Full version: Osmaklig konst
kristerh
Läste i dag i dagens Metro om en konstnär (Johanna Rytel) som gjort örhängen, smycken osv som föreställer aborterade tvillingfoster wacko.gif
denna konst kan beskådas på liljevalchs vårsalong i stockholm.
Konsten kallas "glada abortbarn"
så här säger hon: " Jag tyckte att det skulle passa bra att göra smycken, för då kan man bära med sig sitt glada abortbarn"
Tilläggas kan att hon blev känd för att utförde en stripteasedans inför kor som hon spelat in på video blink.gif
Vad gör man inte för att väcka uppmärksamhet med sin "konst" o bli känd!
kan man kalla allt för konst?
vad tycker ni?
krister
amaira
Jag tycker - eller tänker ibland i mitt stilla sinne - att ordet "konst" ibland fungerar som en förkorting av ordet "konstig".
I bemärkelsen "psykiskt knäpp" alltså rolleyes.gif .

Tror att konst många gånger kan vara en psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad variant av galenskap, som hålls "på rätt sida av gränsen" med hjälp av konsten.

Då kan det faktiskt dessutom bli ganska intressant... sleep.gif

Fast, att strippa för kossor ... vad kan det vara för konstigt. Eller för konst.
Gå naken bland korna, gör väl vem som helst rolleyes.gif sleep.gif . Jag menar, en varm sommardag i enskildhet och vid vatten, finns det något härligare än att slippa kläderna? Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.
adrian
Efter vad jag har hört så har många kända kontsnärer har ju slutat sitt liv genom självmord eller haft väldigt knepiga uppväxter/liv...

Det kanske förklarar varför de måste ha en sån konstig form av "konst" runt omkring sig...

Men att kalla något för "glada abortbarn"...

Hur J-A dum är man inte då???

Som förälder blir jag bara arg över ett sånt utlåtande...
kristerh
CITAT (amaira @ 27-01-2005, 10:03)
Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.

Är du säker på det? biggrin.gif
krister
renate
Det kalla jag inte för konst, bara smaklöst, min egen uppfattning. Men smaken är olika.
Caprice
Konst är någonting väldigt brett för mig, dvs det måste absolut inte vara pensel och tavla och liknande...

Konsten sitter i skaparens öga, det håller jag med om.. Det handlar till väldigt stor del att vara uppfinningsrik.. och nytänkande..!
Och att göra det på sitt eget sätt..

Däremot tycker jag det är enbart löjligt när en del, tex Johanna Rytel, gör saker enbart för att göra människor upprörda..
Det verkar snarare som hon har slut på fantasi...! Abort är någonting som man inte gör en utställning om...

Undrar dessutom hur många som besöker utställningen, förutom en o annan journalist...!

Däremot måsta jag säga att jag inte tycker strippning för kossor är så farligt... Tänk vidare..! Kul koncept..! Oskyldigt..
Det enda som är synd är att det säkerligen finns människor som drar parareller till djursex...
Om jag vore henne.. wink.gif så hade jag strippat för... Blåmesar..!
Ja kan nog tänka mej hur hon tänkte.. Hellre får hon strippa inför kossor, än ett gäng flåsande gubbar... unsure.gif

Caprice
Sylvia
Det är brist på omdöme, inte konst.
Konst ska enl. mitt tycke inte vara vulgärt utan den ska väcka lustkänslor, alltså man ska tycka att det som man ser är vackert och intressant.
Det finns ju konsnärer vars sågspån man kan undra på... han med blod i simbassäng, han som målar med bajs etc etc... det är inte konst tycker jag, utan ett desperat försök att bli känd med vilka medel som helst.
amaira
CITAT (kristerh @ 27-01-2005, 10:40)
Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.

Är du säker på det? biggrin.gif
krister

Har inte tänkt närmare på det, men de är ganska glosögda... är det därför!?? ohmy.gif

Instämmer med tyckandet att "glada abortbarn" känns högst osmakligt. Vad är egentligen tanken bakom? Finns det någon, mer djupare tanke menar jag. (inte att "bli berömd", utan att vilja säga något, visa på något)

Kanske en protest mot "en lättvindighet" vad gäller abort som "preventivmedel" i samhället?? En tendens att det inte är katastrof att inte skydda sig mot graviditet, därför att då gör man med "lätthet" abort istället?

Jag har ingen aning, jag bara "tänker". Ofta har ju konstverk något högst påtagligt som konstnären vill peka på, t.ex "osmakligheten" att ta allför lättvindigt på aborterade foster...`???

Funderar amaira...
amaira
Att "strippa för kossor" ... (igen. Tände tydligen på idéen rolleyes.gif )

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det! Men fjärrran från "porr", men med mycket sensualism och livsglädje.
Inte för att "vara sexig" för kossor - men för att känna friheten i själva livets varande.

Är det så farligt att vara naken... ??? Det handlar ju om sättet, (som alltid).
Fast jag tänker mig det som en naturig och ursprunglig "naturupplevelse", som att dansa ungefär.

Garanterat är i alla fall, att INGEN av er kommer att få se den synen tongue.gif !!!

Men för mig hör sensualism och livsglädje så intimt ihop. (medan porr, och än mer "rå-porr", inte gör det!)
kristerh
CITAT (amaira @ 27-01-2005, 12:35)
[

Instämmer med tyckandet att "glada abortbarn" känns högst osmakligt. Vad är egentligen tanken bakom? Finns det någon, mer djupare tanke menar jag. (inte att "bli berömd", utan att vilja säga något, visa på något)

Kanske en protest mot "en lättvindighet" vad gäller abort som "preventivmedel" i samhället?? En tendens att det inte är katastrof att inte skydda sig mot graviditet, därför att då gör man med "lätthet" abort istället?

Jag har ingen aning, jag bara "tänker". Ofta har ju konstverk något högst påtagligt som konstnären vill peka på, t.ex "osmakligheten" att ta allför lättvindigt på aborterade foster...`???

Funderar amaira...

Ja hennes tanke är tydligen att det var bra för barnet, det hade inte varit bra att föda ett barn halvhjärtat, de har det mycket bättre i himelen än om de hade fötts enligt henne wink.gif tilläggas att hom är för aborter, hon har själv gjort en och går omkring med en t-shirt med texten "jag har oxså gjort abort".
Visst är det bra med aborter om barnet är oönskat eller sjukt, men att sälja lyckliga abortbarn i form av smycken tycker jag är osmakligt.
krister
amaira
CITAT (kristerh @ 27-01-2005, 12:47)
Ja hennes tanke är tydligen att det var bra för barnet, det hade inte varit bra att föda ett barn halvhjärtat, de har det mycket bättre i himelen än om de hade fötts enligt henne wink.gif tilläggas att hom är för aborter, hon har själv gjort en och går omkring med en t-shirt med texten "jag har oxså gjort abort".

Jag hade visst lite för höga förhoppningar om hennes motiv.
De verkar ju mest vara att döva ett dåligt samvete.

CITAT
Visst är det bra med aborter om barnet är oönskat eller sjukt, men att sälja lyckliga abortbarn i form av smycken tycker jag är osmakligt.

Instämmer helhjärtat!!!
Magdis
Så jädra sjukt, har man inte större respekt för ett människoliv så borde man söka psykiatriskt hjälp.
Keya
Caprice! Du trodde att inte vårsalongen besöktes av så många ,bara en och annan journalist. Så är ju inte fallet .den är alltid mkt välbesökt.Tänker själv gå dit snart. Håller med om att det låter osmakligt med johanna Rytels örhängen.Annars gillar jag vårsalongen som i år har hantverkstema
kristerh
CITAT (Caprice @ 27-01-2005, 12:15)
Ja kan nog tänka mej hur hon tänkte.. Hellre får hon strippa inför kossor, än ett gäng flåsande gubbar... unsure.gif

Caprice

Fast det är väl de flåsande gubbarna som köper "konsten", i det här fallet strippfilmen. biggrin.gif
krister
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2005, 13:32)
Så jädra sjukt, har man inte större respekt för ett människoliv så borde man söka psykiatriskt hjälp.

Instämmer!
birgitek
Har ni varit o sett Liljevalchs vårsalong? I år skulle den ju fokusera på design. Ett av mina stora intressen. Ni som varit där, berätta! Det måsta väl finnas mycket annat än det i mina ögon ganska osmakliga "abortörhängena"
Birgit Ek
Snöflinga
Men Amira, nu är du väl ute och seglar unsure.gif

Tittade just in på småprat och såg ditt inlägg, brukar inte sakna ord men nu .......... Menar du verkligen vad du skriver blink.gif

Konst = konstig =psykiskt knäpp = psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad form av galenskap !!!

Här dras alla över en kam, hejochhå - anser du också att alla smålänningar är snåla, att finländare alltid bär kniv och att alla invandrare är kriminella...... jag bara undrar unsure.gif

Kontentan av det hela är att alla med konstnärliga yrken är mer eller mindre rubbade..... unsure.gif unsure.gif unsure.gif

Att det sedan finns avarter som även jag tar avstånd från är en annan sak. Detta avspeglar sig dessutom, tråkigt nog, i de flesta yrkesgrupper.

Se dig omkring, vore inte livet bra andefattigt utan alla sköna ting som omger oss, även om du tycker vi är galna wub.gif wub.gif wub.gif
Berith
Hoppsan... sleep.gif
birgitek
Snöflinga, du har fullständigt rätt, förutom att konst nödvändigtvis inte behöver vara vacker. Att väcka känslor, att provocera, att utmana m.m är väl också meningen med konst. På sätt och vis kan jag t.o.m tycka dom omtalade "abortörhängena" är berättigade. De lämnar ju ingen oberörd.
Och det är väl det som är syftet:
Birgit Ek
P.s Själv tycker jag nog att dom är osmakliga, men berörd blir jag.D.s
amaira
Jag tycker - eller tänker ibland i mitt stilla sinne - att ordet "konst" ibland fungerar som en förkorting av ordet "konstig".
I bemärkelsen "psykiskt knäpp" alltså rolleyes.gif .

Tror att konst många gånger kan vara en psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad variant av galenskap, som hålls "på rätt sida av gränsen" med hjälp av konsten.

Hej Snöflinga!

Ja, jag menar vad jag skriver. Men

1. Det står också "ibland", vilket är lika med att jag inte drar alla över en kam, och

2. Jag syftar faktiskt inte till någon annan, utan till mig själv ... sleep.gif .

Det finns tillfällen då jag känt att jag varit på väg att "bli galen", att jag helt enkelt, varken klarar av mina känslor eller vetat vart jag ska ta vägen.

Även om min "konst" aldrig hamnar på Liljevalchs, så har den ändå varit som mest "uttrycksfull" vid sådana tillfällen, OCH en utmärkt och ofarlig kanal för att hantera mina känslor.

För att skapa konst är väl inte förbehållet etablerade konstnärer?

"Känslor spelar till känslor" dessutom, människor reagerar ofta mer på sådant som knyter an känlsomässigt inombords på något vis.

Vilket inte minst denna tråd visar på rolleyes.gif, vare sig det är positivt eller negativt.

Bra att du reagerar Snöflinga, så jag får förklara mig. För givetvis menar jag inte att alla konstnärer är psykiskt sjuka - det blir ju för tokigt!!!

Om jag ser mig omkring, tycker jag livet och världen vore bra andefattig, om det saknades variation i människors varanden och uttryckssätt.

Kram wub.gif
Snöflinga
Birgitek, håller helt med dig smile.gif Nej, konst behöver inte vara bara vacker... Vad som är "fult" eller ej ligger i betraktarens öga.

Amaria, blev upprörd av att du generaliserade en hel yrkesgrupp, ej bara bildkonstnärer. Även om jag själv tillhör detta skrå .....

Tror att det är en försvinnande liten del av alla konstnärer som är psykiskt sjuka, vet ingen. Jag och mina kollegor är högst "normala" personer, förutom att vi kanske ser omvärlden genom bildögon..... Ibland när jag ser ett ansikte tänker jag på vilka färger jag skulle använda...

Har undervisat i bild, både barn och vuxna, Med ambitionen att det skall vara lustfyllt. Inget är dåligt, ville bara förmedla glädjen att skapa. Det tror jag att jag lyckats ganska bra med. Så amaria, fortsätt att måla, inte bara när du känner dig "galen" tongue.gif

Kram tillbaka. I går natt när jag stängt av datorn, började jag skissa på dig - dansande naken bland korna biggrin.gif
zaaritha
Jag borde nog inte säja nå´t här--men kan--som vanligt--inte "hålla truten".
Jag tycker inte att det är konst, när nå´n virar in grejer i papper, o dyl--
t.ex.
Eller detta med aborterade barn!
Eller--fotoutställningar med krigsoffer, o dyl.
Jag är en enkel själ--som uppskattar t.ex. Vargens konst!!
Samt konst där jag ser natur, djur o s v.
Men--det är ju inte "fint"........
Snöflinga
Hej Zaaritha, du då finns det många "enkla själar" gudskelov, i vårt avlånga land, säkert en klar majoritet tongue.gif

Vaddå fint ????????????? Vem bestämmer det sad.gif
zaaritha
Ja--det finns alltid någon som "bedömer" vad som är "fint" eller "inne"......
Taxus
CITAT (birgitek @ 27-01-2005, 20:22)
Har ni varit o sett Liljevalchs vårsalong? I år skulle den ju fokusera på design. Ett av mina stora intressen. Ni som varit där, berätta!

Var där i förrgår, det var smockfullt på hela museet. I detta kaos måste en konstnär synas antar jag - och bli uppmärksammad av journalisterna. Men jag hoppade över att granska ´glada abortbarn´, jag är inte journalist...

Kände mig väldigt traditionell, gillade bäst en lammunge i stengods från Gotland, en fint graverad benask från Lappland och en stol av skiktlimmat trä/svartmålat böjd metallrörsstomme.

Smaken är ju olika, och konst har alltid provocerat.
zaaritha
Du verkar ha "vettig,folklig" smak!
birgitek
Zaarita, måste bara fråga vad du menar med "vettig" smak, och finns det i så fall "icke vettig" smak????
Birgit Ek
P.s. Undrar eftersom konst och design betyder mycket för mej.D.s
amaira
CITAT (Snöflinga @ 28-01-2005, 23:19)
I går natt när jag stängt av datorn, började jag skissa på dig - dansande naken bland korna biggrin.gif

Ååååhhhh *vill se, vill se* wub.gif

Kan du inte pm:a mig, om du inte vill lägga ut bilden här?

Som "modell" borde jag väl få se den????? eller hur? *vill se* wub.gif
Berith
och jag är mest nyfiken på hur korna reagerade... finns det kanske bilder på det också? wink.gif

tongue.gif
Sollan
Var på Moderna Museét för att ta del av de omtalade konstsamlingarna. Personligen kan jag inte se det konstnärliga i två gipsskivor med igenspacklade skruvhål eller förstå meningen med en hög bråte på gården som jag först trodde var kvarlämnat skräp från byggnationen.... men som visade sig vara en "installation". blink.gif
Omgavs också av vad jag kallar "kulturmaffian" som förtjust ackade och oooade över sådant
Blev på gott humör över detta men "konsten" den lämnade mig kall....
Posse
I onsdags tog jag för en gångs skull och - i ivrig väntan på serien "William och Mary" - tittade på, enligt SVT:s tablå:

CITAT
Bästa formen
Magasin om form och design. Del 10 av 16. Staffan Bengtsson sitter i studion tillsammans med panelen Hedvig Hedqvist, Sissi Westerberg och Jonas Lindwall. På dagordningen står Vårsalongen på Liljevalchs konsthall i Stockholm, skönhetsråd lite varstans, design för krissituationer, vårt behov av IKEA samt sensualism till tusen! I programmet berättas också Historien om en stol. Har eller har inte Nike Karlsson på Gotland plagierat Karin Larssons berömda gungstol från Sundborn? Och kommer programledaren Staffan Bengtsson att krypa tilll korset och be Nike Karlsson offentligt om ursäkt?

Programmet var väl någorlunda intressant men efter en stund började jag känna typ början till sjösjuka. Orsaken var att mycket - kanske det mesta - i programmet var "filmat" med mer eller mindre ständigt svajande kamera. Det såg ut om om scenariot på tv-skärmen gungade typ 5 - 20 cm hit och dit mest hela tiden. Och detta trots att det väl var inspelat i studion som nämns i tablån. wacko.gif

Jag tar för givet att svajandet var fullt avsiktligt, och tänkt som ett extra "konstnärligt" "mervärde".... eller? unsure.gif
Ralf
"Om man ser en hundskit på gatan vet man inte om man ska sparka undan eller om det är en "installation""
Charlie Norman
Berith
CITAT (Ralf @ 29-01-2005, 14:04)
"Om man ser en hundskit på gatan vet man inte om man ska sparka undan eller om det är en "installation""
Charlie Norman

rolleyes.gif

Fast var det inte nånstans som en kommun städade bort nåt "konstverk" för dom trodde det var skräp?
birgitek
"Omvänd snobbism" ????????
Birgit Ek
*Felix matte*
Installationer biggrin.gif

Tror nog "installeras" en hel del hos oss alla.

skinnjackan laugh.gif

min hänger i garderoben, kanske skulle man "installera" den på rumsväggen istället. tongue.gif laugh.gif

förlåt... men jag kan inte tycka att sånt är konst.
Berith
Gillade den här bäst laugh.gif och så är den ju svensk!

"Erik Dietman (Swedish, 1937-), The Unwell Saw, 1961, saw and bandage, 5 x 51 x 12 x 0 cm, Georges Pompidou Center, Paris."

Sylvia
CITAT (Berith @ 29-01-2005, 10:46)
och jag är mest nyfiken på hur korna reagerade... finns det kanske bilder på det också?  ;)

tongue.gif

Dom tog det säkert ko-lugnt, de är ju själva nakna, också!!! tongue.gif
amaira
CITAT (Sylvia @ 29-01-2005, 19:30)
CITAT (Berith @ 29-01-2005, 10:46)
och jag är mest nyfiken på hur korna reagerade... finns det kanske bilder på det också?  wink.gif

tongue.gif

Dom tog det säkert ko-lugnt, de är ju själva nakna, också!!! tongue.gif

Tsst, korna håller sig i skinnet tongue.gif .

Idén smittade, så nu skissar jag också på motivet rolleyes.gif .
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 29-01-2005, 19:37)
Idén smittade, så nu skissar jag också på motivet rolleyes.gif .

Lova att vi får se den när du är klar... Snälla sleep.gif wub.gif
Snöflinga
Yes, birgitek, där slog du huvudet på spiken i ditt tidigare inlägg tongue.gif
Snöflinga
Kul amaira, roligt att jag kunde inspirera dig ! Vi får visa våra alster så småningom biggrin.gif Just nu jobbar jag på ett annat projekt, men skall återkomma till "den nakna vilda bland kossorna" vad det lider...

Sedan undrar jag: Vi är ju alla odlingsintresserade här och vad jag förstått finns ambitionen att skapa en för oss, så estetiskt tilltalande trädgård som möjligt........... Skrutt samma om det är en röra med färger och formen, men huvudsaken att vi trvs och har roligt under tiden ....
Det är ju också att måla, om än med växter .......
Sulawesii
smile.gif Tur att man kan måla med blommor när man är rutten med penseln.
*Felix matte*
CITAT (Sulawesii @ 29-01-2005, 22:00)
smile.gif Tur att man kan måla med blommor när man är rutten med penseln.

Så rätt! wub.gif
amaira
Snöflinga!
Jag har haft något att fundera över, från och till, efter dina ord.

Jag tycker visserligen om grodor, men inte att ha dem inombords - och där låg bestämt en liten padda och jäste... tongue.gif .

Plockade fram den i dagsljuset, och tänka sig, den sprack sleep.gif .
Vill bara säg tack för hjälpen med saneringen wub.gif .

Kramisar.
Snöflinga
Jamensåbradå, det var så lite men lova mig att fortsätta att måla.
även när du är go och glad............. rolleyes.gif

Kramisar tillbaka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon