|
Emmaibäcka
27-01-2005, 13:15
Nu har jag varit ute i det vackra vintervädret, fick inspiration från en tråd där jag läste om att ta sticklingar nu. Planen var att ta lite forsythia, gullregn osv, som är rätt lättrotade. Nu kom jag dock hem med följande dessutom: Småbladig trollhassel, Småbladig klätterhortensia, Snöbollsbuske, Alpvide, Vinterrossling, Kopparlönn, Blå järnek, Viburnum Prunifolium, Hybridkejsarolvon mfl... Vad tror ni om det...? är det något som går att få rötter på nu  och isåfall, har ni några tips på att lyckas?
Lena i Torslanda
27-01-2005, 13:40
Kopparlönnen kan du iaf glömma!! Jag har aldrig hört att någon lyckats med att sticklingföröka lönnar. Tyvärr, för det finns flera som jag skulle vilja ha. Ett sätt att föröka lönn (förutom sådd) är att göra ett snitt i barken på en gren, bädda in i mossa eller torv och plast runt om. Hålls fuktig, efter ett år så har det ev. blivit rötter i snittet och grenen kan skäras av och planteras. Något omständig procedur .
Caprice
27-01-2005, 13:50
Håller med Lena, tyvärr... Det går även med avläggning, där det är möjligt...
Caprice
Förvedade sticklingar tas från stammen av lövfällande träd och buskar under viloperioden, men det brukar lyckas bäst vid lövfällningen eller strax innan knopparna brister. Mitt i vintern har de inte så stor förmåga att bilda rötter.
Trollhassel förökas lämpligen med luftavläggare.
Järnek är lämplig att förökas med axillsticklingar.
Skottavläggning kan vara ett annat (om än besvärligt) sätt att föröka en del lönnarter. Metoden kräver en moderplanta som bara odlas för förökning.
Ludvig Johansson
27-01-2005, 14:41
Om du köpt plantor kan du ställa dem lite varmt så de börjar piggna till och sedan ta sticklingar. Städsegröna ska man kunna ta sticklingar på när som helst, men det funkar säkert bäst vid vissa tider. Järnek och olvon har jag förökat via sticklingar, de andra har jag inte erfarenhet av.
Förstår inte att så många lyckas med sina sticklingar. Jag läser hur man ska göra men om en av femtio börjar växa så är jag jätteglad.
Farbro-Barbro
28-01-2005, 15:07
Våran granne har en lönn, vilken sort vet inte jag. Men i somras upptäckte vi att en liten kvist från denna växte inne i våran häck. Vi tog upp den med roten och planterade om den. Den sköt några nya skott på hösten så den verkar ha klarat sig. Hoppas det för det "trädet" tillägnade vi vår son som föddes i maj  Vi får se hur den ser ut nu till våren när snön har smält bort. Mvh Farbro-Barbro
CITAT (Farbro-Barbro @ 28-01-2005, 15:07) Våran granne har en lönn, vilken sort vet inte jag. Men i somras upptäckte vi att en liten kvist från denna växte inne i våran häck. Vi tog upp den med roten och planterade om den. Den sköt några nya skott på hösten så den verkar ha klarat sig. Hoppas det för det "trädet" tillägnade vi vår son som föddes i maj  Vi får se hur den ser ut nu till våren när snön har smält bort. Mvh Farbro-Barbro Jag är rätt säker på att er sons träd är ett alldeles eget individ, frösådd från grannens lönn - och inte en kvist som slagit rot. Lönnar är bra på att fröa av sig!
CITAT Men i somras upptäckte vi att en liten kvist från denna växte inne i våran häck Ja... det måste ju bara vara en som grott från ett frö. Här i min trakt, under några buskar, 5-6 meter från där en lönn stod, hade ett par små lönnar växt upp. På gräsmattan antar jag att de inte är så bra att konkurrera ut, och gör de det så är ju gräsklipparen på dem före de kommit nån vart.  Men att en kvist skulle blåst av, landa i en häck, slå rot och börja växa låter ju nästan omöjligt.
SWE_Monstro
24-02-2008, 08:30
Hejsan...
skall ta ett gäng sticklingar från en järnek som har blivit för stor för sin plats, ovan skrivs "Järnek är lämplig att förökas med axillsticklingar."
jag har googlat lite på detta och har förstått att axill är själva förgreningen, men axillstickling hittar jag ingen beskrivning på...
kan någon vänlig själv förklara detta begrepp?! Är även mycket tacksam för alla andra tips och knep som kan ges i sticklingstagande av järnek, tex när detta är lämpligt... någonstans läste jag att ett bra tillfälle kan vara precis innan knoppning, hur tolkar med det på en vintergrön växt? framförallt denna vintern när nya blad verkar ha kommit under hela perioden!
vänliga hälsningar
//Calle
MariaÖrebro
24-02-2008, 15:56
Nån som har erfarenhet av trollhassel? Tänkte knipa en kvist från mamma...
mamamaggan
24-02-2008, 18:51
Jag har tagit sticklingar för inte så länge sedan och lyckats bra iaf hittills.
Tog från en rosbuske , hassel och fläder .
Så här gjorde jag :
- Satte kvistarna i vatten några dagar
- Klipte ner dem i c:a 1 dm långa bitar
- Stoppade ner dem i krukor ( nära krukkanten) med vanlig blomjord ( som var rejält fuktig )
- Ställde krukorna under lysröret , som lyser 14 tim/dygn.
Nu har de flesta tagit sig och har gröna små blad. Häromdagen tog jag även sticklingar av schersminen och en bok. Boksticklingen låter jag stå i vatten tills den har rötter , har jag gjort förr och det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|