.
Kul för barnet att läsa i sen.

Helen i Skåne
Vinglas av klassisk enkel modell, slipsnål med gravyr in packad i en "tavelram" att användas när han fyller 18...
Ciczi
Jag gav sagoböcker till min guddotter i sommras...

Ciczi
Eva i Skåne
Min dotter och svärson gav en originell doppresent till sitt gudbarn.

Döp en stjärna efter barnet.

I mina misstänksamma öron låter det som en stor bluff, men bland ungdomarna blev det väldigt populärt.
Man får ett certifikat med namn och datum och en karta över "sin" stjärna med angiven position.

Troligen en sida som heter någon liknande "mystar....." och pris runt en tusenlapp.

Annorlunda är det åtminstone wink.gif
*hehoc*
Tusen tack till alla er som har brytt sig om att svara på "doppresent"anropet. Många fina förslag ni har kommit med och jag har fått något konkret att välja mellan. Tusen tack! mvh, hehoc
Yin o Yang
CITAT (Jejja @ 26-01-2005, 09:51)
Eller "favoritboken", som är en bok där barnet själv är med som huvudperson och familjemedlemmar och kompisar också kan vara med. När man beställer den får man skriva upp namnen på personerna och sedan trycks boken med de namnen i. Jättefin bok!!
Läs mer om den på Favoritboken

Vilken underbar present smile.gif . Det tipset ska jag genast sprida till alla jag känner som har barn, barnbarn osv tongue.gif
Sollan
Ge ett glas!
En böjan till en (så småningom) komplett uppsättning med vackra glas. Löser också presentproblemen för en själv (och andra) i lång tid framåt.
Sylvia
När vi nu är på ett "grönt" forum sp visst skulle det vara ett fruktträd!! Ett som växer ihop med barnet. Kanske bär frukt när han blir gammal nog att uppskatta dessa?

Eller kanske en växt som har samma eller liknande sortnamn som barnet? Då jag inte vet vad barnet ska heta så kan jag inte rekommendera något.

Själv har jag bl.a. haft ros 'Sylvia' och det finns även ett äpple 'Sylvia' som jag tänker ympa in i mitt träd.
netaave
Varför inte höra med föräldrarna?
Jag har gett fotoramar med alla uppgifter ingraverade till mina barnbarn.
Till kompisars flickor har vi gett ljusstakar, de kan dom ju verkligen använda hela livet.
"Min skattkammare" är väl annars en klassisk bokserie som barnet kan utvecklas med, den fick min son (6 band) och sen fick jag ärva min mormors (12 band) det var lite häftigt att jämföra utgåvorna, var 40 år emellan. Del 1 är väldigt enkla ramsor m.m. sen blir det mer och mer sånger och berättelser om olika saker.
Jag har använt matriel ur dom väldigt mycket i mitt dagisjobb.
kristerh
En kul grej är väl någon antikvitet wink.gif behöver inte vara jättedyr,
nåt från 1800 talet, ljusstake eller nåt snyggt silver tex
krister
Bettson
Jag hade gett bort en fond som skulle gå till ett körkort.

Arton års föräntning så behöver beloppet inte vara så stort för att täcka kostnaden. VÄlkommet det år de skall ta studenten, ta kökort, flytta hemifrån och annat som är jättedyrt. wacko.gif
*Felix matte*
Att ge något "nutida" uppskattas säkert när barnet blivit stor...
det är ju nästan antikt när de nått 20 -30-års ålder och blir extra värdefullt för det kommer från "tiden då jag föddes"
Kanske också dagstidning som visar vad som var aktuellt just på dopdagen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon