Hej !
Jag startade min damm för 2 år sedan. Den rymmer ca. 4-5 kubik. I somras hade jag massiva algproblem, dock ej första sommaren. Jag tyckte att jag hade läst på ordenligt innan men har visst missat en del. Jag har hoppat över bottenmaterial vilket kanske inte var bra. Finns det någon annan dammägare som fått dammen att fungera utan en massa grus, sand eller dylikt på botten ? Tacksam för råd. M.V.H Carina
Vi har inte lagt något bottenmaterial. Har planterat växterna i plastkrukor och urskurna torvblock. Reningen fungerar bra men vi har förstås filter.
När det gäller rening finns det trådar sedan tidigare om hur den har lösts. Se om du kan hitta något.
Lycka till!
Hej,
jag har lagt lavagranulat ca 20-40 mm stort. Funkar utmärkt som bottenmaterial och så slipper man se den vita skyddsduken.
jag köpte mitt på ett gardencenter i skåne och fick en storsäck 1 m3 skickat till mig hem
Helt ovidkommande... ignoreras... Men jag måste fråga iaf - hur 17 kan ulcar ha 0 inlägg??
Det här måste ha varit det första inlägget,,,, väl..
TobbeGarden
02-02-2005, 22:51
Jag har ett rejält filter , ett så kallat Powerclear filter med Uv ljus till och jag har sen dess inga alger alls . Bara i början innan växtligheten drar i gång . En annan grej mot alger är att ha mycket växter som tar upp överskotts energin som annars blir Alger . Engelsk sjösten har jag i botten av dammen också . Mvh Tobbe
Inne på femte året nu. Inget bottenmaterial, har istället sötvattensmusslor där som får ta hand om det som ändå lägger sig på botten. Pump har jag bara för att driva fontän och vattenfall och filtrena får vara kvar för att pumparna ska kunna hålla längre.
MariaS
Haudi
Jag har haft min damm igång i drygt 2 år och använde diabaskross som bottenfyllnig i dammen, har funkat klockrent. Pratade med en biolog som haft liknande erfarenheter men han kunde inte förklara varför det skulle vara speciellt bra.
Tål att testas och är inte så dyrt, finns på de flesta gardencenter.
Ha de
Tack alla fantastiska människor som har svarat på min fråga om bottenmaterial i damm. Jag har blivit mycket klokare och skall prova både musslor filter och bottenmaterial. Jag är nybörjare på detta med internet och är förtjust över vad man kan göra och få veta.
M.V.H Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.