Ciczi
Hejsan.

Jag har köpt en ny hibiskus, en stickling. När denna nu är planterad så har jag tio exemplar. Ingen är den andra lik. Det tycker jag är skojigt. Men min sambo bara virrar på huvudet. tongue.gif det är tur att vi har gamla och breda marmorfönsterkarmar. laugh.gif

Vad vore livet utan hibiskusar? Alltid är det någon som blommar. wub.gif wub.gif

Ciczi
Fenja
Vilken läcker blomma din första hibiskus har! Jag får bara spinn på mina så jag har ingen nu, men det är roligt att se att du lyckas så väl!
Grattis! De är jättefina.
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Du har jättefina Hibiskusar, framförallt din första, woww, säger jag bara.../ Helen
Zazu
urvackra hibiscusar, min favvis är nr 2, den enkla vita.
Rossi
Ja, det var verkligen frodiga och fina Hibiskusar. Den näst sista i ditt album föll jag pladask för. Jag älskar de dubbla blommorna!

Köper du dina Hibiskusar i vanliga affärer eller har du några specialkällor?
Shaggy
Jag är också hopplöst förälskad i mina hibiskusar (3 st) men framförallt i den här. wub.gif wub.gif

Tyvärr blev inte kvaliten på bilden lika bra här som orginalbilden.

Dina hibiskusar var verkligen fina. Jag gillade den enkla vita väldigt mycket wub.gif
Ciczi
Ja visst är det underbara blommor. De är mina stoltheter och det var kul att höra att ni andra också gillar mina blommor. biggrin.gif

Den nästa sista i albummet är samma blomma som jag har i min signaturbild fast med ett par års mellanrum. Min första och största. wub.gif

Tyvärr finns inte hibiskusen på bild 2 med längre. Den dog av ett rikrigt elakt angrepp av ohyra. sad.gif

Jag har inga specialkällor där jag köper dem men några av de senaste har jag köpt från Hittarps handelsträdgård i Skåne genom en affär i Trelleborg. Någon är inköpt på Bauhaus också.
Men som princip köper jag inte blommor från vanliga mataffärer. Det ska vara affärer som vet hur man hanterar blommor och har rätt utrustning för dem.

De andra kommer från Blomsterhuset Europa i Trelleborg.

Men jag kollar noga på plantan innan jag köper den. Jag har mina krav och den ska givetvis se frisk och kry ut och inte för stabbig eller gänglig. Sedan har jag som princip att alltid plantera om plantan direkt efter inköpet eftersom krukan nästan alltid är full med rötter. Sedan får de vatten vid behov och näring med jämna mellanrum, även på vintern (max en gång i månaden då).

Den enda som jag inte vet var den kommer ifrån är Hibbe egentligen. Han köpte jag på torget i Växjö av en handlare där. Jag föll pladask för alla fyra gigantiska blommorna som blommade vid inköpstillfället. Ni kan tro att det väckte uppmärksamhet på bussen och i skolan, detta eftersom jag köpte honom på väg till skolan. När man blir förälskad kan man inte låta bli... wub.gif wub.gif wub.gif

Ciczi
Sulawesii
Min Hibiscus hatar mig.......
Ciczi
aj då Sulawesii... Vad har du gjort för ont för att bli hatad? ohmy.gif laugh.gif

Ciczi
Sulawesii
Vet inte..... men snart är den död..... bara hänger....

Hittade nåt jox på den för ett litet tag sedan och sprutade med ProvadoPlus. Kanske är det därför. sad.gif sad.gif sad.gif

Dör denna ger jag upp denna blomma..... har inte ditt fantastiska handlag med dem...... sad.gif
Ciczi
CITAT (Sulawesii @ 27-01-2005, 20:02)
Dör denna ger jag upp denna blomma..... har inte ditt fantastiska handlag med dem...... sad.gif

Fast jag har också haft ihjäl ett antal av dessa skönheter. Minst lika många som alla andra.

Ge inte upp utan pyssla om den. Snart är det dags att beskära och plantera om, och börja ge näring lite oftare.

Ciczi
Betty
Vilka jättevackra hibiskusar ciczi! Själv har jag inte haft någon större lycka med hibiskusar. De brukar så lätt få ohyra hos mig. Jag fick en gång för mååånga år sedan en nästan två meter hög hibiskus av min mamma,(p.g.a. flyttning) den hade helt fyllda mycket mörkt röda blommor, såg ut som snittrosor. Behöver jag tala om att den blev så full av svarta små odjur så jag var tvungen att slänga den... sad.gif Har aldrig senare sett någon så mörkröd och helt fylld hibiskus. huh.gif
kopernikus
Jag är också helt vansinnig i hibiskusar... Hur kan man inte vara det?
Det är en ständig jakt på nya sorter. Har 12 olika nu tror jag.
Bästa säsongen står för dörren, när man kan börja pyssla om dem ordentligt, och de börjar växa igen!! wub.gif
Ciczi
Har du sett kopernikus att man kan köpa hibiskusfrö från Impecta.... wub.gif wub.gif
Måste ju bara testa detta, inbiten hibiskusfantanst som man är... laugh.gif Hoppas att katalogen kommer snart... smile.gif

Ciczi
Sulawesii
En kompis och jag satte hibiscusfröer från Impecta förra våren. Det tog sig inte för någon av oss sad.gif .
Att det inte tog sig för mig kan man ju förstå, men min vän är en duktig odlare av denna underbart vackra växt.
Kanske var det en dålig omgång frön, bara (vi delade på en påse).
kopernikus
Jo jag har faktiskt köpt ett gäng. Gjorde det i fjol, men det blev aldrig av att jag satte dem då. Fanns liksom ingen plats. Men jag tänkte göra ett försök i år, när det blivit lite varmare. Annars tycker jag att det är enklast med sticklingar. rolleyes.gif
Dulcamara
Alla ni som odlar Hibiscus - är det någon som provat att fröså Hibiscus Sabdariffa (frö finns hos Impecta) med lyckat resultat? Skulle så gärna vilja ha den eftersom man använder blomman som krydda/medicinalväxt, jag gör ett jättegott örtte där den ingår. Men jag måste köpa torkade blommor för jag har försökt så den flera gånger men misslyckats. Någon gång har den grott, men oftast inte. Plantan har sedan inte klarat sig någon längre tid, tyvärr.
Mia, zon 3
Jag har nu två hibiskusar - en problemfri, och en som jag mordhotar ett par gånger om året så håller den sig också i skinnet. Tycker det verkar var stor skillnad mellan exemplaren - vissa tål ALLT, och vissa dör direkt.

Förresten - har en till! Ett litet pytteskott av en orange skönhet. Jag stal det i somras från en hibiskusträd som hade stam på säkert 10-12 cm i diameter. Det var mer än 50 år gammalt, och stod i ett växthus där de driver upp typ petunior och andra dussinväxter, och var en kvarleva från plantskolans förra ägare. Jag FICK ta skott av det, men det ska ju stjälas för att ta sig, så det gjorde jag. Hade inga fickor, så skottet hamnade i byxlinningen, och går nu under namnet "tros-blomman" i sambons vokabulär.... Har det stulits på så avancerat vis BORDE det ta sig, eller?
Ciczi
CITAT (Dulcamara @ 02-02-2005, 00:52)
är det någon som provat att fröså Hibiscus Sabdariffa (frö finns hos Impecta) med lyckat resultat?

Nej, har inte provat ännu, men ska definitivt göra det... har beställt frö nämligen.

Mia, den blomman borde ta sig...laugh.gif

Ciczi
Pia mitt i Skåne
CITAT (Dulcamara @ 02-02-2005, 00:52)
Alla ni som odlar Hibiscus - är det någon som provat att fröså Hibiscus Sabdariffa (frö finns hos Impecta) med lyckat resultat? Skulle så gärna vilja ha den eftersom man använder blomman som krydda/medicinalväxt, jag gör ett jättegott örtte där den ingår. Men jag måste köpa torkade blommor för jag har försökt så den flera gånger men misslyckats. Någon gång har den grott, men oftast inte. Plantan har sedan inte klarat sig någon längre tid, tyvärr.

Jag har sått Hibiscus sabdariffa och i nuläget är set väl 5-6 st små plantor som har tittat upp. Än så länge har de bara hjärtblad, men jag hoppas att de snart växer till sig lite mer. De kom upp efter bara några dagar och då fick de extra belysning så de inte blir så långa och raftiga.
Använder man själva blomman på växten? Jag trodde att det var frökapseln.
Pia
Kazooomse
CITAT (Mia, zon 3 @ 02-02-2005, 08:50) *
Jag har nu två hibiskusar - en problemfri, och en som jag mordhotar ett par gånger om året så håller den sig också i skinnet. Tycker det verkar var stor skillnad mellan exemplaren - vissa tål ALLT, och vissa dör direkt.

Förresten - har en till! Ett litet pytteskott av en orange skönhet. Jag stal det i somras från en hibiskusträd som hade stam på säkert 10-12 cm i diameter. Det var mer än 50 år gammalt, och stod i ett växthus där de driver upp typ petunior och andra dussinväxter, och var en kvarleva från plantskolans förra ägare. Jag FICK ta skott av det, men det ska ju stjälas för att ta sig, så det gjorde jag. Hade inga fickor, så skottet hamnade i byxlinningen, och går nu under namnet "tros-blomman" i sambons vokabulär.... Har det stulits på så avancerat vis BORDE det ta sig, eller?

Det var ett roligt inlägg, man skrattar gött åt det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon