Full version: "nya" jobb?
Sollan
2000 jobb försvinner från Stockholm och återuppstår på andra ställen. Varför kallar man det för "nya" jobb?
Det man har gjort är att man flyttat jobben och problemen någon annanstans. Arbetslöshetssiffrorna sjunker på ett ställe och stiger på ett annat....
Caprice
Politik, Sollan, politik.... wink.gif

Caprice
Sollan
Jo, tyvärr....
Gabi
Känner folk som blir drabbade..de måste flytta bort från Stockholm och familj/vänner och håller på att deppa ihop av den anledningen. Alt. kan de säga upp sig men för vissa yrkeskategorier växer jobben inte på trän. Dessutom går mycket värdefull kompetens till spillo om folk säger upp sig pga flytt. Vad tänker politikerna med????

Gabi
Magnolia
Jag förstår att det är jobbigt för de personer som jobbar på dessa myndigheter och att många av dem tyvärr av olika skäl blir tvingade att säga upp sig.

Samtidigt tycker jag att det är bra att fler myndigheter flyttar ut till olika delar av landet. Stockholm är inte Sverige och det tycker jag ska återspeglas i statens verksamhet.
Caprice
Magnolia,
det håller jag helt med om..!

Skatteskrapan samt Folksam (tror jag det är..) är två skyskrapor på södermalm i Sthlm som inte behöver ligga så centralt som de gör..

Tänk så många lägenheter det skulle kunna bli av dess två byggnader bara...!

För att inte tala om alla övriga kontor inne i Sthlms city.. wink.gif

Caprice
*Felix matte*
I Stockholmsområdet finns närmare 200.000 jobb inom statliga verk/myndigheter. Det motsvarar drygt 70% av alla jobb inom sektorerna medan de har bara ca8% av befolkningen.

Kanske inte är helt fel att man börjar utlokalisera..... bostadsbristen lär ju vara stor i storstan.....nu kommer möjlighet att bygga om kontorspalatsen till lgh.
kristerh
Varför inte lägga ut några regerings enheter i landet oxså, rosenbad tex
wink.gif jag tror inte att de tomma lokalerna är lämpade för lägenheter pga att de ligger så centralt och hyrorna skulle bli så enorma att ingen har råd att bo där unsure.gif fast man kan ju sponsra hyrorna med bostadsbidrag som betalas med högre skatter som betalas av...
krister
Malvia
CITAT (Caprice @ 26-01-2005, 15:58)
Skatteskrapan samt Folksam (tror jag det är..) är två skyskrapor på södermalm i Sthlm som inte behöver ligga så centralt som de gör..

Tänk så många lägenheter det skulle kunna bli av dess två byggnader bara...!

Skatteskrapan heter numera studentskrapan.
AB Studentskrapan, kv. Gamen. Götgatan.
Den håller på att förvandlas till studentbostäder nu. Allt "blåses" ut och byggs om.
I orter där försvarsjobben tas bort, ersätter man med andra bortflyttade arbetsplatser. Nej, inga nya jobb!
Magnolia
CITAT (kristerh @ 26-01-2005, 16:48)
Varför inte lägga ut några regerings enheter i landet oxså, rosenbad tex
wink.gif

Jamen varför inte? Det finns väl ingen naturlag som säger att regeringen måste sitta i Stockholm?

Jag tror att det hade varit bra både för Stockholm och resten av Sverige om det blev lite mer spridning av verksamheter.
Sollan
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 16:42)
Kanske inte är helt fel att man börjar utlokalisera..... bostadsbristen lär ju vara stor i storstan.....nu kommer möjlighet att bygga om kontorspalatsen till lgh.

Att utlokaliser nya jobb tycker jag är bra. Men det här handlar ju inte om nya jobb, snarare nya problem.
Och om nu de som jobbar i Stockholm kunde flytta med, så har man ju inte löst det ursprungliga problemet... Det är möjligt att det blir ett antal bostäder lediga i Stockholm förstås.....
*Felix matte*
CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 18:07)

Att utlokaliser nya jobb tycker jag är bra. Men det här handlar ju inte om nya jobb, snarare nya problem.
Och om nu de som jobbar i Stockholm kunde flytta med, så har man ju inte löst det ursprungliga problemet... Det är möjligt att det blir ett antal bostäder lediga i Stockholm förstås.....

Nej det är inte nya jobb, men jag tycker ändå det är rättvist att statliga jobb utlokaliseras.
Sedan blir det ju så att nya arbetslösa tillkommer, så gör också när statliga jobb försvunnit från landsbygden (=utanför Sthlm)

Senaste jag vet, var när det beslutades att helikopterskvadronen skulle flyttas från Boden till...? minns inte men neråt landet var det.
500miljoner kommer det kosta att bygga upp nytt...det som redan finns i Boden och nya arbetslösa eftersom många inte vill flytta med ohmy.gif
Posse
Speciellt eftersom Stockholmsregionen ofta beskrivits som överhettad, och med en konstant bostadsbrist, finner jag det helt logiskt att flytta arbetsplatser bort därifrån och ut till orter med en omvänd situation.
Taxus
I Stockholmsområdet finns närmare 200.000 jobb inom statliga verk/myndigheter. Det motsvarar drygt 70% av alla jobb inom sektorerna medan de har bara ca8% av befolkningen.

1,4 miljoner är en del mer än 8% - men problemet kvarstår, mycket är onödigt centraliserat hit.

Helt Ok att utlokalisera vissa verksamheter tycker jag. För en del blir det problem, om man jobbar i nätverk med andra utanför sin arbetsplats är kanske dator och telefon inte tillräckliga för att fortsätta jobba på ett bra sätt. Möten och samtal är väldigt viktiga trots att vi har kommunikationsteknik idag.
*Felix matte*
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:24)
1,4 miljoner är en del mer än 8% - men problemet kvarstår, mycket är onödigt centraliserat hit.

OK...det visste jag, men jag fick siffrorna av en politiker och därför skrev jag ca 8% biggrin.gif
Taxus
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 22:29)

OK...det visste jag, men jag fick siffrorna av en politiker och därför skrev jag ca 8% biggrin.gif

Oj, rösta inte på den politikern!
biggrin.gif
Tesa
Det finns ju säkert betydligt bättre förutsättningar att hitta nytt jobb i Sthlm än i t.ex Dalsland....folk överallt ute i landet får leva med att flytta när jobb försvinner.....varför skulle det vara värre för en stockholmare???
Tycker att det är jätteviktigt att det flyttas ut jobb från storstäderna....centraliseringen är vansinnig...
T.o.m tidningen Land och Land Lantbruk har sitt huvudkontor i Stockholm.....
Sen visserligen är det väl fel att kalla de "nya jobb" men de är ju förmodligen nya för den regionen......
Och landsbygden och de mindre orterna tar oftast gladeligen emot stockholmare och deras familjer....Även om de "följer med jobbet" så skapas andra arbetstillfällen i barnomsorg, handel osv....folk ger bygden liv.....och det är väl meningen att HELA SVERIGE SKA LEVA
*Felix matte*
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:31)

biggrin.gif

Gör jag nog ändå tongue.gif Inte lätt för dem att hålla koll på allt wub.gif
Om vi nu ska vara ärliga så... inte har vi heller 100% koll på allt... eller?
*Felix matte*
LKAB:s gruvor finns i Malmfälten. Huvudkontoret i Luleå och Skattepengarna tar Stockholm hand om! ohmy.gif mad.gif

Jasså.. Lantbrukarna har också hamnat i storstan... kanske inte sååå överraskande sad.gif mad.gif
Taxus
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 22:35)
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:31)

biggrin.gif

Gör jag nog ändå tongue.gif Inte lätt för dem att hålla koll på allt wub.gif
Om vi nu ska vara ärliga så... inte har vi heller 100% koll på allt... eller?

Just om man svänger sig med något så exakt som siffror tycker jag det är illa om det är d u b b e l t så många invånare än vad personen påstod... Men det var sagt av mig med ett leende!

Det som jag tycker är brutalt med utlokaliseringen är att beskedet bara kommer så där över en natt. Det är i en del fall Sveriges främsta experter på sina områden och de får liksom bara veta att de är totalt utbytbara.
*Felix matte*
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:40)
Det som jag tycker är brutalt med utlokaliseringen är att beskedet bara kommer så där över en natt. Det är i en del fall Sveriges främsta experter på sina områden och de får liksom bara veta att de är totalt utbytbara.

Så är det också i "byarna" ... Det är i en del fall Sveriges främsta experter på sina områden och de får liksom bara veta att de är totalt utbytbara. sad.gif

förlåt att jag knöck en mening från sitt inlägg
Taxus
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 22:48)
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:40)

Så är det också i "byarna" ... Det är i en del fall Sveriges främsta experter på sina områden och de får liksom bara veta att de är totalt utbytbara. sad.gif

förlåt att jag knöck en mening från sitt inlägg

Läste att en majoritet i Norrland vill vara en egen stat, utanför EU dessutom. Är det verkligen så eller är det mer en markering mot ett självfokuserat Stockholm/Sydsverige?
*Felix matte*
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 22:53)
Läste att en majoritet i Norrland vill vara en egen stat, utanför EU dessutom. Är det verkligen så eller är det mer en markering mot ett självfokuserat Stockholm/Sydsverige?

Kanske inte vore alltför dumt att "bli sin egen" tongue.gif
Var läste du det?

Markering mot ett självfokuserat Sthlm/Sydsverige... Hmm.. behövs väl eg inte nån markering... bara stänga av norr om Gävle då stod ni er slätt. laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Skojar tongue.gif wub.gif
Taxus
Det var före jul jag läste om det, känns länge sedan och har glömt.

Vet inte hur det skulle gå för de olika landsändorna vid en delning, känns ju märkligt. Tycker så mycket som möjligt ska beslutas lokalt så på så sätt vore det ju bra.

En del uträkningar visar att stödpengarna norrut motsvarar värdet av Norrlands naturtillgångar ganska precis. Men det är en stor skillnad mellan att rå över sina tillgångar och att vara beroende av stöd.
*Felix matte*
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 23:13)

Vet inte hur det skulle gå för de olika landsändorna vid en delning, känns ju märkligt. Tycker så mycket som möjligt ska beslutas lokalt så på så sätt vore det ju bra.

En del uträkningar visar att stödpengarna norrut motsvarar värdet av Norrlands naturtillgångar ganska precis. Men det är en stor skillnad mellan att rå över sina tillgångar och att vara beroende av stöd.

Skulle vi här i norr få rå om våra tillgångar då vore vi rika och ni i övriga landet skulle få det jobbigt. tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Men.. vi "vänliga nordbor" delar med oss av allt det goda. biggrin.gif wub.gif
Taxus
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 23:19)
CITAT (Taxus @ 26-01-2005, 23:13)

En del uträkningar visar att stödpengarna norrut motsvarar värdet av  Norrlands naturtillgångar ganska precis. Men det är en stor skillnad mellan att rå över sina tillgångar och att vara beroende av stöd.

Skulle vi här i norr få rå om våra tillgångar då vore vi rika och ni i övriga landet skulle få det jobbigt. tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Men.. vi "vänliga nordbor" delar med oss av allt det goda. biggrin.gif wub.gif

Stöder era frihetstankar till 100%

laugh.gif
lolo
Agneta - du skriver så rätt så! Stödjer helt ditt resonemang! HELA Sverige måste leva, inte bara Stockholm med dess förorter! Vattenkraften kommer från Norrland, tänk så generösa vi varit mot er sörlänningar där! sleep.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Sollan
Det känns trist när hela problemet fokuseras på Stockholm. Det är vårt fel som har valt att bo / är födda i Stockholm. För att ett problem finns i Stockholmsonrådet behöver man inte ta det på allvar känns det som. T.ex finns det inga pengar att bygga om Nynäsvägen som är en mycket olycksdrabbad och hårt trafikerad väg.
Det är beklämmande när man partar om "vi" kontra "ni". Vi bor ju alla i Sverige eller hur....
Magnolia
CITAT (Sollan @ 27-01-2005, 08:05)
Det är beklämmande när man partar om "vi" kontra "ni". Vi bor ju alla i Sverige eller hur....

Absolut! Det är bättre att samarbeta än att konkurrera. Just därför tycker jag att statens jobb ska spridas över Sverige...
Tesa
CITAT (Sollan @ 27-01-2005, 08:05)
Det känns trist när hela problemet fokuseras på Stockholm. Det är vårt fel som har valt att bo / är födda i Stockholm. För att ett problem finns i Stockholmsonrådet behöver man inte ta det på allvar känns det som. T.ex finns det inga pengar att bygga om Nynäsvägen som är en mycket olycksdrabbad och hårt trafikerad väg.

Det är verkligen inte bara där det fattas pengar till vägbyggen...E6 blir motorväg här...till slut...fast mest stumpvis...och kanske....
En väg som förenar Oslo och Göteborg i en ganska välbefolkad del av landet.....en kostig bitvis med fruktansvärt mycket tung trafik....
Man reagerar nästan inte längre om det händer en olycka....den kallas inte "dödsvägen" för ingenting...
Folk som varit och kört bil i området runt Stockholm är ofta helförbannade eftersom det är bättre standard på många småvägar där än det är på vår "pulsåder"....
Naturligtvis är problemen lika allvarliga var i landet de än drabbar...men Stockholm riskerar iaf inte att dö om några hundra jobb försvinner....
Jag tror att man överlag har svårt att förstå andras verklighet...överallt i hela landet...
Sollan
CITAT (Tesa @ 27-01-2005, 12:33)
Jag tror att man överlag har svårt att förstå andras verklighet...överallt i hela landet...

Instämmer.
hav
CITAT (Tesa @ 27-01-2005, 12:33)
Folk som varit och kört bil i området runt Stockholm är ofta helförbannade eftersom det är bättre standard på många småvägar där än det är på vår "pulsåder"....

Ja, rättvist kan det nog aldrig bli. Det finns en liten slingrande och smal skogsväg i Stockholm, ( i Lill-Jansskogen), som många är hänvisade till när det är stopp i trafiken. Den har mera trafik per dygn än Öresundsbron!
unsure.gif
Bettson
Allt behöver inte vara negativt. Det ar stora skriverier för några år sedan när ridpsorförbundet skulle utlokalisera. De hade inte råd med kontoret i Stockholm.
FÖrbundet utlokaliserades till Strömsholm vilket passad verksamheten ypperligt.

Det visade sig att de som flyttat med var väldigt nöjda. De sålde sin villa i Stockholm och kunde för den få en mindre hästgård i trakten samt ny hästtransport och en husbil för pengarna. De lever flott idag.

Villa priserna i områdete steg markant och om ortsbefokningen numera vill kunna köpa ett hästställe så måste man nog besöka banken med gevär först. Helst anonymt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon