|
fruberglund
28-01-2005, 01:04
Beställde på rosenposten och det blev 1 st Violacea 1 st Marguerite Hilling 1 st Mozart 3 st Rosa Helenae "Hybrida" Vad spännande det ska bli, vet vart jag ska ha några av dem i alla fall
Caprice
28-01-2005, 12:13
Violacea är jag med sugen på...
Härlig färg, doftar, dessutom ska den tåla skugga bra..
Caprice
Har bara Mozart av dom, men den är en av mina favoriter
fruberglund
28-01-2005, 18:25
Det är din jag har blivit inspirerad av Kajsa
kerstin z5-6
28-01-2005, 19:43
Snygga sorter RP eller ?
fruberglund
28-01-2005, 22:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-01-2005, 19:43) Snygga sorter RP eller ?  RP? Om du menar Rosenposten så, jag självklart!
Jag ser i rosbibeln att Marguerite Hilling och Nevada är identiska, det är bara färgen som skiljer dom. Har Nevada och den är ju häftig med sina jätteblommor, så den ska du nog bli nöjd med, och så får man lite blommor även på sensommaren. Violacea var en mustig ros, fin färg. Själv har jag beställt gallica rosorna Belle des Jardins och Cardinal de Richelieu, dom där gallica rosorna ger mersmak.
fruberglund
29-01-2005, 19:08
Ja, det blir nog fler med tiden  Cardinalen har jag också kollat på men nu blir jag nyfiken på den andra, dyker direkt in på Rosenposten och kollar! Nähäpp, den hade de inte där...letar vidare på Google istället...... Näpp, inget för mig, är inte så förtjust i rosa...men undantag finns såklart. Marguerite Hilling är ju rosa men den såg mer gammelrosa ut och så hade blomman så fin form  Jaja, Mozart är också rosa *suck* men den fastnade jag för eftersom den har tvåfärgade blommor...hmmmm...kanske börjar bli en mjukis när det gäller rosa Usch, nu har jag dilemma för jag vet inte vart jag ska sätta dem + de fyra rosorna jag köpte förra året...och rosorna kommer i mars/april...får nog lugna mig med mer rosor ett tag. Har många planer på pergola och andra klätterställningar men tiden ska ju räcka till och så har jag fått ont i en höft så jag vet inte ens om jag orkar hålla på så mycket i trädgården till våren, hoppas det går över
Snart har du hamnat i Rosträsket,svart att kommer ur ha ha.Jag har också beställt Rosor,trots att jag inte skulle ha några i år.Tänkte satsa på fler träd och buskar.R. Helenae Hybrida har jag,två ex,den är underbart.
Ewa smålänska höglandet
31-01-2005, 08:26
CITAT (renate @ 29-01-2005, 19:40) Snart har du hamnat i Rosträsket,svart att kommer ur ha ha.Jag har också beställt Rosor,trots att jag inte skulle ha några i år.T.R. Helenae Hybrida har jag,två ex,den är underbart. Skulle heller inte ha några /Ewa zon 4-5
Jag har med avsikt väntat med att hamna i rosträsket. Har haft mer än nog med mina övriga projekt. Nu blir det dock en större rosenrabatt i Terracotta och vitt.
3 Westerland 3 Flora Danica 3 Iceberg (Schneewittchen) 3 Karen Blixen + Swany (vita) som "marktäckare"
Förhoppningsvis skall de blomma och dofta från juni till november.
fruberglund
31-01-2005, 10:25
Låter som en härlig rabatt! Westerland har jag funderat på också....usch, nu väcks ha-begäret igen och det är inte ens vår än
Inte för att jag egentligen hade tänkt köpa några fler rosor i vår... ...men hur härdig är Westerland? En sån skulle jag verkligen kunna tänka mig att äga...
kerstin z5-6
31-01-2005, 14:22
Westernland är härdig i zon 5 ..:)minst  Rembrant van ryn .. hehe .. mitt senaste tillval och  J. H. PIERNEEF mfl .. Hybridiserade av J.B.Williams
Ojjj flera rostokar Kerstin jag får väll oxå min Rembrant snart Westerland snygg.. Flora Danica köpte maken förra året så underbar i sin färg... Så det blir urtjusigt tjejer
kerstin z5-6
31-01-2005, 20:11
jepp -som ni märker är jag o Exotic för -"tivolirosor-de som ser ut som de har pajaskostymerna på
 Westerland är ljuvlig, har 3 st, den är frisk, doftar och blommar hela sommaren. En Kordes ros från 1969, blir ca 1,5 x 1,5 m. En måsteros om man vill ha gul/oranga färger, det vill ju annars bli lite för mycket rosa rosor hos mig, så därför ville jag ha flera av Westerland.
Ooojjjjaaaaaaaaaaaaaaaa Tivoli är Livet och då var jag bara tvungen att visa dessa........ Roser på foten
Här är min Westerland ..tjaaa min makes denoxå WesterlandMåste visa Flora Danica oxå....helt salig när man tittar på denna underbara färg. Flora Danica
Ja, du Exotic det får nog bli Flora Danica i kruka en dag, den är så fin. Det tenderar att bli allt fler i krukor.
Helen i Piteå Zon 5
31-01-2005, 21:04
Och nu har jag varit in på Rosposten och kollat in lite, får väl se vad det kan bli, det var määngder att välja på. /Helen
Det brukar väcka habegäret, har beställt så mycket rosor i vår att jag inte kan tala om det för maken, då får han fnatt.
Fy bubblan för att lura mig till Rosenpostens hemsida!!!  De hade ju hur mycket fint som helst! Hur ska jag nu låta bli att beställa?? Igårkväll satt jag och lusläste Hortogreens hemsida också och det bara kliade i fingrarna på mig... Ni som beställer från Rosenposten, har jag fattat rätt att det är 89 danska kronor i frakt och packning och ingen lägsta ordersumma?
kerstin z5-6
01-02-2005, 00:17
Ja ! O det gäller oavsett antal rosor -och de är mycket bra exemplar -jag är jättenöjd med dem
fruberglund
01-02-2005, 00:22
CITAT (Jejja @ 31-01-2005, 22:45) Fy bubblan för att lura mig till Rosenpostens hemsida!!!  De hade ju hur mycket fint som helst! Hur ska jag nu låta bli att beställa?? Igårkväll satt jag och lusläste Hortogreens hemsida också och det bara kliade i fingrarna på mig... Ni som beställer från Rosenposten, har jag fattat rätt att det är 89 danska kronor i frakt och packning och ingen lägsta ordersumma? Nej, det är väääääldigt svårt att låta bli  Jag har inte ens fått mina än och det kliar fortfarande i fingrarna att beställa fler. Ska se till att bestämma platser till de jag beställt nu först och främst men en Westerland blir det nog sen. Ja, visst är det bra priser och säger Kerstin att det är bra kvalité så tror jag på det
CITAT (Kajsa @ 31-01-2005, 20:21)  Westerland är ljuvlig, har 3 st, den är frisk, doftar och blommar hela sommaren. En Kordes ros från 1969, blir ca 1,5 x 1,5 m. En måsteros om man vill ha gul/oranga färger, det vill ju annars bli lite för mycket rosa rosor hos mig, så därför ville jag ha flera av Westerland. Ljuvlig bild Kajsa! Den stärkte verkligen min övertygelse om att jag valt rätt. Det var just med tanke på att jag har ganska mycket rosa blommor öht som gjorde att jag "frossade" i den här lite svårare färgen. Det blir en avskild rabatt, c:a 250 x 110 cm. Jag har beställt mina rosor från Hortogreen. Har inte köpt just rosor därifrån tidigare, men en väldans massa buskar och perenner. Kvalitén har varit mycket bra, och servicen från deras sida utmärkt.
Tittade lite på Rosenpostens hemsida jag oxå, läste kanske slarvigt, men jag fattar inte om alla rosor kommer barrotade eller om det finns krukade? Hur vågar man annars köpa barrotade i förväg, där jag bor kan ju tjälen släppa från mitten av mars till mitten av april, hur gör ni? Verkar ju så smidigt att köpa på detta sätt, att slippa åka långa vägar bara för att upptäcka att de flesta rosor man har på sin önskelista är slutsålda!
kerstin z5-6
01-02-2005, 09:46
De är alla barrotade o kommer när du vill ha dem -jag sänder mina best dit i november -med ankomstdag sista v i maj -sker via mail till Knud som bossen heter mailadress mm hittar du på hemsidan
Ok, då får man alltså se till att ha grävt o klart med andra ord och inte vara för optimistisk o tro på en rekordtidig vår!
fruberglund
01-02-2005, 10:56
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 09:46) De är alla barrotade o kommer när du vill ha dem -jag sänder mina best dit i november -med ankomstdag sista v i maj -sker via mail till Knud som bossen heter mailadress mm hittar du på hemsidan Jag skrev slutet på mars/början på april till Knud. Det är väl inte för tidigt? Bor i Jönköping och räknas väl till södra sverige. Du bor väl i norrland Kerstin och där är det väl senare som gäller. Eller ska jag maila honom och ändra???
Jag med! Har precis beställt mina första rosor från Hortogreen.com och längtar tills det blir vår! Helt novis på området som jag är så har jag beställt rosor jag tycker verkar vackra och som doftar. Helt ovetenskapligt. Om det trivs på min lätta jord blir en senare fråga! De rosor jag har beställt är:
Alba Maxima Rosa Mundi Louis Bugnet Stanwell Perpetual Irma
Plus ett par doftschersminer och ett gäng lavendel...
kerstin z5-6
01-02-2005, 12:38
De är alla tåliga rosor - välbrunnen kodynga förbättrar sandjorden vattna noga hela säsong ett samt tidigt på våren tills de etablerat sig ordentligt Lycka till
carren, det var vara fina sorter där. Men Irma tycker jag har det där lilla extra, en svensk Balsgårdsros och rotäkta, frisk, trots en regnig sommar hade den ingen svartfläckssjuka, mjöldagg. Jag har sandig jord och jag lägger på gödsel på våren, kompost på hösten det räcker. Här min Irma.
Jag har inte beställt några rosor, men kan kanske få vara med i tråden ändå Beställde förra året från Blomqvists plantskola och var nöjd med vad jag fick, fast Morden Blusch såg väl inte riktigt så rosa ut som jag tänkt mig. Nu är jag sugen på Morden sunrise, men finns den att få tag i på något svenskt försäljningsställe eller måste jag beställa från finland igen? Alla kan ju inte göra som Kerstin och åka dit /Åsa
Finns hos Flora LInnea, men den kan även finnas hos vanliga handelsträdgårdar, där jag köpte en i sommar. Flora LinneaKlicka på namnen så kommer rosen upp.
Tack! Nu är det bara att "rocka loss" med klickfingret /Åsa
kerstin z5-6
01-02-2005, 22:52
Nu ska jag bara skriva ett inlägg sen ska jag binda fast klickfingret vid knäet. För jag har ju beställt och bad om vårleverans. Det blev en Morden sunrise, Morden fireglow, JP Conell och kanske en (två) till Men jag måste ju ha något att sätta i mitt trädgårdsland som nu ska bli rabatt /Åsa
Ewa smålänska höglandet
02-02-2005, 09:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 22:52) Se till att du får en garanterad vårbeställning -annars kommer de att restas till hösten o Linnea sände rosor till mej i NOVEMBER :blink: :blink: :blink: :wacko: :wacko: :wacko: :wacko: Alla har ju inte tjäle då tydligen . Morden sunrice o Morden Fireglow är ju riktiga färgklickar , jag utgår ifrån att fler firmor tar in dem i vår /sommar-särskilt de i norr Annars KRÄV!  Jag köpte från Linnea ett år och jag vill heller inte gräva ner rosor i november Morden Fireglow har jag köpt i år Morden sunrice har jag inte sett var jag kan köpa och vet inte hur den ser ut /Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
02-02-2005, 13:23
JA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|