frökenspiskummin
Hej,

har idag lånat en bok av bla holländska Piet Oudulf "Drömplantor"

Han verkar vara oerhört duktig och trots att bilderna i boken känns lite trista och matta (från 1995) mot vad man är van vid från nya trädgårdsböcker verkar där finnas mycket att hämta.

Hittade en sida med hans trädgård http://www.oudolf.com

Man kan beställa katalog därifrån, men jag begriper inte holländska så bra. Nån här som kan översätta vad som gäller kring kataolgbeställning. Hoppas att det är en frökatalog...

Hursomhelst en annan favorit är Gertrude Jekyll engelsk trädgårdskonstnär. http://www.gertrudejekyll.com

Vilka är era favoriter eller inspirationskällor?

/Eva
Caprice
Favoriter i trädgårdssammanhang har jag...

Hannu Sarenstöm, bara för hans sätt att prata trädgård... Man blir andfådd bara av att lyssna.. laugh.gif

Karin Berglund, hennes sätt att skriva är kanon.. Väldigt sakligt och informativt..
"Din Trädgård" MÅSTE man ha hemma..

Gunnel Carlson, just för att hon är så "vanlig" ....

Sedan gillar jag Leif Qvist, hans böcker om tex stenprojekt i trädgården är jättebra..!

Och Lars-Åke Gunarsson, för hans rosböcker samt roskunnande.. wub.gif

Det var några iaf... smile.gif

Caprice
Gunvor Nilsson
Jag håller med dej frökenspiskummin, boken Drömplantor är matnyttig läsning. Kvaliten på trycket i boken kunde verkligen ha varit bättre för bilderna är matta och tråkiga, men i stort så har det blivit min lite speciella växtbibel. Piet Oudolf har ju designat parkerna i min barndomsstad Enköping och jag måste säja att den stan är sej inte lik från förr, men det skall dom som bor där nu vara synnerligen glada över! wub.gif Så på senare tid har stan fått en plats i mitt hjärta igen!

/Gunvor
Berith
Har ju inte kommit så långt i min design-inspiration än så jag har fått några favoriter rolleyes.gif men häääär hade jag tänkt beställa två böcker för att förhoppningsvis komma igång så smått....

Hannu Sarenström för att han är Hannu Sarenström - inspirerande att både se och höra på (närapå granne, sisådär 3-4 mil bort, ett stenkast eller så.... wink.gif )

och Leif Qvist med Stenprojekt för trädgården för att jag älskar stenar (och för att ev lära mej att kasta sten sisådär 3-4 mil! tongue.gif )

Så heter väl rosgurun Lars-Åke Gustafsson - har några av hans böcker sen tidigare. sleep.gif
Berith
huh.gif Glömde ju!

Karin Berglund har inte skrivit hela boken Din trädgård själv, hon har sammställt material av sju andra författare också. Bl.a. har Åke Truedsson skrivit om grönsaker och Lars Krantz har skrivit om beskärning av frukträd och om hur man skapar en äng. wub.gif Men Karin Berglund är iaf huvudredaktör. Och den boken är himla bra!
birgitek
Min första och största inspirationskälla har faktiskt varit Ulla Molin,men Hannu och dom andra är inte så dumma heller.
Birgit Ek
solkatten
Diarmuid Gavin

Helt klart en stor inspirationkälla med sina udda trädgårdar.

http://www.bbc.co.uk/gardening/tv_and_radi...erbiogs_g.shtml
renate
Ulla Molin och Karin Berglund var mina första trädgårdsgurun,sedan kom Hannu Sarenström, L A Gustavsson står för Rosor.
När jag läste Karin Beglunds Lust och fägring var jag låld.Har alla hennes böcker.Lotte Möller tycker jag om med. Listan kunde blir hur långt som helst.
Betty
Gertrude Jekyll, engelsk trädgårdskonsts "grand old lady". smile.gif
Ciczi
Gillar skarpt Trelleborgs kommuns trädgårdsmästare.
Vet inte vad han heter. Men han gör kalasfina arrangemang som jag uppskattar mycket.

Ciczi
MoniqueÖ
CITAT (frökenspiskummin @ 25-01-2005, 23:44)
"Man kan beställa katalog därifrån, men jag begriper inte holländska så bra. Nån här som kan översätta vad som gäller kring kataolgbeställning. Hoppas att det är en frökatalog..."

/Eva

Eva,
har PM:at dig en kort översättning, dock verkar det inte helt lätt att beställa katalogen eftersom man skall sätta in stålar på deras holländska giro...Om det är en frökatalog framgår inte men eftersom kwekerij betyder plantskola kan det nog snarare handla om plantor.

Och plantor per post säljer dom inte alls! Men du kan hämta om du beställt...

Lycka till,

Monique
Sylvia
Man kan beställa katalog därifrån, men jag begriper inte holländska så bra. Nån här som kan översätta vad som gäller kring kataolgbeställning. Hoppas att det är en frökatalog...

Jo, det står att man ska betala 3.50 euro på deras konto, vars nr står att läsa där.
Vidare står det att beställningen (plantor!) ska göras skriftligt eller per fax (faxnr står där) eller per e-mail. Sedan står det att man ska ange adress och telnr o önskat leveransdatum. Men sedan är det tvärstopp: plantorna ska hämtas från plantskolan, de kan inte skickas...
Och så säljer de bara till andra plantskolor, det är alltså en grossist, men det står inte här förståss.
Hannele
Min absoluta favorit är Ulla Molin och hennes 'lärare' Emma Lundberg.
Jag har haft förmånen att se deras trädgårdar i Skåne, jag var helt tagen.
Dessa kvinnor passar i svenska förhållanden och de använder inga konstiga växter,
bara på ett effektfullt sätt. Emma var dessutom uppfinningsrik med stenar.

Julklapp av maken. wub.gif
mulle
Oudulf definitivt ja - han är en av de få aktiva designers idag som kan förnya sig utan att ge avkall på sin egen utpreglade stil. Och som är rolig!
Hannu S. är väl OK att läsa men då han öppnar käften kryper det myror på (och i) hela mig! Hans inslag om de gotländska kungsängsliljorna i Gröna Rum fick mig att stänga av ljudet på Tv:n...
Och om något får mig att gäspa alldeles enormt så är det alla dessa designade, minimalistiska, Japan-inspirerade, krattade, sterila skapelser som är så inne i dag.
En spännande trädgård är för mig en som inte är alltför ung, som är trolsk, lummig och full av överraskningar och också full av växter som gör allt för att trotsa sin trädgårdsmästares vilja...
Dessutom tycker jag att både trädgårdar och heminredningar borde vara så personliga att de berättar något om sin ägare. En designers verk blir ohjälpligen alltid lite opersonligt.
Det finns också många kommunalt anställda trädgårdsmästare som skapar mästerverk utan att någonsin föräras med designertiteln!
Mulle
Hannele
CITAT (mulle @ 31-01-2005, 13:48)
En designers verk blir ohjälpligen alltid lite opersonligt.

Nej, opersonligt blir det väl inte. Men kanske inte just din stil?
mulle
Det blir naturligtvis personligt (i vissa fall är det nog ytterst tveksamt) i förhållande till själva designern men det är ju trädgårdens ägare jag vill veta mera om då jag är på besök i det gröna!
Hur trädgården ser ut kan säga mycket om en människas personlighet.

Detta gäller naturligtvis inte för offentliga platser.

Oudulf överraskar ständigt - kanske för att han är så genuint nyfiken på växtkombinationer och inte drar sig för att använda den mest vanliga, simpla, art i sina skapelser. Han har aldrig följt trender men däremot nog skapat sådana.
De av hans privata trädgårdsprojekt som jag har sett har varit mycket inspirerande.
Men de sänder mig följande signal om ägaren: Rika människor, trendnissar, ointresserade av trädgårdsodling, skrytsamma eller dålig självkänsla...

Mulle
Hannele
har idag lånat en bok av bla holländska Piet Oudulf "Drömplantor" Han verkar vara oerhört duktig

Jag var på intressant föreläsning på TAG, där Bengt Lärkner berättade om de fyra största;
Notre, William Kent, Gertrude Jekyll och Piet Oudolf. Jag har sett deras verk i England.

Piet Outdolf delar växter efter sex grundformer:
Spiror, knappar/klober, plymer, flockblommiga, prästkrageliknande, skärm/gardinliknande (ser igenom).
(Bladen delas också i två olika grupper; de med former och de med utrycksfull textur.)

Han designar på fyra olika sätt:
1 liknande form – liknande färg
2 olika former – lika färger
3 liknande former – liknande färger (lite för häftigt!)
4 olika former – olika färger (förskräckligt?)

Piet Outdorf säger att det finns två sorters växter; strukturväxter och ifyllnadsväxter
(Geranium är en ifyllnadsväxt)
Piet gillar topiary! Det formklippta skapar fin kontrast exempelvis till gräs.

Han tycker också, att rörelse, stämning och ljus är viktigt, även ljud (frökapslar).
Skapa rabatt i motljus! Massverkan är viktig. Vi kan hitta lite Piet i Drömparken i Enköping.

Piet Oudolf i Garden Wisley.

Hannele
Nu på hösten är det roligt att lära sej mer om ljus, svårt att tröttna på trädgård. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon