|
Full version: namnpinnar?
Var köper jag vita mjukhårda pinnar som man skriver växtnamnet på? Samma typ som handelsträdgårdarna har. Har endast hittat de där hårda sakerna i grälla färger som är så fula.... Det går åt mängder till mina frösådder.
Enklast och billigast är att klippa lagom långa bitar av persiennlameller. Skriv med blyerts.
Jag har inga persienner..... Får kolla vad de kostar på IKEA.
Du kan få bitar av mig, men jag vet inte om frakten blir dyr för dom är ganska tunga. Vi har nyss bytt fönster så jag har några över.
/Åsa
CITAT (asno @ 27-01-2005, 19:03) Du kan få bitar av mig, men jag vet inte om frakten blir dyr för dom är ganska tunga. Vi har nyss bytt fönster så jag har några över.
/Åsa Finns du i närheten av södra Sthlm? Eller kanske du ska på Älvsjömässan?
På IKEA finns en sålåda i zink med namnpinnar och fack. Den kostar 49:-
Jag måste nog släpa med mig en väninna och skrota runt på IKEA tror jag alldeles bestämt....
Nej, tyvärr finns jag inte där. Bor i Östersund... Och inte ska jag på mässa heller. IKEA-pinnarna som Betty tipsade om är kanske inte heller så dumma. Men jag skickar dig gärna pinnar om du vill ha.
/Åsa
Maria Alunda/Uppland
27-01-2005, 19:14
Kan du inte köpa glasspinnar på Panduro eller liknande.....?
Jag tror att ca 100 stycken kostar ca 20 kronor....
Men du kanske vill ha plast?
Mvh Maria / Alunda
Jag har blivit så förtjust i de där vita sakerna...  De verkar vara så smidiga.
pisanggoreng
27-01-2005, 19:50
Jag brukar klippa små remsor av glasslådor eller annat. Funkar bra.
kerstin z5-6
27-01-2005, 19:52
Lindblomsfrö -precis köpt 1000st -plastade -går fint att skriva på med blyerts som sitter länge flera år ! Glasspinnar är ok -men man ska vara medveten om att de är helt borta nästa år -så det gäller att minnas vad man satt var i så fall .
Farbro-Barbro
27-01-2005, 19:59
Vad menas med Lindblomsfrö? Är det ur någon katalog eller handel? Mvh Farbror Barbro
Impecta har dem, 25 st för 15,50. Fast man måste ju handla för min. 100kr så det är bäst att ta det samtidigt som annat
kerstin z5-6
27-01-2005, 20:16
Tycker nog dom där färgglada är utmärkta, dom hänger med länge, kraftiga, och jag återanvänder dom, tvättar bort texten med aceton, så går det ett par år till. Köper på ÖB 40 st för 23 kr.
Birgitta i Vålberg
27-01-2005, 21:06
Har beställt vita halvmjuka etiketter från Lindbloms. 120 kr för 500 st. Nu behöver jag bara så 500 sorter...
Kerstin; vad kostar etiketterna på Lindbloms? Får inte fram prislista med mindre än att jag måste ladda upp 1,7MB katalog. *tuggar fradga*
Ursäkta såg inte....att jag fått svar innan jag ställt frågan....
kerstin z5-6
27-01-2005, 23:28
Ibland så är man för snabb Ja de har en urknäpp sida -borde skrivit ut summan här förstås,
Jag klipper remsor av glasslådor och liknande, det kostar inget och är jättebra
Lena zon 4
BjursBerit
28-01-2005, 13:15
Jag köper plastpersienner på Jysk för ca 20:- Sen klipper jag dom på mitten , så det blir ganska många etiketter per persienn.  Jag har faktiskt aldrig kollat om blyerts håller...men ska
Här råder slängförbud på glasspinnar.....med 4 barn och glassbil som stannar på gårdsplan är vi storförbrukare  ..så trots ett visst svinn så räcker de till ettåringar och grönsaker...(perfekta i grönsakslandet eftersom de är väck nästa år...) Till perenner och VIP växter så använder jag vita sticketiketter köpta från nån fröfirma...har även ett par persienner liggande på lut...
Lena i Torslanda
28-01-2005, 17:52
Tack för tipset Kerstin om Lindbloms, nu har jag beställt 500 st. Precis sådana som jag också letat efter!
Monica, Norrbotten zon 5
29-01-2005, 11:24
Jag har köpt sticketiketter på Biltema. De var jättebilliga. 10 kr för en 50-pack och då var de 10 cm långa. De har andra storlekar också. Kolla in biltema.se och sök på art.nr. 45-377 så får man upp de modeller de har.
Monica
kerstin z5-6
29-01-2005, 12:35
500 st då måste jag så 500 perenner -haha -har du sått verbascum nån gång  då räcket inte pinnarna till antalet plant från en sort .. för du ska väl inte bara så ett frö av varje ?  men de flesta i ens omgivning blir glada för perenner som tur är
Hehe, Kerstin....visst är det svårt att INTE ta vara på alla små liv..
Biltema har pinnar! I påse om 50. Vet inte vad de kostade, köpte i höstas. (var nog inte många kronor)
Tack för alla tips!
Jag såg en jättesmart etikettlösning. En halvproffsig odlare hade sparat de små vita, fyrkantiga, tillslutarna från brödpåsar och hade dem fästa på krukkanten. Billigt, förstås, men han tycket också att det var lättare att täcka över sådden med plastfolie eftersom inga spretiga pinnar var i vägen. Mulle
här ytterligare en länk http://www.hermann-meyer.de klicke sen på label catalog som finns nere på sidan. Flera olika sorter. Jag gillar absolut inte dessa pinnar i trä. de blir skitiga oläsbara och går sönder.
onlyirishbiddy
01-02-2005, 09:31
Hej!
Ett annat billigt och enkelt sätt är att klippa remsor ur lock från exv china/thai take-away-lådor och skriva namnen med CD-penna på.
// Märsta
Åsa zon 6
02-02-2005, 10:23
Jag brukar skriva på maskeringstejp/frystejp och sätta på krukorna (förutsätter förstås att man inte sår olika frön i samma).
Åsa
Pia mitt i Skåne
02-02-2005, 11:07
Jag har många gånger använt plastskedar som etikett. Då skriver jag på utsidan av skeden, där finns gott om plats. Beroende på hur långt namnet är tar jag kaffeskedar eller dessertskedar. På så sätt behöver jag inte dra upp etiketten varje gång jag skall titta vad jag har sått. Pia
Lady Hamilton
11-02-2005, 07:21
 Jag hittade 500 pack på granngården igår, av sådana dära vita mjukhårda pinnar. Finns både i vitt i olika färger.  Kostade 156:- Men det är det värt
lisselbo
11-02-2005, 23:27
Har också köpt på Biltema, 50 st för 10 kronor. Skriver med en märkpenna. Kanonbra.
fruberglund
12-02-2005, 10:51
Det här har jag ju helt missat, har skrivit med spritpenna direkt på plastlådorna men det kanske försvinner med regnet  Ska genast åka till Biltema imorgon och inhandla såna pinnar
Lady Hamilton
12-02-2005, 11:04
CITAT (lisselbo @ 11-02-2005, 23:27) Har också köpt på Biltema, 50 st för 10 kronor. Skriver med en märkpenna. Kanonbra.  Ja de är bra men de är HEL HÅRDA ("hittat på ett nytt ord  ) Det jag menar är de som de använder på handels trädgårdar o Rockdala = "Mjuk hårda" Helt böjliga o det går att skriva på med blyerts eller sprit penna
lisselbo
12-02-2005, 13:16
Har det nå´n betydelse om dom är mjukhårda eller helhårda? Bara undrar om det är något jag har missat? mvh Marie
Margith
12-02-2005, 13:38
CITAT (Hamilton @ 12-02-2005, 11:04) Det jag menar är de som de använder på handels trädgårdar o Rockdala = "Mjuk hårda" Helt böjliga o det går att skriva på med blyerts eller sprit penna :rolleyes: En handelsträdgård i min närhet säljer såna 'mjuk hårda' De ligger på rulle och man bestämmer själv hur många man vill ha, 25 öre/st. Fråga i din handelsträdgård!
jessica zon6
12-02-2005, 13:52
Nyfiken,Margit  Goldkulls eller vilken handelsträdgård menar du? mvh jessica
Margith
12-02-2005, 14:44
Vem blir inte nyfiken!  Vad är Goldkulls?  Är det möjligt att jag, efter att ha bott 3 år här, har missat en handelsträdgård i närheten?? Nej, jag pratar om Björsby Handelsträdgård... 3,5 mil enkel väg är väl "i närheten"??
jessica zon6
12-02-2005, 14:54
Fagernäs trädgård  (ägarna heter Goldkull,vet inte varför jag kallar den så,Tror det kommer från min mormor.) Bra,Björsby,då vet jag var jag ska köpa,då jag behöver mer.../jessica
gammelnalle
12-02-2005, 18:27
Vilka bra tips!!! som "smålänning" blir det nog inte till att köpe nåt.. CITAT Köpe och köpe, tänker ni inte på annet... fritt efter Anton Svensson (Emils pappa)
Lady Hamilton
12-02-2005, 20:59
CITAT (gammelnalle @ 12-02-2005, 18:27) CITAT Köpe och köpe, tänker ni inte på annet... fritt efter Anton Svensson (Emils pappa)  "Köp o köp jag hör inte annat...........................
[/COLOR][/SIZE]  Det är klart vi ska jynna trädgårdshandlarna !
kerstin z5-6
12-02-2005, 21:29
Mjuk eller hård spelar ingen roll däremot är tejp inte så bra _Hur ska ni märka plantorna ute med det ? Blyerts är bäst,det skrivna håller åratal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|