Full version: Brännbar plastdunk?
Christoffer
I veckan bevittnade jag hur en 5-liters plastdunk som det varit
kokt linolja i, kastades in i elden, med förklaringen att det inte
är farligt för hälsan eller miljön.

Visserligen har jag hört talats om att vissa plastpåsar kan vara
brännbara och ofarliga, men plastdunkar?

Någon som vet något mer om det?
Caprice
Jag vet att jag läst ngnstans om liknande plast..

Typ ketchupflaskor (eller vad det nu var..) som ska gå att elda upp...

Så det stämmer säkert, finns det en sådan plast, så måste det väl även gå att göra dunkar av den... huh.gif

Caprice
KURT
Så läng det inte är PVC så är det nog OK, har det varit linolja i dunken så kanske det inte heller var bra att slänga den i återvinning eftersom det kan självantända.
ninnisky
CITAT (Christoffer @ 27-01-2005, 00:03)
I veckan bevittnade jag hur en 5-liters plastdunk som det varit
kokt linolja i, kastades in i elden, med förklaringen att det inte
är farligt för hälsan eller miljön.

De flesta plastdunkar tillverkas av samma material som plastpåsar, alltså polyeten (krångligt). Det är produtionsmetoderna som skiljer sig.
Plast generellt sett ger vid en total förbränning, d v s över 800 grader, koldioxid och vatten. Dessutom är värmefaktorn på plast mycket god.
Det absolut bästa sättet, enligt sakkunskapen, är att elda upp plasten och värmeåtervinna den i en sopförbränningsanläggning

Plast har ett oförtjänt dåligt rykte, men tänk bara på hur vi skulle kunna klara oss utan den. Jag tänker framförallt på sjukvården.

Ca 3 % av världens oljeproduktion går till plasttillverkning.

Det märks väl inte att jag jobbat i branschen............
Tapio
CITAT (ninnisky @ 27-01-2005, 10:43)
Plast generellt sett ger vid en total förbränning, d v s över 800 grader, koldioxid och vatten. Dessutom är värmefaktorn på plast mycket god.
Det absolut bästa sättet, enligt sakkunskapen, är att elda upp plasten och värmeåtervinna den i en  sopförbränningsanläggning

HalaJ!

Ööhh...här känner jag att det är dags att dra i bromsen lite.

Vad för plast pratar du om?
Det finns ju olika.
Det känns som att det du säger gäller termoplaster, men inte härdplaster.
Visst, Polyeten ger bara koldioxid och vatten, men härdplaster ger diverse äckel-päckel. Det är möjligt att det går att ta hand om allt sådant i en sopförbränningsanläggning, men jag skulle definitivt inte råda någon att slänga på härdplast på en påskbrasa el. liknande, så som man kan göra med t.ex. en PET-flaska.

Jag hade för mig att man brukar elda upp återvinnen termoplast medan härdplasten mals ner till fyllnadsmaterial till gjutning av nya plastgrejer

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon