Full version: Gingko
Virgo
Såg på en tysk kanal igår ifrån en stad där man planterat Gingkoträd på en affärsgata för ungefär 15 år sedan.
Nu visade det sig att 2 av träden var honträd och gav en massa frukter som ramlade ner på trottoaren. Dessa frukter blev ju naturligtvis söndertrampade och de var rätt så kletiga. Men det värsta är att frukterna lämnade ifrån sig en sån odör som är värre än hundskit.
Folk gick med nedkletade skor in i affärena där de efterlämnade "hundskiten" i heltäckningsmattorna. Nu så tvingades ansvarige stadsträdgrdsmästarn att såga ner de 2 honträden.
Dessa träd är tydligen jättesvårt att se könsskillnaden på och de ger frukt först efter 20 år.
Det är inte 1:a april jag har kollat. tongue.gif
Christer i Falköping
Har läst att den skall lukta något vidrigt, men å andra sidan skall den vara ätlig om jag förstått det hela rätt. Det är ju tur att den bara ger frukt om det finns hanträd också, eftersom man inte vet vilken sort man har laugh.gif
Christer.
*Felix matte*
Tur att tabletter med Ginko inte smakar som frukten luktar tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Emmaibäcka
Lustigt tongue.gif precis så var det i Chicago när jag var där för några år sedan, det var första gången jag fick se (och känna lukten av... wacko.gif ) Ginkons frukter.
Hannele
Lind luktade tydligen lika illa här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon