|
Bettson
27-01-2005, 14:16
Mitt hem är min borg. Jag jagas av telefoner hela dagarna och när jag väl slutat jobba så stängs firmatelefonerna av. Då börjar kvällsterrosiseringen i form av hemförsäljning. Detta har ökat sista året något enormt. 8 av 10 telefonsamtal är just hemförsäljare och insamlingsorganisationer. Svåra att avbryta och inte alltid trevliga och på något sätt lyckas de ringa på enbart väldigt olämpliga tillfällen. När man är sen till doktorn eller skall ut på kundbesök och så. När man säger att man inte har tid så KRÄVER de att man skall uppge en tid när man är tillgänglig. Nu är det ofta stackars ungdomar som har sitt första jobb, dåligt betalt och provisionsavlönat är det också. Liten livserfarenhet har stackarna så man försöker hålla tand för tunga hur irriterad man än blir. Fast jag lyckas i ärlighetens namn inte alltid. Oftast är det när jag inte blir respekterad för vad jag säger så kan humöret rinna på. Räcker det inte att säga nej tolv gånger så blir jag sur. Vi har funderat på att skaffa hemligt telefonnummer men min man behöver finnas tillgänglig i telefonkatalogen. Man tänker också på ifall det skulle hända barnen någon olycka och sjukhuset inte skulle få tag på oss för att vi har hemligt telefonnummer. Så blev jag tipsad av NIX. Har hört ordet förut och inte satt mig in i vad det är men nu blev det dags. Gratis registrering och om tre månader skall all hemförsäljning från företag där jag inte är kund tidigare upphöra. Registreringen är gratis. Företagen som sysslar med telefonförsäljning till privatpersoner är skyldiga att kontrollera mot NIX registret om personen man ringer till är spärrad elelr inte. Det gör att ju fler som registrerar sig desto hårdare blir trycket på de som inte gör det. Detta är förmodligen orsaken till att frekvensen av samtal ökat sista året. Så alla som är som jag lite tröga på att ta reda på saker tex vad NIX är så registrera er gärna. Tack vare detta register så slipper vi förhoppningsvis ha det som i USA. Där ringer företag upp och kopplar till en bandspelare som läser upp budskapet. Svarar du så har du två möjligheter att komma loss. Ha telefonen blockerad i en halvtimme medan bandspelaren rullar på eller svara ja. Då plockas luren upp av en riktig person som tecknar order. Jg har vänner i USA som aldig lyfter telefonluren om de inte vet vem som ringer. Hu vad hemst. Om tre månader skall hemfriden lägra sig över huset, jippi
ninnisky
27-01-2005, 15:09
Anmälde mitt nummer till NIX för ett par månader sedan, jätteskönt. Jag har visserligen inga problem att snabbt avsluta ett samtal som jag inte vill ha, men att springa fram till telefonen är ju illa nog, speciellt om man är ute med jordiga händer!
Eva i Stuvsta
27-01-2005, 15:11
Jag gjorde det också, för ett par år sen - och rekommenderar det varmt. Det verkar som om vissa telefonnummer är särskilt utvalda, och om man inte blivit utsatt för det fattar man nog inte hur jobbigt det kan vara... jag var som du, försökte vara snäll för att de är så unga och tydliga nybörjare & det blev bara värre! Men exempelvis sifo ringer fortfarande - senast igår...
Bettson
27-01-2005, 15:24
Undantagen från spärren är om man varit kund tidigae hos en firma, då får de ringa. Likaså marknadundersökningsinstitut. De sägs visst göra någon samhällsinsats och man förrycker derasstatistiska underlag. Jag har perioder av ganska svår värk och då sover jag dåligt på nätterna. Det bruakr få till resultat att jag kollapsar mer eller mindre en kväll i veckan törnar in klockan sju och sover klockan runt. Jag har supermcyket att göra denna vecka och arbetsschemat är hårt. Klocka jsu törnade jag in i förrgår kväll. sover en och en halvtimme. Så kommer sonen och väcker mig för det var ett jätteviktigt samtal från någon som hette Miriam. Det viktig samtalet var att hon ville sälja underkläder. Det här var en vuxen person i alla fall och jag blev inte fin i mun. Sedan så hade jag sovit lite grann och det innebar att jag inte kunde somna om på kvällen. Ligger vaken en hel natt och oroar mig över allt jag måste göra och att huvet måste var frächt också. Somnar ungefär klockan fem på morgonen och måste vakan klockan sju. Hela arbetsdagen igår gick till spillo. Försökte jobba men det gick inte. Så nu är jag ännu mera stressad över hur jag skall hinna och ingenting blir gjort. Jag tror jag skall kunna koncentrera mig ikväll när jag kan slå av firmatelefonenra så får vi se. Eller också blir det som förra fredagkvällen. Loggar ur efter en hård arbetvecka, orkar inte laga mat utan har köpt en pizza, har slagit upp ett glas vin till mig och gubben. Det är veckans bästa timmar då vi debriefar varandra angående veckan och släpper arbetet. Då ringer telefonen...... Tänk vad skönt att slippa.
kristerh
27-01-2005, 15:47
Jag anmälde mig oxså för ett par år sedan, och det är så skönt att slippa dessa fritidsterrorister, för det är ju precis vad de är Numera används min telefon till det den är avsedd för... Det verkar som vissa företag har satt i system att terrorisera speciellt pensionärer  min faster blir uppringd en gång i veckan av tele2 som vill att hon skall byta till dem, fast hon säger att hon inte är intresserad så säger de bara; då ringer vi ingen om en vecka, "gör inte det jag vill inte ha era tjänster" men ändå ringer de... det verkar som om de har gett sig den på att pensionärer är lätta att övertala om inte annat så med tjatmetoden. nu anmäler jag även henne till nix  men hon blir väl inte av med dem ändå krister
Bettson
27-01-2005, 15:51
Jag tror att vissa bokstäver också är speciellt utsatta. Vi har L i efternamnet. Min bror som har R ringer det sällan hos. kanske är det så att ny personal får börja på A och de slutar innan R så han klarar sig.
kristerh
27-01-2005, 15:56
CITAT (Bettson @ 27-01-2005, 15:51) Jag tror att vissa bokstäver också är speciellt utsatta. Vi har L i efternamnet. Min bror som har R ringer det sällan hos. kanske är det så att ny personal får börja på A och de slutar innan R så han klarar sig.  Fast min fasters efternamn börjar på å krister
Inga från Närke
27-01-2005, 16:40
Vi har också registrerat ett tel.nummer i alla fall som har en sådan där automatisk uppringning som man blir fly förb..... på när man svarar och ingen finns i andra ändan. Får se om det hjälper men det har inte blivit tyst ännu från den men det är bara någon vecka sedan vi gjorde det.
Annars tycker jag de som ringer har varit trevlig när jag upplyser om att jag inte är intresserad, om de fortsätter gagga lägger jag på luren direkt eftersom jag upplyst dem om mitt ointresse.
Är det någon som vet hur det fungerar när man flyttar? Jag har samma nummer, men jag tycker det har börjat komma en del försäljningssamtal igen. Registrerade mig hos NIX för flera år sedan. Går de inte bara på nummret utan adress också?
Jag har också registrerat mig hos NIX efter att tröttnat på att det ringde flera gånger per dag från en massa företag. Tyvärr så finns man ju redan i registret hos några och då gäller inte NIX. Men numera är det mest såna som tigger pengar som ringer och de kanske inte behöver bry sig om NIX? Åtminstone inte om man har skänkt pengar dit tidigare.
*Felix matte*
27-01-2005, 17:58
Vi har haft NIX i några år... första tiden ringde en del och tiggde pengar (hade tidigare skänkt) och några som ville sälja olika saker men de avslutade snabbt när jag frågade hur de vågade ringa till mig som har NIX.
Jag blev fly förbaskad på en som ringde när jag var som absolut tröttast och slitnast i höstas......på en söndag till på köpet och jag hade precis vält i soffan och somnat till efter en helvetesvecka och körig förmiddag.... Jag frågade om man aldrig skulle få en chans att var i fred...är inte ens söndagar heliga längre......"Oj då...jag kanske störde".....svarar puckot....sen lämpar det sig inte för skrift vad jag sa..... Ska absolut anmäla mig till NIX.....för jag är såååå trött på eländet... Fanns det nån länk här eller nån som har den....
CITAT (Bettson @ 27-01-2005, 14:16) Nu är det ofta stackars ungdomar som har sitt första jobb, dåligt betalt och provisionsavlönat är det också. Liten livserfarenhet har stackarna så man försöker hålla tand för tunga hur irriterad man än blir. Fast jag lyckas i ärlighetens namn inte alltid. Oftast är det när jag inte blir respekterad för vad jag säger så kan humöret rinna på. Räcker det inte att säga nej tolv gånger så blir jag sur. Jag blir också väldigt irriterad på telefon-sälj-samtal som ofta verkar komma i stim. Men jag kan även, precis som Bettson, känna medlidande för de ungdomar vars jobb är att försöka få kontakt med alla oss som inte orkar prata med dem. Dessa ungdomar har också ofta arbetsledare som sitter och lyssnar på samtalen för att höra hur de "sköter sig", hur de klarar sitt jobb. Om de inte säljer tillräckligt bra så kan de mista jobbet, det är kanske därför de ibland verkar överdrivet angelägna... Just därför försöker jag att vara trevlig i samtalet men ändå inte göra det så långt.
CITAT (Bettson @ 27-01-2005, 15:24) Undantagen från spärren är om man varit kund tidigae hos en firma, då får de ringa. Fast bara ett år efter. NIX gäller även tiggarsamtal.
Det skall jag oxå göra ringa NIX.... Kanske någon av er som har det nr eller vart man kan hitta det ?
Tack på förhand , för tokig blir man på alla dessa som ringer.
nix registret Här har du hemsidan. Jag avsade mej telefonreklam för något år sedan. Dessutom avsade jag mej adresserad reklam också. Skönt.
kristerh
28-01-2005, 09:23
CITAT (rutis @ 27-01-2005, 16:54) Är det någon som vet hur det fungerar när man flyttar? Jag har samma nummer, men jag tycker det har börjat komma en del försäljningssamtal igen. Registrerade mig hos NIX för flera år sedan. Går de inte bara på nummret utan adress också? Nej, de går bara på telefonnumret. krister
Yin o Yang
28-01-2005, 10:08
CITAT (estet @ 28-01-2005, 02:17) Dessutom avsade jag mej adresserad reklam också. Skönt. Om man ringer 020-55 70 00, kan man enkelt få hem blankett om detta. Är så skönt att slippa få brevlådan full
Det är faktisk rätt irriterande när de ringer så mycket och vill skicka underkläder... Häromdagen ringde en kille och frågade efter min sambo...(?). Sen visade det sig att han ville skicka trosor till henne... När han inte ens talade om vem han var eller vad han ville så blir jag arg på det sätt de ringer runt... Men hon lade på innnan jag hann skälla ut honom...
CITAT (kristerh @ 28-01-2005, 09:23) CITAT (rutis @ 27-01-2005, 16:54) Är det någon som vet hur det fungerar när man flyttar? Jag har samma nummer, men jag tycker det har börjat komma en del försäljningssamtal igen. Registrerade mig hos NIX för flera år sedan. Går de inte bara på nummret utan adress också? Nej, de går bara på telefonnumret. krister Bra, då ska jag skälla på den nästa gång de ringer.
fruberglund
28-01-2005, 10:58
CITAT (adrian @ 28-01-2005, 10:40) Det är faktisk rätt irriterande när de ringer så mycket och vill skicka underkläder... Häromdagen ringde en kille och frågade efter min sambo...(?). Sen visade det sig att han ville skicka trosor till henne... Det roliga är att de säger att det är gratis också...bara portot som kostar 39 kr...jamen då är det väl för f-n inte GRATIS...aaaargggghhh. Vi fixade också Nix efter att ha blivit bombarderade förra våren. Först ingenting, sen upp till ett par samtal om dagen, tror de måste ha ett gemensamt register på folk de ringer upp eller nåt. Nu ringer det aldrig nån försäljare längre, det är såååååååååååååååå skönt!
zaaritha
28-01-2005, 21:26
Vi får ändå samtal fr försäljare..........
Bettson
28-01-2005, 22:20
Jag pratade med min son som är familjens telefonsvarare. När jag gjorde bedömningen 8 av atio telefonsamtal så var den helt fel. Sonen berättade att det var ungefär 1 av fem som han verkligen kom och besvärade oss föräldrar med. Det var de 20% som han inte lyckades bli av med. Det skall bli så skönt att slippa.
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2005, 22:28
Så himla många telefonförsäljare ringer till mig, men ringer de till mig har jag inget medlidande är jag inte intresserad säger jag det snabbt och slänger på luren, har jag lust och bråka med någon hänger jag kvar, ofta är det de där som ska ge något gratis men man måste betala portot då brukar jag förklara begreppet gratis och sedan slänga på luren.
De som jag har problem med är statistiska centralbyrån, jag vet inte hur många gånger jag har blivit utvald att deltaga i deras undersökningar nu senast ville de att jag skulle deltaga i någon undersökning där det skulle komma hem en person till mig och intervjua mig och då tyckte jag att jag fått nog och vägrade vara med i deras undersökning. Även syrran har blivit utvald en himla massa gånger och svara på div. undersökningar.
*Felix matte*
28-01-2005, 22:42
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2005, 22:28) De som jag har problem med är statistiska centralbyrån, jag vet inte hur många gånger jag har blivit utvald att deltaga i deras undersökningar nu senast ville de att jag skulle deltaga i någon undersökning där det skulle komma hem en person till mig och intervjua mig och då tyckte jag att jag fått nog och vägrade vara med i deras undersökning. Även syrran har blivit utvald en himla massa gånger och svara på div. undersökningar. Du får gärna skicka dem hem till mig Det är jäättelänge sedan SIFO och andra ringde mig... jag gillar såna undersökningar och svarar aldrig som jag eg. tycker utan ser hur samhället ser ut just då och vad majoriteten tycker... sen tycker jag tvärtemot Alla dessa institut är bara till för att några ska få något att göra och inkomst så de slipper A-kassa. Än har jag inte träffat på någon som gett ärligt svar i dessa undersökningar.
CITAT (estet @ 28-01-2005, 02:17) nix registret Här har du hemsidan. Jag avsade mej telefonreklam för något år sedan. Dessutom avsade jag mej adresserad reklam också. Skönt. 1000- Tack för hjälpen
zaaritha
29-01-2005, 22:53
Jag "finns inte"!! Har aldrig deltagit i några undersökningar, röstning på Svensktoppen, eller nå´t! Men--jag syns i spegeln---tyvärr!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|