Farbro-Barbro
Förra sommaren anlade jag en ny rabatt, ganska lång sådan. Jag hade bestämt mig för att den skulle gå i vitt, rosa, cerise-lila. Väl ute på handelsträdgården insåg jag att det finns väääldans mycket fint att välja på, så jag kom hem med en massa olika fina perenner smile.gif Färgsättningen blev väl bra, den är jag nöjd med. Däremot blev det totalt sett en ganska spretig och mindre tjusig rabatt, helhetsintrycket blev inte alls bra sad.gif . Så nu behöver jag råd!!! I dagsläget finns där: praktmalva, orientlilja, höstflox, sköldpaddsört, lupin, blodnäva, mjölkklocka, pion och nån till lilja som jag inte minns namnet på. Hur gör jag? Planterar jag in några gröna "lummiga" plantor mellan allt blommande för att täcka upp? Eller har jag lite för mycket blommor? Tar allt sig med tiden, är det jag som har för bråttom och vill ha allt färdigt och fint fort?? De flesta blommorna är ju ganska höga, borde jag ha valt lägre sorter? Behöver väl inte tillägga att jag är novis inom detta område och behöver alla goda råd och tips som kan ges wub.gif .

Tack på förhand!
//Farbro-Barbro, zon 6
Fenja
Ligger rabatten på en yta där den kan ses från alla håll eller mot en vägg eller ett staket? Är den smal så att det bara får plats plantor i en lång rad? En sådan rabatt kan se lite trist ut innan den vuxit upp och etablerat sig. Ett sätt att göra den fyllig är att liksom sicksack plantera plantorna och sätta lägre plantor i framkanten/-erna. Svårt att gissa på om det är för lite plantor i rabatten, phlox, malva, lupin, blodnäva och mjölkklocka sprider sig ju en del med tiden. Ett sätt att hjälpa upp det tills de vuxit upp är att fylla ut med ettåriga sommarblommor i passande färger.
Lycka till!
Fenja
Farbro-Barbro
Rabatten ligger mot en vägg, fast jag flyttade ut den en bit ifrån och lade sten bakom så att den inte skulle ligga kloss mot väggen. Rabatten syns väl när man passerar på vägen utanför. Den är väl ungefär åtta meter lång och ca 50-60 cm bred om jag minns rätt? Den har sol från förmiddagen till 18-tiden på kvällen. När planterar man dit sommarblommorna, är det när perennerna blommar? Så att man vet hur mycket som behövs tänkte jag unsure.gif

Bugar och bockar!
/Farbro-Barbro
Fenja
Jag skulle försöka att sätta de höga perennerna längst bak i rabatten och sedan någon halvhögt och något lågt i framkanten. Du kan naturligtvis sätta komplettera med perenner också om du vill. Sommar blommorna så du februari/mars, de flesta dagligvarubutiker har sådana fröer. Annars kan du titta på Impecta eller Rara Växter. Många ettåringar finns också till salu som plantor. Risken för frost måste vara över när du sätter ut dessa.
Det kan nog bli lite sent att sätta ut ettåringarna om du ska vänta på att perennerna blommar...
Mvh
Fenja
CGB
Stora ytor med flere exemplar av några enstaka växter ger ofta ett lugnare intryck än få exemplar av många olika växter i olika färger. Plantering i triangelförband eller ungefär som punkterna i 5ans tärning sprider plantorna jämnt i rabatten.
kerstin z5-6
Gruppera växterna , köp allttid tre helst 5 gärna 7 av varje sort eller 23 smile.gif smile.gif

En perenn rabatt tar 3 år att uppnå sin höjdpunkt

Planterar man tätt går det fortare och perenner går fint att flytta

Det är DIN rabatt -vad du har i ska DU tycka är snyggt smile.gif

Nästa rabatt tycker jag du ska anlägga så att DU själv ser den inifrån huset -rabatter vid husgrunden är ingen hit vare sig för växterna eller huset
Jag skulle köpa till fler perenner/ om det behövs , o ha ettåringarna i krukor .. med det är jag det ..

Det är snyggt med höga perenner men ngt som gör kanter , varierar höjder osv är bra .Stäppsalvia i lila, är en sådan växt , lammöron med mjuka blad i silver lugnar ner oroliga intryck,sandmalörten med
Titta gärna i album hos medlemmarna här för fler tips
Hälsar K I z 5-6

perennplantering -efter 2 månader

Här ovan kan du se ung hur tätt jag planterar
Farbro-Barbro
Tack snälla ni för givande svar!! Kerstin - tack för bilden. Nu fick jag en uppfattning om hur tätt jag kan plantera! Vad är det för rosa blommor längst upp i bilden? Och vad är de gröna för något som är till höger, nedanför salvian (antar jag att det är)? Är det det som är Lammöron?

Har även planterat en liten lönn i somras i ena hörnet av gräsmattan. Funderar på om man kan göra en trekantig rabatt vid den? Förslag på blommor/gräs eller buskar vid en sådan?

Tack på förhand!
/Farbro-Barbro
kerstin z5-6
De rosa är nog rosen John Davis - du kan inte befinna dig här länge utan att viss förförelse mot rosoholic tillståndet förekommer -
En ros jag rek för z 6 rmonterar hela sommaren o ganska regntålig ,smile.gif

Lönn , mindre buskar o småträd är jättefina i rabatter
Du kan välja sällskap efter smak-är det en fullstor lönn eller ? Kolla i mitt album växter med vackert bladverk .. klicka på symbolen album nedan här i mitt inlägg) fast det vet du väl redan)

Där finns en del bladväxt gräsförslag som kan vara fina smile.gif
Det gröna nedom salvian är lammöra
Farbro-Barbro
Herrejistanes Kerstin! Man blir ju alldeles sjuk när man kollar i ditt album tongue.gif Hur länge har du hållt på med blommor och blad? Är du självlärd eller har du gått en massa kurser? Själv kan jag inte mycket alls och tycker att detta område känns enormt stort. Dina rosor är ju enormt vackra smile.gif Extra kul är det att du bor i zon 5-6, då finns det ju hopp om livet för en annans planterande också laugh.gif Av ren nyfikenhet; var bor du någonstans?

Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
Västerbotten smile.gif Bodbysund o du ?
sju år med schyssta lökar , men det mesta har hänt de senaste 5 smile.gif

Så perenner själv är jättekul -kom till såforum om du har lust med sånt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
man tackar för beröm , men jag fotar bara det snygga kom ihåg det LOL wink.gif
Farbro-Barbro
Jag bor i Luleå och har ganska nyligt "blivit med hus", därav det nytända intresset för blommor och blad. Tyvärr är jag en otålig själ som vill att det ska bli snabba resultat, men jag inser att jag inte har mycket att säga till om i detta fallet rolleyes.gif

Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
Luleå -lysande -då har du Fiffiga frun o Helen i pPiteå mfl här på ODLA på nära håll smile.gif
jag kommer till Luleå den 23 mars o ska babbla om rosor
kanske vi ses då smile.gif

laugh.gif
ps det finns en del genvägar tex köpa stoora plantor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon