Full version: Squash
Johan, zon II
Jag blev förälskad i squash förra året efter att ha odlat sommarsquash - Defender F1 och Tondo chiaro di Nizza.

I år funderar jag på att bl.a. prova på sommarsquasherna Yellow crookneck och Goldrush F1. Vilka andra rekommenderar ni?

Om man bara ska testa en pålitlig vintersquash - vilken ska det vara?

Bilder från sommaren 2004
Defender F1
Tondo chiaro di Nizza
Tondo chiaro di Nizza
Åsa, mälardalen zon 2
Gold Rush är bäst ifall du vill ha bra avkastning den har fungerat bra hos mig oavsett hur sommaren har blivit. Yellow Crookneck har inte funkat så bra den har satt frukt sent så jag har bara fått någon/några frukter per planta.

Fast du kan ju testa båda ändå det är ju kul med olika sorter och squashfrön har bra hållbarhet så man kan plantera 1-2 plantor av varje sort exempelvis, så man måste inte så hela påsen.

Om du inte har testat Tromboncino testa den den är urgod och den är ett mellanting och säljs både som sommarsquash och vintersquash, men jag föredrar att skörda den ung och ha som sommarsquash. Denna sort rankar sig och kan spaljeras om man vill. Den brukar vara ganska produktiv hos mig.

Bild på en ung Tromboncino

Jag brukar främst handla squashfröerna av Runåbergs de har ganska många sorter att välja mellan.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till angående din bild på 1,4kg Defendern: sommarsquash som Defender bör skördas när den är runt 3-4hg då slipper man kärnorna + plantan stimuleras att bilda ännu fler frukter.

Skulle man inte ha tid att skörda ofta pga att man ex. reser bort så går förvuxen squash bra att använda exempelvis i detta recept (man bör dock ta bort kärnorna innan man lagar till den):

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e1e13c2038d2e51
Johan, zon II
Åsa: Tack för dina tips!

Ang. förvuxna squash: vi skördade flera Defender på över 2kg eftersom vi hade ett enormt överskott på squash - för många plantor och för liten kunskap om användning. Några av dessa enorma Defender använde jag som fågelmat i början av vintern (mycket uppskattat!) och några tog jag själv fröna ifrån för att göra rostade squashfrön (ung. som chili-popcorn)... smile.gif
Ingrid på Västkusten
Pålitlig vinersquash och han frågar efter en end asort - åh håhåjaja - valet å kvalet att rekommendera en enda- just nu i skrivande stund för nån som aldrig odlat så skulle det bli Gold Nugget som finns att köp aifrån Runåbergs fröer. En buskliknande planta som ger rikligt med små och lätt odlade och lättförvarande frukter.

Kan j rek hela deras sortiment och att odla en enda sort är liksom inte riktigt uppfyllande som odlare - odla minst två i alla fall :-)) och en vore vara banana pink jumbo - i mn bok om man beställer ifrån runåberg smile.gif)

Hälsar ingrid som odlar långt flera om mkt mera :-) för variationens skull
Johan, zon II
Nu har jag beställt från Runåbergs...

Sommarsquash: Gold rush, Trombocino
Vintersquash: Gold nugget, Rondini
Melon: Sweet granite

Senare idag åker nog en beställning iväg till Impecta på bl.a. sommarsquasharna Early white bush scalloped och Defender
Johan, zon II
Kul grej jag har råkat lägga märke till: I ett av de nyaste avsnitten av rymdserien Star Trek Enterprise så används en lilamålad vintersquash Turks turban som exempel på rymdvarelsekäk.
Ingrid på Västkusten
Ajadå - och jag som ju är lite av en trekkie ;-)

För egen del kan jag återigen bara sluta mina ögon i smärta och konstatera att jag har överskattat min lilla odlarareal. Och just nu smaksar vi på en ( törs jag erkänna det?) en F1:a- något av den godaste vintersquahen m a p tjockt med sött tätt fint karotenrikt kött, nämligen Crown Prince f1. Den är inte alls lik abehändig som Gold Nugget men jag gilalr den skarpt ( också) . Tre hurrra för C maxima!

Hälsar Ingrid ( squashröra med ägg och hemkokt chilisås SMASK!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon