Full version: Fläder Beskärning
kristinasall
Hej!

Hur skall jag beskära mina fem fläderbuskar?
Grannarnas tujor växor bredvid och mellan mina buskar.

Hälsningar
Kristina

P.S. Titta gärna på fotografierna i mitt album D.S.
Cilla
Det beror på vad du vill uppnå med beskärningen. Fläder behöver inte beskäras för att bli så fina som de du har, eller för att leva längre, bära blommor eller bli starkare.

Måste man beskära gör man det på vårvintern. Man tar förstås döda grenar och om man måste, några av de äldsta grenarna, lite år från år. När man tar bort de äldre grenarna bildas det nya ganska snabbväxande. Beskärning av fläder är inte något man gör för att minska skottillväxten.

Själv tycker jag fläderbuskar är vackrast och ser friskast ut som obeskurna.
Hannele
Ja, kristinasall, det beror på, vad du vill, som Cilla säger.
Jag tycker dina fläder ser jättefina ut!
kristinasall
Hej igen!

Buskarna bär frukt och doftar härligt......och på hösten får fåglarna sin efterrätt.

De har vuxit olika fort och jag skulle vilja att de är ungefär lika höga.
Dels för att det är lättare att plocka blommor och bär och en utseendesak.
Några år efter planteringen var de så täta och bladlössen gillade buskarna lika mycket som oss. De är nu mycket färre...........

Jag fick ett tips om att bara spara en stam på varje träd. Vet inte vad beskärningssättet heter.

Hej igen!
Kristina

P.S. Under buskarna finns en gräsmatta som inte trivs speciellt bra.
Jag tar gärna emot tips där också. Jag tänkte mig först att lägga täckbark för att bli av med gräset och även ge näring. D.S.
smile.gif
CGB
Hej Cilla, varför beskära flädern på vårvintern och inte under JAS perioden?
Sommartorparn
Jag tycker dina flädrar ser fina ut. Flädern är ju av naturen en storvuxen och yvig buske (kan bli upp till 5 meter hög), och det brukar aldrig bli bra om man försöker beskära buskar mot deras natur. Vad gör det om du inte kommer åt att plocka alla bären? Fåglarna ska ju ha sitt.

Tipset att spara en stam på varje träd - visst finns det flädrar som ser ut sådana - men jag undrar om man inte borde ha gjort den beskärningen när buskarna var mindre. Nu får de stubbar som det kan gå röta i och så antar jag att det kommer upp en massa småskott därifrån. Vad säger beskärningsexperten?

Däremot kanske grannen inte är så glad för dina flädrar. Det ser ut som att tujorna är hårt trängda. Det kanske är en anledning till att hålla nere storleken på flädrarna. Kanske blir ni med tiden tvugna att ta bort någon. Dom står ju lite trångt mellan tujorna och en garageuppfart ser det ut som. Så flädrarna kan inte bre ut sina grenar åt det håller heller. Av den anledningen är det bra att flädrarna har sina kronor högt upp. Beskär du får du skotttillväxt på en lägre nivå.

Täckbark blir väl bra. Men varför inte en marktäckande växt som tål skugga. Exempelvis den där slingrande saken med blå blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon