Full version: Färgglada morötter
rullpall
Hej!
Jag undrar om det är någon som tänker prova färgglada morötter i år och som kan tänka sej att dela med sej av sina frön. Det räcker ju med 5 frön. Antar att ingen nappar på detta utan tycker att jag ska köpa egna fröpåsar. Men det är ju ingen mening att skicka efter bara en endaste fröpåse från t.ex. Thompsson & Morgan.
Mejla mej så får ni adressen.

Kajsa
solkatten
Jag har sett att det finns fröpåsar med flera olika morotssorter. Kolla i handeln.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (rullpall @ 28-01-2005, 09:05)
Hej!
Jag undrar om det är någon som tänker prova färgglada morötter i år och som kan tänka sej att dela med sej av sina frön. Det räcker ju med 5 frön. Antar att ingen nappar på detta utan tycker att jag ska köpa egna fröpåsar. Men det är ju ingen mening att skicka efter bara en endaste fröpåse från t.ex. Thompsson & Morgan.
Mejla mej så får ni adressen.

Kajsa

Det räcker nog inte med 5 frön, man kan inte se på fröerna vilken färg det är, så för att vara säker på att man får med alla färger som finns i påsen måste man nog åtminstone så runt 1m (och morotsfrö brukar inte ha 100% grobarhet).
Susanne i Linköping
Instämmer med Åsa, i somras ville jag ha 16 morötter i en ruta i min SFG-låda och trots att jag la två frön i varje grop fick jag så om. Och inte en enda blev lila, trots att det skulle ingå sådana frön (COOPs blandning, tror det var vita, gula och lila som ingick). I år tänker jag så resten av påsen, så får vi se om det alls ingick några lila.
pisanggoreng
Jag tycker att oranga ('orginalen') är mer färgglada än vita och gula... blink.gif
Ingrid på Västkusten
Jag fick lila för några år sedan och något mera illasmakande fick jag leta efter. Hoppas verkeligen årets blandningar är bättre- det är liksom att ta ett steg tebaks i morotens utvecklign - segt och smakar 'rötter' istället för morötter. Välan - jag är för 'heirloom kinds' d v s lantsorter mfl men itne om de är så otroligt sega och bara har färgen å rekommendera dem och inget annat - då hade de gärna fått dö en stilla död på 1800-talet för mig.....eller gömmas i en fröbank.
Eva St
Precis vad jag funderade på när jag läste om färgprakten om smaken var densamma eller om det var sämre smak på de färggranna
MRLINDELL
Jag hittade en väldigt glad sort laugh.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon