Keya
Hur bär man sig åt för att köpa en beg. bärbar dator när man inte kan något om datorer. Vad ska man titta efter? Något tips på någon bra? Hade tänkt den skulle kosta runt 5000 kr. hur gammal törs man köpa?Det är ingen värsting precis jag är ute efter, vill bara kunna surfa ,mejla ,förvara bilder från digitalkameran. Tacksam för tips
Malvia
Måste du ha en bärbar? Den är ju oftast dyrare än en stationär.
Posse
CITAT (Keya @ 27-01-2005, 16:33)
Hur bär man sig åt för att köpa en beg. bärbar dator när man inte kan något om datorer.

Det lugnaste vore väl förstås om du kunde få tag i en med viss garanti på.
Ralf
hmmm om du har råd med 5000:-, varför inte ta i liiite till då? jag köpte en för 9000:- som idag kostar 8000:-. Den har 30 Gb hårddisk o CD-brännare. Och framför allt 2 års garanti.

För så lite extra pengar får du ju så mkt mera.

Begagnad dator är ej mkt att ha är mina erfarnheter. Fläkten slut o svindyr att byta. Batterierna slut o kostar bergis ca 1000 kr....

Vet ej hur gammal maskin du vill ha men äldre maskiner brukar bara passa ihop med äldre tillbehör.
TeliaNet
med ett MVG i datorkunskap.... biggrin.gif

om du ska använda den som bärbar dator så bör den inte vara gammal då batterierna behövs laddas mer än ofta.

om du ska ha den på en fast punkt så är det mycket bättre du köper en stationär.
på annonser överdrivs prise rätt hårt.

det du söker är nog minst 1000 MHz= 1GHz.
minst 128 Mb i minne och minst 30 gb.
just en sådan som är ca 5 år och då ska du inte ge mer än 2000 kr.
undvik HP & COMPAQ!, de är inte överdrivet bra.

en normaltdyr ny kostar 8-15000 kr och sedan tar du bort halva värdet för vaje år. efter ett år blir den värd 4-7000kr, efter 2 år är den värd 2-4000kr osv.
Dzad
Skall du inte överhuvudtaget spela spel eller använda avancerade grafikprogram, så skall du leta efter en dator som inte har något dyrt grafikkort. Du skall alltså leta efter en kontorsdator.
Då det gäller processorer så är AMD Athlon och Intel Pentium de dyraste och de snabbaste, åtminstone om vi talar om en dator från de senaste åren. Intel Celeron är däremot en vanlig processor för dem som inte använder krävande spel och program.
Köp åtminstone inte någon som är "överklockad".

Om du hittar nån dator i lämplig prisklass kan du ju skriva här vad det är för sort så kanske vi kan hjälpa dig mer.
Tycker också att det bästa skulle vara att köpa en så billig dator som du kan hitta, fast ny, eller med garanti. Vissa datoraffärer säljer äldre datortyper som nya... Antagligen sådant som lämnat i lagret antar jag.
Kom ihåg att bärbara datorer alltid är dyrare än vanliga med samma prestanda.

Skall du kunna lägga in bilder från din digitalkamera ska den förresten ha USB-port... Men t.o.m. en dator från 1997 som jag har, har en sådan.
Du vet ju själv hurudant internet du har... har du bredband bör du antagligen ha en PCI-port, alltså ett nätverkskort på din dator.
lisselbo
Min son köpte en beg. bärbar dator för några år sedan. Det sämsta han någonsin gjort tycker han. Det som har gått sönder har varit svindyrt att laga. I somras fick han något virus iden samtidigt som cd enheten slutade att fungera, lämnade datorn till en kompis som skulle kunna fixa den med hjälp av disketter. Gick inget bra, så det var bara att gå till affären och köpa en extern cd enhet för närmare 1000- lappen. Iväg med datorn igen till kompisen, han fortsatte att försöka installera XP fortfarande utan tillfredställande resultat. Iväg till affären igen där dom konstaterar att hårddisken är skadad, jaha bara att lämna in då. Kostnad ca 1200:-.
Iväg med datorn igen till kompisen och nu lyckas installationen. Tid har det tagit och pengar har det kostat, så nu lönar det sig inte för oss att sälja den, det har den blivit för dyr för nu.
Med andra ord så önskar han att han hade köpt en stationär dator istället som oftast är billigare att laga om det skulle behövas.
Jag ringde faktiskt till Compaq och frågade vad en ny cd enhet skulle kosta till datorn, och han sa att beroende på modell, allt från 3000:- och uppåt. Nästan lika dyrt som att köpa en ny dator .
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon